CE acţionează timid împotriva importului de chinezării

Comisia Europeană propune introducerea unei taxe de manipulare pentru miliardele de colete ieftine care intră anual în Uniunea Europeană, majoritatea provenind din China cu mărfuri de calitate îndoielnică sau de „unică folosință”. Măsura vizează platformele de comerț online precum Temu și Shein și vine în contextul unei reforme mai ample a sistemului vamal european.

Potrivit comisarului european pentru comerț, Maroš Šefčovič, Comisia intenționează să impună o taxă de 2 euro pentru fiecare colet livrat direct către consumatori și 0,50 euro pentru cele trimise către depozite din interiorul UE. Taxa ar urma să fie suportată de platformele de e-commerce, nu de cumpărători.

Šefčovič a explicat că nu este o taxă propriu-zisă, ci o compensație pentru munca depusă de funcționarii vamali. Propunerea face parte dintr-un plan mai amplu de reformă vamală, care prevede înființarea unei Autorități Vamale Unice la nivelul UE și a unui sistem informatic comun pentru toate statele membre.

De asemenea, Comisia vrea să elimine actuala scutire de taxe vamale pentru coletele sub 150 de euro (regimul „de minimis”), obligând astfel platformele să se înregistreze pentru TVA și să devină răspunzătoare legal pentru calitatea produselor livrate.

Peste 90% dintre colete provin din China

Datele arată că peste 4,6 miliarde de colete cu valoare sub 150 de euro au intrat în UE în 2023, iar tendința este în creștere. Peste 90% dintre acestea provin din China, în special prin platforme care vând produse extrem de ieftine, dar adesea de calitate scăzută, care se transformă rapid în deșeuri.

Olanda și Belgia, principalele huburi logistice ale UE, au primit fiecare peste un miliard de colete doar anul trecut.

Potrivit oficialilor europeni, acest flux masiv de bunuri a transformat consumatorii individuali în proprii lor importatori. Acest aspect face aproape imposibilă verificarea siguranței produselor sau respectarea standardelor europene.

Totodată, retailerii europeni reclamă concurența neloială, în timp ce autoritățile semnalează creșterea numărului de produse periculoase și neconforme pe piață.

„Este o provocare complet nouă pentru control, siguranță și aplicarea standardelor,”

a spus Šefčovič.

„Este un volum imens care pune o presiune uriașă pe personalul vamal.”

Presiuni bugetare și opoziție internă

O parte din veniturile colectate prin această taxă va fi folosită pentru acoperirea costurilor generate de controalele vamale, iar restul va alimenta bugetul UE.

Propunerea a fost prezentată recent în Colegiul Comisarilor de către Piotr Serafin, comisarul european pentru buget. Comisia vine cu o serie de măsuri prin care speră să obțină surse directe de finanțare – esențiale pentru rambursarea împrumutului comun de 800 de miliarde de euro, contractat pentru fondul de redresare post-pandemie.

Chiar dacă taxa de manipulare nu va aduce sume mari la buget, oficialii europeni cred că este un semnal politic puternic și o posibilă cale de deblocare a reformei vamale. Propunerea vine în condițiile în care mai multe state membre sunt reticente față de crearea unei autorități unice vamale.

Reacții și implicații internaționale

Inițiativa UE vine în contextul unor măsuri similare adoptate recent de SUA. Fostul președinte Donald Trump a eliminat temporar regimul „de minimis” – care scutea de taxe coletele sub 800 de dolari. Dar măsura a fost suspendată din lipsă de resurse administrative. A fost, însă, reactivată pe 2 mai 2025, determinând platforma Temu să oprească livrările directe de bunuri ieftine din China către consumatorii americani.

Tot în acest context, compania Shein a anunțat amânarea listarii sale pe bursa din Londra. Manevra survine din cauza necesității de a-și restructura modelul de afaceri în SUA.

În Parlamentul European, propunerea a fost susținută de mai mulți eurodeputați. Printre aceștia se numără și Anna Cavazzini, președinta Comisiei pentru piață internă: „Este important să readucem lucrurile sub control,” a spus aceasta.

„Este mult mai eficient pentru autoritățile vamale să verifice mostre dintr-un transport în vrac decât milioane de colete individuale.”

CITEȘTE ȘI: 

Apele noastre gunoaie poartă! În cifre şi infografice

Lungul drum al textilelor spre reciclare: Cum s-au pregătit autoritățile pentru colectarea obligatorie?

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri