Cu toate că există păreri potrivit cărora unele sistemele de bike-sharing nu funcționează, pentru că „oamenii nu știu să împartă”, acesta este un serviciu prezent în mai toate capitalele lumii supraaglomerate, cu municipalități în căutare de sisteme alternative de trasport. Pentru a înțelege mai bine cum funcționează singurul sistem automatizat de bike-sharing din capitală – I`Velo Urban, am venit la BikeFest – direct la standul Ior, în parcul Izvor, și am vorbit cu Vlad Dumitrescu și Răzvan Năstase, cei care se ocupă de proiectului I`Velo Urban.
Ideea proiectului I`Velo Urban, spune Vlad, este ca bicicletele să fie folosite ca mijloc de transport alternativ și mai puțin în scop de relaxare, de exemplu, sunt mai puțin destinate plimbărilor cu bicicleta în parc. Primul sistem automatizat de bike-sharing din București, I Velo, s-a deschis în 2016 și este un proiect al Asociației Green Revolution, în parteneriat cu Kaufland și Raiffeisen Bank.
„Având în vedere că, la început, tot sistemul a pornit cu cinci stații, după ce a trecut testul de iarnă, au mai fost adăugate șapte stații. În prezent, sistemul I`Velo numără 12 stații, iar rezultatele sunt bune”, spune Răzvan Năstase, managerul de proiect al I`Velo Urban.
În total, în cele 12 stații există 180 de biciclete.
Cum funcționează sistemul I Velo Urban
Pentru a putea folosi bicicletele din sistemul bike-sharing I`Velo Urban, trebuie să îți faci un abonament. Poți să optezi pentru o perioadă de o zi, o lună sau un an. Prețurile variază între 10 lei pentru o zi, 35 pentru o lună și 100 de lei pentru un an. Dacă ai între 16 și 25 de ani, beneficiezi de reduceri, vei plăti 7, 25, respectiv 75 de lei. Odată ce ți-ai făcut abonament, vei putea să utilizezi bicicleta timp de 45 de minute. Totuși, după o utilizare de 45 de minute, trebuie să ții cont de faptul că va trebui să faci o pauză de 15 minute în care să repui bicicleta în sistem. După această pauză, vei putea folosi bicicleta din nou, de oricâte ori vrei.
În orice caz, dacă vei depăși timpul alocat, vei plăti un cost suplimentar cu o valoare cuprinsă între 4 și 25 de lei, în funcție de cât ai întârziat. 30 de minute înseamnă un cost suplimentar de 4 lei, 60 minute înseamnă 8 lei, 90 de minute – 20 de lei, 120 de minute- 25 de lei. Costurile suplimentare se pot plăti atât online, cât și la centrele statice.
Zona centrală a Bucureștiului, cea mai tranzitată
Cele mai multe închirieri sunt la stația de la Arcul de Triumf și la cea de la piața Charles de Gaulle. Intervalele orare frecventate sunt dimineața, între 8:00-10:00, și între 17:00-21:00, potrivit datelor I`Velo Urban. Cât privește cea mai folosită rută, aceasta este cea de la Piața Victoriei – Universitate, care, de la începutul anului, a fost tranzitată de 444 de ori. În toate zilele săptămânii, „închirierile sunt destul de uniforme”, „deși, dimineața este un spike – între 9:00-10:00-, care indică faptul că sunt oameni care folosesc bicicletele ca să ajungă la serviciu” spune Vlad, unul dintre cei care se ocupă de proiect.
32 de minute, timpul mediu petrecut pedalând
Potrivit reprezentanților I`Velo, timpul mediu pe care îl petrec cei care folosesc sistemul automatizat de bike-sharing este de 32 de minute, în timp ce media de vârstă pe care o au cei care folosesc sistemul automatizat de bike-sharing este de 33 de ani. Cele mai vândute tipuri de abonamente sunt cele de o zi și cele de un an.
„Avem persoanele care au 16 ani împliniți, vârsta minimă de la care poți să-ți faci un abonament, până la persoane de 60 de ani. Sunt oameni care folosesc serviciul în scop utilitar și cei îl folosesc în scop de relaxare. Clienților le place ideea asta de „biclă de oraș”, pentru că sunt noi, au și un design drăguț și sunt mai comode decât cele din parc”, spune Mirela, care se ocupă de solicitările clienților din call-centerul serviciului I`Velo Urban.
*Asociația Green Revolution mai are un sistem de bike-sharing, destinat plimbărilor în parc – I Velo Relax. Serviciul este disponibil în Oradea, Alba-Iulia, Sibiu, Brașov, Iași, București și Constanța.
Una dintre utilizatoarle sistemului de bike-sharing automatizat, prezentă la BikeFest, spune că „timpul în care să poți folosi bicicleta ar trebui să fie mai lung”. „De asemenea, și pauza de 15 minute ar trebui să fie mai lungă și nu aș vrea să fiu nevoită să caut stațiile în care să las bicicleta.”
Femeia recunoaște însă că folosește bicicletele I Velo Urban mai mult pentru plimbările prin parc.
Cei care doresc să își facă abonament I Velo Urban pot veni astăzi și mâine la BikeFest, în parcul Izvor.