Autobuzele electrice depășesc vânzările de autobuze diesel în Europa

Autobuzele electrice au reprezentat 36% din vânzările de autobuze urbane noi în 2023 în Uniunea Europeană, depășindu-le pentru prima dată pe cele pe motorină. Potrivit Transport and Environment, ponderea a fost cea mai mare în Slovenia, Danemarca, Țările de Jos, Irlanda și Finlanda.

La acest ritm de creștere, 100% din noile autobuze urbane din UE ar putea fi unități cu emisii zero (ZE) deja până în 2027, scrie publicația Balkan Green Energy News.

Standardele de CO2 adoptate recent pentru vehiculele grele (HDV) cer ca 90% din autobuzele urbane noi să fie cu emisii zero până în 2030 și 100% până în 2035.

Directiva privind vehiculele curate (CVD), și mai puțin ambițioasă, stabilește ținte medii de achiziții de autobuze cu emisii zero de doar 20% pentru 2021-2025 și 30% pentru 2026-2030.

15 state membre UE depășesc media UE în 2023, inclusiv cinci în care autobuzele urbane cu emisii zero reprezintă deja mai mult de 90% din noile vânzări: Slovenia, Danemarca, Țările de Jos, Irlanda și Finlanda.

Printre piețele cu cel puțin 1.000 de autobuze urbane noi în 2023, Marea Britanie deține primul loc, cu o pondere a vânzărilor noi de 63% în 2023, iar Spania este puțin peste media UE, cu o cotă de 40% a autobuzelor cu emisii zero.

Italia ocupă locul trei, iar Germania, pe locul patru, cu 29%, respectiv 26%.

Potrivit organizației, cel puțin opt orașe intenționează să aibă flote de autobuze cu emisii zero 100% până în 2025, alte 19 până în 2030 și alte 13 până în 2035. Paisprezece orașe și-au stabilit obiective pentru flota de autobuze sub 100% până în 2035 sau mai devreme. Nu se află doar în Europa de Vest, ci și în țările baltice, Cehia, Polonia și România.

Țările de Jos și Danemarca plănuiesc să aibă toate autobuzele urbane cu emisii zero până în 2030.

T&E a subliniat că rolul cheie al producătorilor de autobuze este de a furniza autobuze durabile, fabricate în Europa, estimând că cererea de autobuze cu emisii zero va continua să crească în următorii ani.

Fără ambiția proactivă de a depăși țintele stabilite în standardele vehiculelor grele CO2, producătorii de autobuze europeni riscă să fie orbiti de cererea în creștere și de concurența străină emergentă, a spus organizația.

Acesta a menționat că din 2017, unul din cinci autobuze electrice cu baterii noi vândute în Europa era de origine chineză.

spot_img

Ultimele știri