Aproximativ 385.000 de persoane din întreaga lume au murit prematur în 2015 din cauza poluării atmosferice cauzate de emisiile de gaze de eșapament ale vehiculelor, potrivit unui studiu efectuat de SUA, care a considerat motoarele diesel drept principalul vinovat.
Vehiculele diesel au fost responsabile pentru 47% din decese, dar cifra a crescut cu 66% în Franța, Germania, Italia și India, unde maşinile diesel reprezintă o mare parte a vehiculelor de pe drumuri.
Studiul a fost realizat de cercetători de la Consiliul Internațional pentru Transporturi Curate (ICCT) – grupul neguvernamental care a descoperit scandalul emisiilor de dioxid de carbon de la Volkswagen în 2015 și două universități din SUA.
„Poverile ridicate pe sistemul de sănătate publică a vehiculelor diesel în Europa subliniază nevoia ca standardele de emisii de clasă mondială să fie însoțite de respectarea și aplicarea riguroasă”, a declarat co-autorul ICCT Joshua Miller, solicitând măsuri urgente de înlocuire a vehiculelor cu emisii ridicate.
În cadrul studiului, cercetătorii au analizat emisiile provenite de la autovehiculele diesel și non-diesel, camioanele, autobuzele, industria navală, precum și mașinile agricole și de construcții și impactul acestora asupra sănătății noastre.
Ei au descoperit că sectorul transportului global a fost responsabil pentru 11% din cele 3,4 milioane de decese premature atribuite anual poluării din particule fine (PM2,5).
Costul poverii puse pe sistemele de sănătate cauzate de poluarea provenită din transport, care a fost legată de boli pulmonare și de inimă, accidente vasculare cerebrale și diabet, a fost de până la 880 de miliarde de euro în 2015, au afirmat cercetătorii.
Numai în China, aproximativ 114.000 de oameni au fost uciși de gazele de eşapament ale vehiculelor în acel an, dar care totuși au reprezentat doar peste 10% din totalul deceselor legate de poluarea aerului din această ţară.
Statele Unite au înregistrat 22 000 de decese din cauza poluării cauzate de transport, dintre care 43% au fost legate de diesele.
India a înregistrat între timp 74.000 de decese premature din cauza gazelor de la vehicule, comparativ cu 13.000 în Germania, 7.800 în Italia și 6.400 în Franța.
Relativ vorbind însă, imaginea a fost cea mai gravă în Germania, cu 17 decese premature acuzate de poluarea transportului la 100.000 de locuitori – de trei ori mai mare decât media globală.
Milano, Torino, Stuttgart, Kiev, Köln, Berlin și Londra au fost printre cele mai periculoase orașe din punct de vedere al poluării transportului, au remarcat cercetătorii.
Autorii au avertizat că estimările lor au fost „conservatoare”, deoarece studiul lor nu ia în considerare toate tipurile de emisii nocive sau de boli legate de poluare.
„Luarea în considerare a acestor efecte ar crește probabil estimarea efectelor asupra sănătății generate de emisiile de gaze de vehicule”, au avertizat ei.