Un nou studiu a arătat bicicliștii care trec print-o zonă foarte aglomerată, unde au loc ambuteiaje, sunt mai puțin expuși la poluare decât pasagerii din mașini care stau în norii de particule de poluare. Oamenii de știință care au realizat studiul încurajează construirea de piste pentru biciclete.
Universitatea din Leeds, Marea Britanie, a realizat un studiu în cadrul căruia au măsurat, cu ajutorul unui aparat performant, poluarea inhalată de bicicliști, pasagerii din mașini și autobuze și pietoni. Toți participanții la studiu au avut de parcurs patru kilometri în orașul Leeds, la oră de vârf.
Cicliștii au ajuns primii la destinație, în doar 11 minute, de două ori mai repede decât pasagerii din mașini sau autobuze. În acest interval, cei de pe biciclete au fost expuși la 12 milioane de particule, iar cei din vehicule la 19 milioane – autobuze și 20 de milioane – mașini. Cicliștii de obicei respiră mai repede, din cauză că depun efort, ceea ce ar putea aduce numărul de particule inhalate aproape de cel al pasagerilor, dar pe rutele cu ambuteiaje, unde călătorii din mașini și autobuze sunt obligați să stea în nori de poluare, bicicliștii au de câștigat.
„Pe rutele cele mai aglomerate, bicicliștii ar inhala cea mai mică doză”, a declarat pentru The Guardian James Tate, autorul lucrării.
Distanța de patru kilometri a fost parcursă de pietoni în 35 de minute, ceea ce înseamnă că au avut parte de cea mai mare doză de poluare. Cercetătorii au testat, de asemenea, un traseu mai verde, care e cu 20% mai lung, dar care evită traficul. Astfel, au descoperit că expunerea la particulele de poluare scade cu 75%.
„Pietonii au de luat o decizie, în special în zilele poluate”, a comentat Tate. „S-ar putea ca drumul să dureze mai mult, dar dacă ai timp, poți să-ți reduci considerabil expunerea alegând traseul verde”.
Oamenii de știință au analizat diferite momente ale traseului și au ajuns la concluzia că cele în care pietonii așteptau la semafor erau cele în care se expuneau cel mai mult poluării. Pentru bicicliști, aceste faze erau când treceau printre clădirile înalte care funcționau ca o capcană în care aerul toxic rămânea blocat.
Autorii lucrării militează pentru investițiile în construirea pistelor pentru biciclete, pentru a reduce poluarea aerului și pentru îmbunătăți sănătatea locuitorilor. Construirea acestora ar reduce expunerea bicicliștilor la poluare. Chiar un metru sau doi de pistă care trece prin traficul intens scurtează expunerea cu o pătrime.