Deși reprezintă doar 3% din vehiculele de pe drumurile europene, autoutilitarele sunt responsabile pentru 25% din emisiile din transport. Eficientizarea consumului ar aduce economii de 14.000 de euro anual pentru conducătorii de autoutilitare.
Introducerea unor standarde pentru autoutilitare ar putea îmbunătăți eficiența consumului cu până la 35%, însemnând o economie de peste 14.000 euro pe an pentru transportatori și reduceri masive de emisii. Pe durata de viață a vehiculului, economia realizată ar putea fi de până la 150.000 euro, arată o analiză realizată de Federația europeană Transport și Mediu (T&E), potrivit Terra Mileniul III.
Eficiența consumului pentru autoutilitare a stagnat în ultimii 30 de ani, iar în timp ce SUA a stabilit rapid standarde pentru camioanele americane, Europa bate pasul pe loc. Standardele de eficientizare a consumului vor micșora costurile pentru carburanți, vor reduce importurile de petrol și vor diminua emisiile asociate schimbărilor climatice”, a declarat William Todts, ofițer de politici publice în cadrul T&E.
Comisia Europeană a publicat recent startegia pentru emisiile de CO2 ale autoutilitarelor, care subliniază nevoia urgentă de lua măsuri pentru a reduce consumul de combustibil și emisiile tot mai mari ale acestor vehicule, fără să propună însă măsuri concrete în acest sens. Europa a introdus standarde de economie de carburanți pentru automobile și autoutilitare, dar nu există reglementări în privința emisiilor de CO2 ale celor din urmă, potrivit T&E.
Între 1990 și 2010, emisiile autoutilitarelor au crescut cu 36% și reprezintă în prezent 6% din totalul emisiilor de CO2 la nivelul UE. Între timp, UE și-a asumat reducerea emisiilor din transport cu 60%, comparativ cu nivelul din 1990. În acest sens, CE a propus un instrument de măsurare, certificare și raportare a emisiilor de CO2 ale acestor vehicule, în speranța că o transparență crescută va accelera progresul. În SUA, administrația Obama a introdus reglementări privind consumul autoutilitarelor în 2011 și lucrează în prezent la o nouă rundă de standarde pentru perioada post-2020.