Testele arată că autonomia vehiculelor electrice în condiții de iarnă poate scădea între 14% și 39%, însă pierderile nu sunt atât de dramatice pe cât se anticipa. Modelele testate au reușit să adauge între 100 și 200 kilometri în 15 minute de încărcare rapidă, ceea ce dovedește că frigul nu face ca aceste vehicule să devină inutilizabile.
Mașinile electrice câștigă tot mai mult teren, însă persistă îngrijorări legate de autonomia acestora în sezonul rece.
Un nou studiu realizat de Asociația Canadiană de Automobile (CAA) arată că, deși temperaturile scăzute influențează bateria, impactul nu este atât de dramatic pe cât se credea.
Cât de mult scade autonomia iarna?
Studiul realizat de Asociația Canadiană de Automobile (CAA) a testat 14 modele de vehicule electrice în condiții de frig extrem, constatând pierderi de autonomie între 14% și 39%, în funcție de model.
În timp ce unele mașini au depășit așteptările specialiștilor, altele au fost mai afectate de temperaturile scăzute.
Printre cele mai performante vehicule în condiții de iarnă s-au numărat Chevrolet Silverado și Polestar 2.
Testele au inclus 7 dintre cele mai populare 10 modele de vehicule electrice din Canada, din categorii variate precum sport, lux, SUV, sedan și camionete.
Temperatura în timpul testelor a variat între -7 și -15 grade Celsius, reprezentând o iarnă tipică canadiană.
Fiecare vehicul a fost condus până când bateria s-a descărcat complet pentru a determina autonomia în condiții de iarnă.
„Am măsurat autonomia efectivă a vehiculelor electrice în condiții de vreme rece și cât de repede se încarcă. Aceste informații sunt esențiale atât pentru actualii proprietari de vehicule electrice, cât și pentru cei care iau în considerare trecerea la un astfel de vehicul.” – Ian Jack, vicepreședintele CAA.
Pe lângă autonomia în condiții de frig extrem, CAA a testat și vitezele de încărcare, un factor esențial pentru călătoriile mai lungi cu un vehicul electric.
Un sondaj recent realizat de CAA arată că 4 din 10 șoferi de mașini electrice consideră că încărcarea semnificativ mai lentă în condiții de frig extrem este o problemă.
De asemenea, mai mult de jumătate (53%) dintre șoferii de mașini electrice preferă să folosească un vehicul pe benzină pentru călătoriile lungi în vreme extrem de rece.
Fiecare vehicul din testul CAA a fost conectat la un încărcător rapid, iar testul a măsurat câți kilometri de autonomie au fost adăugați într-o sesiune de 15 minute.
În medie, vehiculele electrice au reușit să adauge aproximativ 100 de kilometri la autonomia bateriei, echivalentul a 28% din capacitatea acesteia.
Tesla Model 3 a fost cel mai rapid la încărcare, adăugând peste 200 de kilometri în doar 15 minute.
CAA a constatat variații semnificative în ceea ce privește cât de multă autonomie putea adăuga un vehicul electric în 15 minute, subliniind importanța luării în considerare a ratei de încărcare, mai ales pentru cei care conduc frecvent pe distanțe lungi.
Cu toate că pierderile de autonomie pot părea semnificative, este important de menționat că aceste scăderi nu sunt mai mari decât cele observate la vehiculele cu motoare termice în condiții de frig extrem.
Mașinile pe benzină sau motorină consumă mai mult combustibil în timpul iernii, iar diferențele de performanță între cele două tipuri de vehicule sunt, de fapt, mai mici decât ar putea părea la prima vedere.
Cu toate acestea, nicio mașină testată nu a devenit inutilizabilă din cauza frigului.
Mai mult, testele au arătat că vehiculele electrice pot recupera rapid autonomia pierdută – în doar 15 minute de încărcare, acestea au putut adăuga între 100 și 200 km la estimările de autonomie.
Un alt aspect important al studiului este că vehiculele electrice nu au avut probleme de pornire, chiar și la temperaturi foarte scăzute, iar sistemele esențiale au funcționat normal.
Factori care afectează autonomia pe timp de iarnă
Scăderea autonomiei este cauzată în principal de două aspecte:
Efectul temperaturilor scăzute asupra bateriei – Frigul încetinește reacțiile chimice din baterie, reducând temporar capacitatea sa de a furniza energie.
Consumul suplimentar de energie – Încălzirea habitaclului și a componentelor mașinii necesită o cantitate semnificativă de energie, ceea ce duce la o autonomie mai mică.
Cum pot șoferii să reducă impactul frigului?
„Rezultatele noastre arată că mașinile electrice sunt perfect utilizabile și iarna, iar pierderile de autonomie pot fi gestionate ușor prin câteva măsuri simple”, a declarat Ian Jack, vicepreședintele CAA.
Experții CAA oferă câteva sfaturi pentru a minimiza pierderile de autonomie în sezonul rece:
- Preîncălzirea mașinii cât timp este conectată la priză, pentru a reduce consumul bateriei pe traseu.
- Folosirea scaunelor și volanului încălzite, care consumă mai puțin decât sistemul de climatizare.
- Parcarea în garaj sau utilizarea unei prelate termice, pentru a menține bateria la o temperatură optimă.
- Îndepărtarea gheții și zăpezii de pe mașină, reducând astfel rezistența aerodinamică și consumul de energie.
- Planificarea inteligentă a traseelor, astfel încât să existe puncte de încărcare la nevoie.
Deși temperaturile scăzute afectează autonomia mașinilor electrice, acest efect este gestionabil și comparabil cu scăderea eficienței consumului de combustibil la mașinile pe benzină sau motorină.
Pe măsură ce tehnologia bateriilor continuă să se îmbunătățească, impactul temperaturilor reci va fi tot mai redus, iar mitul conform căruia mașinile electrice sunt impracticabile iarna devine din ce în ce mai greu de susținut.
CITIȚI ȘI:
Bateriile mașinilor electrice sunt mai durabile decât se credea