Peste o treime (35%) din numărul total de mașini noi şi second hand, intrate în parcul auto naţional în 2019, aveau norma de poluare Euro 6 sau erau electrice (integral sau plug-in hibride), potrivit datelor publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA).
Anul 2019 a fost al şaptelea an de creşteri consecutive a achiziţiilor de autovehicule din România, evoluţie începută în anul 2014, după un an 2013 în care s-a înregistrat cel mai mic număr de autovehicule nou înmatriculate (noi şi rulate). Astfel, anul trecut numărul autoturismelor cumpărate a fost de 606.163 de unități, iar în 2013 numărul acestora era de circa 280.000.
La capitolul autoturismelor „verzi”, analiza APIA arată că achiziţia acestora a înregistrat creşteri semnificative în ultimii cinci ani, chiar foarte mari în ultimii doi ani. În anul 2019, creşterea segmentului de autoturismelor electrice a fost de 150,3% (de 2,5 ori), comparativ cu 2018, iar pe cele hibride de 79,7%.
Mașini noi vs mașini second hand
În ceea ce priveşte împărţirea acestui volum total între autovehiculele noi şi rulate, în anul 2019 acesta a fost 2,8 în favoarea celor rulate, respectiv 444.601 de unităţi rulate vs. 161.562 noi. Totul după ce, în comparaţie cu anul 2018, autovehiculele noi au înregistrat în 2019 o creştere de 23,4%, iar cele rulate o scădere de 6,1%.
Ponderea achiziţiilor de autoturisme noi în total piaţă a crescut cu 5 puncte procentuale (de la 21,7% la 26,7%), iar în aceste condiţii şi creşterea cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule a înregistrat, conform datelor INS la 11 luni din 2019, o creştere solidă, de 7,8%.
Vechimea medie a întregului număr de autoturisme (606.163 unităţi) achiziţionate în anul 2019 în România a fost de 8,3 ani, faţă de o medie de 9 ani, cu un an în urmă. În acelaşi timp, vârsta medie a autoturismelor rulate a scăzut la 11,2 ani, în 2019, comparativ cu 11,4 ani, în 2018. Totodată, în parcul auto naţional au intrat şi peste 225.000 de autoturisme a căror vârstă a fost de cel puţin 12 ani.
Citește și: 1,4 milioane de mașini în București, la 2 milioane de locuitori