Creat pentru promovarea si dezvoltarea pietei autohtone a sistemelor de energie alternativa, programul Casa Verde se joaca acum cu nervii companiilor importatoare si instalatoare de sisteme care utilizeaza energie alternativa. Oana Neneciu prezinta situatia companiilor romanesti care asteapta demararea unui program amanat sine die.
Piata blocata
De la anuntarea programului Casa Verde, la sfarsitul lunii octombrie 2008, piata s-a blocat. Toata lumea asteapta subventia de 90% pentru a-si instala un sistem care utilizeaza energie solara, geotermala sau eoliana. Decat sa fi fost facut asa, mai bine nu exista Programul Casa Verde, spun reprezentantii unor companii instalatoare.
Desi trebuia demarat pe 5 ianuarie 2009, Casa Verde a suferit mai multe amanari, iar in prezent se afla, practic, cu doi pasi inapoi. Ghidurile cetateanului si cel al instalatorilor trebuie refacute, crede noul ministru al mediului, Nicolae Nemirschi, care a punctat cele mai mari probleme ale programului. Validarea companiilor instalatoare, principiul „primul venit, primul servit“, impartirea banilor si efectul programului in general, in contextul crizei economice sunt cele patru probleme identificate de ministru.
„Este o joaca! Din punctul meu de vedere, acest program nu a fost suficient de bine gandit“, a declarat Nemirschi.
„Pe de-o parte ii dam dreptate noului ministru Nemirschi, cu cele patru mari probleme identificate de acesta, dar, pe de alta parte, nu e deloc bine pentru companiile din domeniu. Problema este lipsa de clienti si nu se vede o imbunatatire a situatiei pe viitor. Pot spune ca mai bine nu exista aceasta initiativa decat sa fie facuta asa“, arata Ovidiu Pusca, director general al companiei Carpat Energy SRL.
Dupa ce a criticat dur Programul Casa Verde, ministrul Nemirschi a cerut revocarea din functie a presedintelui Administratiei Fondului de Mediu, MihaiToti. Acesta a fost demis pentru nerespectarea termenului de publicare a listei instalatorilor validati. Acelasi termen a fost amanat de trei ori.
In aceasta situatie, consumatorul roman e uitat si ingropat in sursele clasice de energie, insa companiile pierd. Acestea, teoretic, ar fi trebuit sa inregistreze mari vanzari in urma programului initiat de Ministerul Mediului. subventie de 90%,
Vanzari zero
Incertitudinea desfasurarii programului lasa gauri considerabile in conturile instalatorilor, care de luni bune nu mai inregistreaza vanzari. Interesul cetatenilor creste, dar vanzarile sunt inexistente, spun acestia.
„De la anuntarea programului Casa Verde, de la sfarsitul lunii octombrie, practic n-am mai avut nicio vanzare catre persoane fizice, dar a crescut foarte mult numarul de vizite, oameni care cer informatii. Problema majora este marimea subventiei, cum am auzit ca va fi 90% am inteles ca vor fi multe probleme“, a mai subliniat Ovidiu Pusca.
Si Claudia Langa, marketing manager Romsir, crede ca situatia ar fi fost alta daca subventia era mai mica, dar, in prezent, asteptarile sunt prea mari ca sa se schimbe ceva.
„Daca subventia era de 20, 30, 50 de procente, poate lucrurile nu ar fi stat chiar asa, 90% e mult, dar acum mi s-ar parea greu sa mai schimbe mentalitatea oamenilor interesati de program, poate la anul ar fi interesant sa-l regandeasca, dar in momentul de fata mi se pare ca au creat niste asteptari atat de mari incat ar fi greu sa mai schimbe ceva“, crede Claudia Langa.
Companiile care activeaza pe aceasta piata au identificat inca de la anuntarea programului probleme si au creat asociatii patronale ale firmelor care activeaza in domeniul energiilor regenerabile, menite sa apere interesele instalatorilor si importatorilor de sisteme de energii regenerabile. Reprezentantii companiilor cred ca ar fi trebuit consultati in perioada de creare a programului, mai ales pentru ca, in conformitate cu programul, companiile au cea mai mare responsabilitate.
„Totul a pornit de la concluzia ca acel ghid al cetateanului are carente multiple. Din momentul in care s-a anuntat acest program, practic piata s-a blocat, iar unii instalatori au avut mari pierderi. Aceasta amanare reprezinta in acelasi timp pentru noi o oportunitate, poate de aceasta data vom fi si noi invitat i la discutii. Avem de gand sa facem o scrisoare deschisa in care sa ne spunem punctul de vedere“, a declarat Laurentiu Vlad, vicepresedintele uneia dintre asociatii, RENERG.
Inarmati cu rabdare
Daca, initial, reprezentantii companiilor s-au bucurat de lansarea programului care trebuie sa promoveze sistemele de energie regenerabila rezidentiale, acum acestea nu au altceva de facut decat sa astepte. Claudia Langa spune ca programul are ca scop, pe langa cresterea afacerilor in domeniu, si educarea populatiei in sensul protejarii mediului si optarii pentru sisteme eficiente de incalzire, iar daca programul ar fi anulat, munca de promovare a solutiilor eco s-ar duce pe apa sambetei.
„Acum, problema principala este ca vanzarile sunt zero, toata lumea asteapta sa vada ce se va intampla, nimeni nu-si mai cumpara nimic, asteapta sa vada daca vine subventia. Noi am calculat ca in ultimele luni, inainte de anuntul programului, vindeam de cel putin 100.000 de euro pe luna. Daca s-ar opri proiectul, s-a dus toata ideea de energie regenerabila in Romania, sincer. Prin urmare, probabil ca se va demara programul“, crede Claudia Langa.