Reducerea deseurilor solide si intensificarea reciclarii, eficienta energetica si reducerea emisiilor de CO2, dar si protectia si conservarea apei sunt cele trei mari directii prin care actioneaza compania Coca-Cola HBC in Romania pentru protejarea mediului. Actiunile nu reprezinta un simplu exercitiu de imagine sau de compensare a impactului asupra mediului, ci sunt parte integrata in strategia de business a companiei, spune Laura Sgarcitu, specialist relatii publice si programe comunitare Coca-Cola HBC.
Text de Oana Neneciu
Pasi mari, amprenta mica
Incepand cu iunie 2009, Coca-Cola HBC a demarat campania interna Eco-driving, destinata flotei auto de vanzari. Pentru a obtine rezultate semnificative de reducere a consumului de combustibil si pentru minimizarea impactului asupra mediului din aceasta activitate, angajatii companiei urmeaza cursuri unde invata tehnicile de condus sustenabil. Aceasta este doar ultima dintre campaniile de responsabilitate fata de mediu derulate de companie. Tot pentru eficientizarea consumului de energie si reducerea emisiilor generate in urma proceselor de productie, Coca-Cola HBC a lansat unul dintre cele mai ambitioase programe – construirea a 15 statii de cogenerare, dintre care doua in Romania, la Ploiesti si Timisoara.
„Eficienta energetica a acestor centrale este de peste 90%, in timp ce o centrala obisnuita are o eficienta de 30%-35%. Aceasta energie ieftina va fi folosita pentru incalzirea sau racirea apei in procesele de productie. Datorita eficientei, consumul de gaz este scazut si emisiile de CO 2- reduse”, explica Laura Sgarcitu.
Incepand cu anul 2006, compania a demarat si programul de innoire a frigiderelor, care astazi functioneaza cu agenti de racire prietenosi cu mediul. Rezultatele: in 2009 un consum de energie redus cu 54% fata de 2003 si cu 5% fata de 2008.
Ambalaje reduse la jumatate
O alta directie importanta in lupta cu emisiile de CO2 este reducerea ambalajelor. Din mai 2005 a fost lansata linia de ambalaje de sticla economice. Noile sticle sunt cu 50% mai usoare si ocupa mai putin spatiu, iar producerea lor necesita mai putina energie. Cat despre ambalajele din PET, greutatea lor a scazut cu 15% fata de ambalajele care se utilizau in 2004, iar greutatea foliei care ambaleaza paletii a fost redusa cu 46%.
Pe langa faptul ca este membru fondator Ecorom Ambalaje, asociatia care preia responsabilitatea colectarii si reciclarii ambalajelor de la companii, Coca-Cola HBC a lansat si proiectul on-line „Viata dupa colectare” (www.viatadupacolectare. ro). Este vorba despre o platforma destinata publicului larg, prin care oamenii se pot adresa autoritatilor publice in legatura cu colectarea selectiva din orasele lor. In numai o luna de la lansarea programului, spotul de pe YouTube a avut peste 6.000 de vizualizari.
„Am ramas surprinsi de raspunsul oamenilor. Desi abia lansat, pot spune ca rezultatele sunt impresionante”, spune Laura Sgarcitu.
Fiecare picatura conteaza
Protectia si conservarea apei, materia prima a afacerii, sunt subiectul principal al programelor de responsabilitate sociala ale companiei. Proiecte ca „Verde 003”, „Fiecare picatura conteaza” si „Cartea Dunarii albastre” sunt cele mai recente actiuni intreprinse de companie pentru constientizarea copiilor, a adultilor si formarea unei platforme de voluntari pentru protejarea apei. Laura Sgarcitu marturiseste ca proiectul la care tine cel mai mult este „Verde 003”, realizat impreuna cu asociatiile Mai Mult Verde si Tasuleasa Social. „Verde 003” a luat in custodie pentru trei ani cursul raului Dorna si urmareste doua linii: educatie in spirit de voluntariat si ecologizarea malurilor raului. „Este proiectul la care tin celmai mult, poate si pentru ca am copil de varsta voluntarilor de acolo. Poate atunci cand vor avea varsta mea, lucrurile vor sta altfel in Romania, poate si datorita muncii acestor tineri”, spune Laura Sgarcitu. O reducere a consumului de apa cu 58% fata de 2002 si cu 3% fata de 2008 sunt rezultate deloc de neglijat. Asta ca urmare a implementarii unor sisteme noi de control al calitatii si impactului asupra mediului, precum si a unor noi tehnologii cu consum redus de apa.
„Nu vrem sa fim ipocriti”
Toate aceste investitii vor aduce companiei pe termen lung rezultate financiare mai bune si au ca scop educarea si atragerea consumatorilor.
„Nu facem aceste programe pentru ca e trendy sau cool, le facem pentru a avea succes in business, iar pentru asta e necesar sa educam oamenii si sa influentam comunitatile. Numai asa putem avea succes pe termen lung”, spune Laura Sgarcitu.
Conceptul strategiei de responsabilitate sociala este unul simplu, mai tine sa precizeze managerul Coca-Cola HBC. Compania incearca sa-si minimizeze impactul asupra mediului si sa-l compenseze prin programe CSR. „Nu facem proiecte care nu au legatura cu ceea ce facem noi, nu ne apucam sa facem plantari de copaci sau mai stiu eu ce. Ne ducem in locurile unde avem un impact”, mai explica Laura.