Text de Ecaterina Procopov
Tuturor celor care cred ca a merge cu bicicleta in oras e utopic, fanatism ecologic sau intoarcere la comuna primitiva, parizienii le-au aratat ca "le velo" poate fi… misto si poate genera si profit pentru niste oameni cu idei ecologice.
La mijlocul acestei veri, primarul Parisului, Bertrand Dela noë, a acceptat un parteneriat cu firma de publicitate J.C. De caux, in urma caruia compania va pune la dispozitia parizienilor 10.000 de biciclete. In schimbul acestora, firma primeste dreptul de a folosi 1.600 de panouri publicitare in capitala Frantei.
Conceptul programului presupune stimularea folosirii bicicletelor ca mijloc de deplasare in oras, iar avantaje
sunt de partea tuturor celor trei parti implicate. Fiecare cetatean are posibilitatea sa inchirieze o bicicleta din statiile amenajate, urmand sa o returneze in alta statie de gen, dintre cele 1.000 raspandite prin Paris. Folosirea timp de o jumatate de ora a unei biciclete este gratuita. Dupa acest prim interval se aplica o taxa de 1 euro pe ora. J.C. Decaux estimeaza ca, in urmatorii zece ani, va castiga din inchirierea bicicletelor, in cadrul acestui program, undeva intre 34 si 46 de milioane de euro. Pe langa profitul obtinut din inchirieri, compania se asteapta sa castige bani si din folosirea celor 1.600 de panouri publicitare, care vor aduce, spun cei de la J.C. Decaux, in jur de 60 de milioane de euro in fiecare an.
Primarul Bertrand Delanoë, citat de ziarul francez "La Gazette", spune: "Ambitia noastra este ca un numar cat mai mare de persoane sa poata beneficia de pe urma acestui sistem inovator si ecologic, pus in slujba unei dezvoltari durabile si unei calitati inalte a vietii urbane".
Carmen Silanovschi, reprezentant al Directiei de Schimbari Climatice in cadrul Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile, a declarat intr-o conferinta cu tema impactului transportului asupra mediului ca aceasta industrie este responsabila pentru 26% din emisiile totale de gaze cu efect de sera, pentru 31% din consumul total de energie si 71% din consumul de combustibil. In aceste conditii, ar trebui sa ne asteptam ca si romanii sa implementeze un sistem ecologic de transport de genul celui implementat la Paris?
Cunoscand rapiditatea de reactie a natiunii mioritice, ne-am putea gandi resemnati ca va mai dura un secol pana cand vom beneficia si noi de asa ceva. Insa semne de schimbare exista. Attila Korodi, ministrul Mediului, va lansa o propunere pentru un act normativ pe tema constructiei de piste de biciclete in zonele urbane. Ministrul a spus ca "In cadrul acestui grup de lucru sunt implicate trei directii din MMDD, si anume Directia de Schimbari Climatice, Directia de Dezvoltare Durabila si Directia Protectie Atmosferica".
Ca europenii sunt, in general, mai deschisi la minte si la schimbare zicem ca stim. Eurobarometrul efectuat de Gallup Ungaria, in luna iulie, ofera informatii concrete despre opiniile locuitorilor UE privind transportul. Sondajul arata ca 53% dintre europeni prefera transportul cu autovehicule, in timp ce 23% folosesc vehicule fara motor. Pe ultimul loc in preferintele europenilor este transportul public, cu 20%.
Opt europeni din zece sunt constienti ca starea mediului este afectata de transport. Aproape jumatate dintre cei intervievati (49%) considera ca cea mai buna solutie pentru reducerea poluarii este imbunatatirea sistemului public de transport. In acelasi timp, 17% dintre europeni vad restrictionarea accesului in centrele urbane o solutie, in procent egal cu cei care ar fi de acord cu limitarea vitezei pentru a reduce poluarea. Numai 5% dintre respondenti considera ca stabilirea unor taxe pentru drumuri ar putea conduce la imbunatatirea situatiei.