Aflați care sunt companiile din România care au adoptat și au implementat cel mai eficient politici de mediu în anul 2014, ce măsuri au întreprins acestea, cum au evaluat rezultatele și cum le-au comunicat. Aceștia sunt câștigătorii GBI 2015 la categoria „dezvoltare sustenabilă”.
OŢELINOX SA Târgoviște, KPMG și Greentech sunt companiile cu cele mai bune performanțe în adoptarea și implementarea politicilor și standardelor de mediu în România. Evaluarea dezvoltării sustenabile a companiilor prezente pe piața românească a fost realizată în cadrul competiției Green Business Index 2015, organizată de Asociația Green Revolution și Norges vel.
Tendințe referitoare la dezvoltarea sustenabilă a companiilor
În ediția din acest an a competiției, s-au înscris peste 260 de companii. 84.8% dintre acestea au declarat că au o politică sau viziune de mediu. În elaborarea ei, însă, doar 47.1% au luat în considerare interesele și preocupările stakeholderilor. Măsura în care aceste politici sunt implementate și cine le implementează depinde însă de la companie la companie.
Când vine vorba despre conformarea la legislația de mediu în vigoare, majoritatea companiilor consideră că obligațiile lor se limitează la specificațiile incluse în autorizațiile de mediu/ape, iar 37.7% nu au un registru cu cerințele legale relevante pentru operațiunilor lor.
Cu toate acestea, 74.2% dintre companii au declarat că au implementat o procedură de identificare și evaluare periodică a aspectelor de mediu. Printre aspectele cel mai des evaluate, s-au numărat: gravitatea impactului asupra mediului, probabilitatea producerii unui impact asupra mediului, riscul de încălcare a legislației de mediu și afectarea sănătății angajaților. Trebuie menționat faptul că frecvența evaluărilor nu a fost una prea mare: mai mult de jumătate dintre companiile respondente au realizat o singură evaluare a performanțelor de mediu în decursul anului 2014. Totuși, în cadrul acestei evaluări, peste 80% dintre companiile respondente au folosit sistematic un set de indicatori de performanță.
În ceea ce privește diseminarea politicilor și performanțelor de mediu, peste 3 sferturi dintre companiile participante au declarat că au comunicat cu referire la acest aspect, însă în doar 10% dintre cazuri comunicarea a vizat și stakeholderii. Intern, rezultatele sunt communicate prin intermediul șefilor de departamente sau prin programe de instruire dedicate, iar extern – prin postarea unor anunțuri pe site-urile companiilor sau în cadrul rapoartelor de CSR.
Un aspect îmbucurător al ediției de anul acesta îl reprezintă creșterea numărului de companii care se preocupă de sustenabilitatea propriilor produse. Din ce în ce mai multe folosesc instrumente de design ecologic în dezvoltarea produselor, selectează materii prime din surse certificate, exclud substanțele chimice periculoase și calculează amprenta ecologică a produselor.
Care sunt politicile de mediu ale câștigătorilor
Unul dintre principiile enunțate pe site-ul companiei OŢELINOX SA Târgoviște, câștigătoarea locului I la categoria „dezvoltare sustenabilă”, se referă la protejarea mediului. Conform declarațiilor, „compania depune toate eforturile pentru respectarea și aplicarea standardelor internaționale de mediu obligatorii, legilor și reglementarilor de mediu în vigoare la nivel național și regulamentelor OŢELINOX referitoare la protecția mediului”. Printre acțiunile menționate, se numără minimizarea generării de deșeuri și de emisii toxice, utilizarea eficientă a resurselor și reciclarea deșeurilor.
KPMG, ocupanta poziției a doua la capitolul „dezvoltare sustenabilă”, declară pe propriul site că a implementat o politică de mediu începând cu anul 2008, iar în 2009, a obținut certificatul 14001. În plus, grupul din care face parte și-a asumat o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu 25%, față de nivelurile din 2007.
GreenTech, compania clasată pe locul al treilea, consideră că activitatea pe care o desfășoară contribuie nu doar la dezvoltarea sustenabilă a propriei afaceri, ci și la dezvoltarea sustenabilă a societății:
Plecând de la premiza că puteam dezvolta o afacere rentabilă prin reciclarea deșeurilor din plastic și că puteam contribui la crearea unui mediu curat prentru generația noastră și în special pentru generațiile viitoare, obiectivul principal al societății este acela de a deveni unul dintre polii europeni ai reciclării maselor plastice. Atingerea obiectivului se va face bazându-ne pe forța omenilor și a tehnologiilor pe care le deținem, urmărind o dezvoltare durabilă prin investiții susținute.
Despre Green Business Index
Performanțele din domeniul „dezvoltării sustenabile” sunt doar o parte dintre aspectele analizate în cadrul GBI 2015. Indicatorii folosiți au mai vizat domenii precum: utilizarea resurselor, impactul asupra mediului, managementul deșeurilor, clădiri și spații verzi, achiziții verzi și transport sustenabil.
Conform organizatorilor, Green Business Index este singurul instrument din România prin care orice companie își poate evalua gratuit performanțele în managementul mediului. Este, totodată, un mecanism de monitorizare a inițiativelor verzi din mediul de afaceri și de formare în evaluarea și îmbunătățirea performanțelor de mediu.
Pentru completarea formularelor, reprezentanții companiilor au avut la dispoziție un ghid cu îndrumări practice, seminarii și prezentări ale proiectelor, tutoriale video și asistență permanentă din partea specialiștilor GBI.