Legislația europeană care cere statelor să folosească „cel puțin 10% energie regenerabilă în sectorul transporturilor, începând cu 2020” ar putea fi modificată. Prevederea ar urma să fie eliminată, după ce a creat controverse referitoare la impactul negativ al biocombustibililor din prima generație (obținuți din cereale).
Directorul Departamentului de Energii Regenerabile din cadrul Comisiei Europene, Marie C. Donnelly, a anunțat recent că obiectivul de 10% energie regenerabilă în transporturi va fi eliminat din viitoarea directivă europeană. Decizia a fost luată după ce mai multe ONG-uri de mediu au avertizat că producția de biocombustibil pune în pericol securitatea alimentară în unele zone, iar prevederea încurajează extinderea industriei.
Producția de biocombustibil din prima generație, limitată
Biocarburanții din prima generație sunt cei obținuți din diverse culturi precum grâu, porumb, sfeclă de zahăr – pentru filiera bioetanol și din rapiță, floarea-soarelui, arahide, palmier de ulei – pentru filiera biodiesel.
Obținerea biocombustibililor din cereale este o metodă de producție intens criticată de activiștii de mediu. Aceștia susțin că industria încurajează deforestările și pune în pericol capacitatea oamenilor de a-și asigura necesarul alimentar.
Pentru a cultiva cerealele necesare producției de biocombustibil, producătorii au nevoie de teren. De multe ori, pentru a obține acest teren, taie păduri sau cumpără teren arabil, pe care comunitățile l-ar folosi în mod normal pentru a produce hrană. Prin urmare, impactul este unul mai degrabă negativ.
Cum încearcă UE să rezolve problema
După semnalarea problemei în repetate rânduri, Uniunea Europeană a decis anul trecut, printr-o nouă directivă, limitarea cultivării de cereale pentru biocombustibil la doar 7%, raportat la producția totală de cereale de pe terenurile arabile. Țările europene au voie să stabilească propriile limite, atâta timp cât acestea sunt mai mici.
În cazul biocombustibililor din a doua generație (obținuți din deșeuri lemnoase, reziduuri alimentare și industrial), ținta impusă de UE este de 0.5% din totalul cantității de carburant.