Bateriile mașinilor electrice se degradează mai lent decât se credea inițial. Potrivit unui studiu, după 100.000 de kilometri, capacitatea lor se stabilizează la 90%, iar la 300.000 de kilometri rămân încă fiabile, spre surprinderea consumatorilor care aveau temeri legate de durabilitatea acestora.
Un studiu recent realizat în Australia, pe un eșantion de peste 250 de vehicule electrice second-hand, aduce dovezi importante despre durabilitatea și fiabilitatea bateriilor din mașinile electrice (EV).
Conform cercetării, efectuate de casa de licitații auto Pickles Automotive Solutions, bateriile vehiculelor electrice își păstrează în medie 90% din capacitatea inițială chiar și după ce au parcurs 120.000 km.
Această constatare vine într-un moment în care îngrijorările consumatorilor legate de degradarea rapidă a bateriilor și durata de viață a acestora erau printre cele mai mari obstacole în calea adoptării pe scară largă a vehiculelor electrice.
Durabilitatea bateriilor electrice pe termen lung
O mașină electrică pornește în viață cu bateria la 100%, dar, pe măsură ce aceasta parcurge mai multe cicluri de încărcare, capacitatea sa scade treptat, fără a mai ajunge vreodată la nivelul inițial.
Conform majorității garanțiilor oferite de producători, bateria trebuie înlocuită atunci când capacitatea scade sub 70-80%.
Datele producătorilor arată că cele mai semnificative pierderi de capacitate apar în primii 30.000 de kilometri, când bateria scade de la 100% la 95%.
După acest punct, pierderile devin mult mai lente.
La 100.000 de kilometri, bateria păstrează aproximativ 90%, iar între 200.000 și 300.000 de kilometri, capacitatea ajunge la 87%.
Astfel, chiar și ajunse la 300.000 de kilometri, bateriile vehiculelor electrice rămân încă viabile, contrar estimărilor din testele de laborator, care anticipau o scădere mult mai rapidă.
Studiul australian s-a concentrat pe analiza stării bateriilor vehiculelor electrice second-hand, un segment de piață în expansiune, iar rezultatele au fost surprinzătoare: vehiculele care au parcurs 120.000 km au păstrat o capacitate medie de 90%.
Procesul de testare specific a oferit informații valoroase despre mărci de vehicule, kilometri parcurși și vârsta acestora
Aceasta sugerează că bateriile nu se degradează într-un ritm alarmant, așa cum se credea inițial.
În plus, pentru vehiculele cu un rulaj mai mic, rezultatele au fost chiar mai bune.
Mașinile care au parcurs între 40.000 și 80.000 km au păstrat o capacitate medie de 94,6%, iar cele cu mai puțin de 20.000 km au păstrat până la 98,2% din capacitatea inițială a bateriei.
Brendon Green, General Manager al Pickles Automotive Solutions, a subliniat pentru Interesting Engineering că „bateriile nu se degradează atât de rapid cum credeau inițial consumatorii”.
Conform studiului, aceasta ar putea schimba percepția publicului și ar putea stimula încrederea consumatorilor în achiziționarea de mașini electrice, atât noi, cât și second-hand.
Performanțele pe branduri
Studiul a inclus vehicule electrice din diverse segmente de preț și regiuni, concentrându-se exclusiv pe starea bateriilor, având vehicule electrice din majoritatea capitalelor importante, și a început în octombrie 2023.
Printre descoperirile interesante ale analizei se numără performanțele surprinzător de bune ale vehiculelor produse de Hyundai și BYD în comparație cu Tesla.
Astfel, Hyundai s-a clasat pe primul loc, cu o retenție a capacității bateriilor de 99,31%, în condițiile în care bateriile aveau o vârstă medie de 39 de luni și o distanță parcursă de aproximativ 29.200 km.
Pe locul doi s-a aflat BYD Auto, cu o retenție de 98,62%, având o vârstă medie de 17 luni și aproximativ 15.600 km parcurși.
Pe de altă parte, Tesla, liderul pieței de vehicule electrice, a obținut cele mai slabe rezultate dintre brandurile analizate.
Bateriile vehiculelor Tesla au păstrat doar 93,3% din capacitatea inițială, în condițiile în care vehiculele au parcurs o distanță medie de 42.300 km și bateriile aveau o vârstă medie de 27 de luni.
Deși Tesla a fost considerată mult timp o referință în industria vehiculelor electrice, aceste rezultate sugerează că brandurile mai noi, precum Hyundai și BYD, au făcut progrese semnificative în ceea ce privește fiabilitatea bateriilor.
Aceste rezultate aduc o veste încurajatoare pentru toți cei care se gândesc să treacă la un vehicul electric.
Durabilitatea bateriilor și capacitatea acestora de a păstra un procent semnificativ din capacitatea inițială chiar și după utilizare îndelungată sunt factori cruciali pentru succesul pe termen lung al vehiculelor electrice.
Degradarea lentă a bateriilor, așa cum sugerează acest studiu, va contribui, fără îndoială, la creșterea adoptării vehiculelor electrice, reducând, în același timp, dependența de combustibilii fosili.
De ce se feresc potențialii clienți de piața second hand?
Mașinile electrice sunt considerate un instrument esențial în tranziția spre un transport mai curat și mai sustenabil, iar încrederea consumatorilor în tehnologia bateriilor este esențială pentru accelerarea adoptării acestora.
Acestea au fost criticate de-a lungul timpului de consumatori din cauza temerii legate de degradarea rapidă a bateriilor, despre care se credea inițial că se deteriorează mult mai rapid decât cele ale vehiculelor alimentate cu benzină sau diesel.
Studiul menționat oferă și o perspectivă pozitivă asupra pieței de vehicule electrice second-hand, o opțiune mai accesibilă pentru consumatori, care se confruntă cu prețuri mai ridicate pentru modelele noi.
Consumatorii evită adesea piața vehiculelor electrice second-hand din mai multe motive. Printre cele mai frecvente preocupări se numără teama de a nu cumpăra o baterie uzată sau degradată, care poate afecta performanța și autonomia vehiculului.
Totodată, pentru mulți, vehiculele electrice second-hand nu oferă încă același nivel de încredere și siguranță ca modelele noi.
Unul dintre cititorii noștri ne-a transmis că nu ar achiziționa un autovehicul electric second hand de teamă să nu ia foc: „Vreau să-mi achiziționez o mașină electrică, dar în momentul de față am 0 încredere în piața de second hand. Nu ați văzut cum a luat foc recent o mașină electrică în parcarea subterană a unui bloc din București? I-a lăsat fără apă și curent electric. Și nu era pusă la încărcat. Nu mai zic că nu le poți stinge cu apă. Este foarte riscant să iei una second.”
De asemenea, mulți consumatori sunt sceptici cu privire la costurile ridicate de înlocuire a bateriei și durata de viață a acesteia, mai ales având în vedere că bateriile reprezintă una dintre cele mai scumpe componente ale unui vehicul electric.
CITIŢI SI:
#bateriielectrice #vehiculeelectrice #durabilitatebaterii #tehnologieverde #masinielectricesh #electricbatteries #batterydurability #electriccars