ANBR își exprimă îngrijorarea cu privire la modificările aduse de Președinția spaniolă asupra propunerii PPWR

Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR) susține obiectivul propunerii înaintate de Comisia Europeană, prin care Regulamentul pentru revizuirea legislației UE privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR) va contribui la buna funcționare a pieței interne pentru bunuri ambalate și, în același timp, la prevenirea sau reducerea efectelor nocive ale deșeurilor de ambalaje asupra mediului și asupra sănătății umane. Mai mult, ANBR salută progresele făcute prin votul Parlamentului European din luna noiembrie prin care s-au adus îmbunătățiri considerabile pentru implementarea propunerii PPWR.

Înaintea finalizării abordării generale a Consiliului UE asupra PPWR, reprezentanții ANBR își exprimă profunda îngrijorare cu privire la textul documentului care a fost dezbătut în COREPER* pe data de 6 decembrie, în mod specific în legătură cu:

  • Lipsa oricărui mecanism care se referă la asigurarea accesului echitabil pentru producătorii de băuturi la cantitățile de ambalaje colectate în cadrul sistemelor de colectare, precum SGR în România, care va atinge o rată de colectare de peste 90% în 2026. Având în vedere că industria de băuturi este singura care are obligația de a folosi material reciclat în ambalaje, este necesar ca aceasta să beneficieze de dreptul de pre-empțiune în ceea ce privește materialele reciclabile returnate prin intermediul SGR, în așa fel încât să le poată recicla și folosi din nou în ambalajele proprii, închizând bucla într-o economie circulară.
  • Modificarea criteriilor minime din Anexa X pentru implementarea Sistemelor de tip Garanție-Returnare. Este important ca Sistemul de Garantie-Returnare local, intrat în vigoare începând cu 30 noiembrie 2023, să fie protejat în forma în care a fost operaționalizat: sistemul trebuie să fie deținut de industrie; să existe un singur operator la nivel național; materialele colectate și garanțiile nerevendicate trebuie să rămână în proprietatea administratorului SGR, fără a li se aplica TVA.
  • Absența oricărui mecanism real de derogare care ar permite ambalajelor reciclabile de unică folosință să reprezinte o alternativă la ambalajele reutilizabile în anumite situații, spre exemplu unde sistemele pentru reciclare (cum este Sistemul de Garanție-Returnare / SGR) existente deja garantează rate de colectare și reciclare foarte ridicate. În România, recenta lansare a SGR – cel mai mare sistem centralizat de acest tip din lume – a fost susținută cu alocări de resurse substanțiale atât din sectorul privat, cât și din sectorul public. Având în vedere investiția semnificativă depusă în acest proiect, ANBR consideră că este necesară aplicarea complementară a obiectivelor (reutilizare/reciclare), întrucât nu are sens, din punct de vedere economic, dar și de mediu, să se investească simultan în două sisteme.

Propunerea PPWR, adoptată de Parlamentul European, facilitează atingerea obiectivelor setate de UNESDA. La începutul acestui an,  organizația a lansat o nouă viziune pentru atingerea circularității depline până în 2030, industria băuturilor răcoritoare din Europa dorind să fie în continuare o parte a soluției pentru economia circulară.

ANBR, ca membră UNESDA, susține obiectivele propuse, concentrate pe trei piloni de bază: colectare, reciclare, reutilizare. În cifre, industria se angajează ca până în 2025 să utilizeze ambalaje 100% reciclabile, iar sticlele PET să fie compuse din 50% conținut reciclat. De asemenea, industria se angajează să colecteze peste 90% din ambalajele sale și să folosească sisteme care permit reutilizarea ambalajelor, într-o proporție mult mai mare decât în prezent”, explică Alice Nichita, președinte ANBR.

Obiectivul final al planului de acțiuni lansat de UNESDA în acest an este reprezentat de atingerea, până în 2030, a unui grad de 100% conținut reciclat și / sau regenerabil pentru ambalajele din PET, acolo unde este posibil din punct de vedere tehnic și economic. Aceste acțiuni contribuie direct la tranziția economiei circulare a UE și depășesc obiectivele UE stabilite inițial.

Este foarte mare nevoie de un dialog constructiv al legiuitorilor europeni cu industria noastră pentru ca implementarea PPWR să fie de succes și să permită îndeplinirea obiectivelor ambițioase de sustenabilitate asumate de producătorii de băuturi, dar și de Uniunea Europeană. Aceștia trebuie să ia în calcul faptul că țintele ambițioase pe urmează să le impună trebuie să țină cont pe de o parte de standarde minime comune,  dar pe de altă parte și de specificul național și succesul în atingerea ratelor de reciclare prin sisteme eficiente de colectare pentru deșeurile de ambalaje de unică folosință”, conchide Alice Nichita.

* Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană 

spot_img

Ultimele știri