Avem masini electrice, dar lipsesc statiile de alimentare

Primele masini 100% electrice , Mitsubishi i-MiEV si Citroen C-Zero, au aparut si in Romania, insa infrastructura pentru aceste automobile nepoluante lipseste. La fel, lipsesc cu desavarsire si subventiile pentru cei care ar fi dispusi sa investeasca peste 30 de mii de euro intr-o astfel de masina.

Primul impediment, imposiblitatea alimentarii

Noile modele electrice se incarca exclusiv de la priza. O astfel de masina isi face plinul in sase ore, la o priza normala.

Pentru a o alimenta ai nevoie de garaj ca sa poti lasa peste noapte bateria masinii la incarcat.

Automobilul electric are o autonomie de 160 de km si a fost proiectat ca o masina de oras.

Solutia ar fi statiile de alimentare rapida unde, in functie de capacitatea pompei, o masina electrica se poate incarca in minimum 30 de minute si maximum o ora si jumatate. Insa in acest moment nicaieri in Romania nu exista nici macar un astfel de sistem.

O statie de alimentare rapida costa 4.000 de euro, iar una cu trei prize ajunge la 25.000 de euro.

Vorbe multe, planuri zero

Premierul Emil Boc s-a declarat el insusi incantat de automobilul electric si anunta, anul trecut, ca va mobiliza experti din mai multe ministere pentru a elabora strategia Romaniei pentru automobilul electric.

Grupul ministerial s-a reunit, iar la dezbateri au participat inclusiv reprezentantii companiilor Enel si Transelectrica. Discutiile au fost inchise insa anul trecut, in luna octombrie, fara niciun rezultat concret.
Totul a ramas la stadiul de intentie, iar acum, cand masinile electrice se gasesc deja pe piata romaneasca, in lipsa unor statii rapide de alimentare, acestea devin nerentabile.

Fara masini nu facem statii. Fara statii nu cumparam masini

Asa s-ar rezuma in Romania dezbatearea pe tema masinilor electrice. Fara o analiza clara a pietei, fara facilitati fiscale, subventii si infrastructura masinile nepoluante au sanse minime sa circule pe soselele autohtone.

Desi declarativ autoritatile lupta pentru diminuarea emisiilor poluante, desi avem taxe peste taxe pentru inmatricularea masinilor mai vechi, desi programul ”Rabla” de inlocuire a masinilor poluante a ajuns la a treia editie, nimeni nu face nimic pentru a sustine automobilele cu emisii zero.
Nimeni nu stie ce potential are piata romaneasca pentru dezvoltarea acestui sector, ce investitii sunt necesare pentru infrastructura si cum ar putea fi stimulati sa cumpere masini ecologice.

Masinile electrice sunt suta la suta urbane, iar fara statii de alimentare rapida nu renteaza, asa ca importatorii Mitsubishi si Citroen intentioneaza sa-si faca propriile lor statii de alimentare la sediile lor.

Ce subventii dau alte state europene?

Germania. Principalul program al Germaniei pentru promovarea acestor vehicule (”National Electric Mobility Platform”) este o initiativa guvernamentala ce isi propune transformarea tarii intr-o piata de top a transportului electric, cu aproximativ 1 milion de automobile electrice pe strazi, pana in 2020.

Irlanda. Irlandezii care opteaza pentru astfel de masini au subventii de 5.000 de euro si nu platesc taxa de inregistrare. Ministrul Energiei, Eamon Ryan, a anuntat dezvoltarea infratructurii dedicate automobilului electric la nivel national cu 1.500 de statii de alimentare.

In plus, irlandezii vor avea pana la sfarsitul acestui an unitati de incarcare rapida la fiecare 60 km, pe drumurile interurbane, la care alimentarea va fi initial gratuita. Un parteneriat cu alianta Renault-Nissan are ca obiectiv cresterea numarului de automobile electrice, incepand cu anul acesta. Irlanda si-a propus ca pana in 2020, 10% din soferi sa conduca masini electrice.

Portugalia. Guvernul a lansat inca din 2008 Programul National pentru Mobilitate Electrica, numit Mobi.E. Potrivit acestuia, Portugalia va avea pana la jumatatea anului o retea publica de alimentare formata din 1.300 puncte normale si 50 rapide in 25 de orase. Portugalia si-a planificat sa aiba circa 750.000 de masini electrice pe sosele pana in 2020.

Citeste si Citroen C-Zero, zero poluare

 

Mihaela Pavnutescu
 

spot_img

Ultimele știri