Vi s-a întâmplat vreodată să găsiți un ambalaj pe stradă, să îl ridicați și să îl aruncați la un coș de gunoi? Ei, bine, un antreprenor din zona tehnologică s-a gândit la o metodă de a-i stimula și pe alții să procedeze la fel.
A creat o aplicație pentru mobil, care îi încurajează pe utilizatori să fotografieze deșeul și să încarce poza online, precizând și brandul produsului. Ulterior, GPS-ul telefonului identifică locul și pune un pin pe harta Google, indexând toate detaliile asociate.
Astfel, Literatti furnizează o hartă a deșeurilor din întreaga lume. Nu în ultimul rând, recomandă utilizatorului să ridice deșeul și să îl arunce la un coș de gunoi.
La ce ajută o astfel de hartă a deșeurilor
Pe lângă faptul că îi stimulează pe cetățeni să contribuie la curățarea orașelor, Literatti atrage atenția asupra cantității de deșeuri generate și depozitate necorespunzător. Potrivit dezvoltatorului, Jeff Kirschner, menționarea brandului nu are ca scop blamarea companiei producătoare, ci cooptarea ei în identificarea de soluții pentru problema deșeurilor.
Într-o prezentare susținută pentru comunitatea „Let’s Do It, World!”, Kirschner estima că, alături de țigări, articolele de unică folosință de la Starbucks sunt printre cele mai raportate deșeuri la nivel mondial.
Poate că la un moment dat cei de la Starbucks, care cu siguranță nu sunt vinovați pentru că oamenii aruncă ambalajele și paharele lor, vor dori să creeze o campanie cu noi, cu scopul conștientizării problemei deșeurilor. Sau poate că putem arăta municipalităților datele noastre cu zonele în care se aruncă multe deșeuri, pentru ca ei să amplaseze coșuri de gunoi acolo. Nu am nicio idee despre ce se va întâmpla cu aplicația în viitor, dar eu știu că există doi oameni în lume care nu vor arunca niciodată deșeurile pe stradă sau în natură: copiii mei. În cazul în care, în cele din urmă, acestea sunt singurele două persoane pentru care Litterati va funcționa, atunci va fi meritat tot efortul.
Deocamdată, Literatti poate fi descărcată doar de pe AppStore, potrivit site-ului aplicației.
O aplicație asemănătoare, dezvoltată de Let’s Do It, Romania!
În 2015, Let’s Do It, Romania! a lansat o aplicație asemănătoare. Cu ajutorul ei, voluntarii pot marca deșeurile întâlnite în oraș sau în natură. Apoi, datele sunt centralizate și transmise către autorități, care au obligația să le curețe, în decurs 30 de zile. Din momentul raportării, voluntarii primesc mesaje cu statusul sesizării pe tot parcursul procesului.
Înainte de marea curățenie din 2016, aplicația fusese descărcată de peste 3.300 de utilizatori. Atunci, existau în jur de 600 de zone cu deșeuri raportate, dintre care mai bine de jumătate au fost și curățate.
Spre deosebire de Literatti, adresată cetățenilor, aplicația Let’s Do It, Romania! a fost gândită pentru a oferi ajutor autorităților. Ambele tratează însă aceeași problemă: cea a gestionării deșeurilor depozitate necorespunzător. Nu putem nega existența acesteia și nevoia identificării de soluții. Propunem însă o abordare ușor diferită. Ce am mai arunca dacă Starbucks ar decide să folosească doar recipiente reutilizabile sau măcar să îi încurajeze pe consumatori să vină cu ale lor, de acasă? Valabil în general.