Eticheta ecologica, factura electronica ori sistemul de reciclare a telefoanelor sunt cateva dintre initiativele prin care Orange Romania doreste sa-si convinga clientii sa devina mai responsabili fata de mediu. In urma aplicarii sistemului de etichetare eco, lansat in urma cu 3 ani, majoritatea telefoanelor din portofoliul Orange au, in prezent, eticheta ecologica.
Operatorul de telefonie mobila promoveaza insa si alte instrumente menite sa atraga atentia clientilor sai asupra protejarii mediului.Toate aceste demersuri ale companiei, care au ca scop reducerea impactului asupra mediului inconjurator, sunt dezvaluite in interviul acordat Green Report de Alina Stan, CSR Officer, Orange Romania.
Cum isi ajuta Orange Romania clientii sa fie responsabili fata de mediu?
Reducerea impactului asupra mediului este o prioritate a companiei Orange Romania. In timp, am dezvoltat nu numai initiative interne, ci si externe pentru sprijini clientii sa aiba un comportament responsabil fata de mediu. Am introdus factura electronica, pentru a reduce cantitatea de hartie consumata, eticheta ecologica, pentru a le arata clientilor ce impact are fiecare telefon asupra mediului, cat si un sistem de reciclare a telefoanelor.
Posesorii de telefoane functionale, fie ca sunt sau nu clienti Orange, pot sa isi inlocuiasca aparatul vechi cu unul nou, primind o reducere la pretul de achizitie. De asemenea, telefoanele care nu mai sunt in stare de functionare sunt colectate si reciclate in conformitate cu normele in vigoare.
Ce presupune sistemul de etichetare eco lansat de Orange?
Cand am lansat, in 2010, in premiera nationala, sistemul de etichetare ecologica, care evalueaza performanta de mediu a telefoanelor, doar o parte din producatorii de telefoane ofereau datele necesare. Acum, 36 din cele 44 de telefoane din portofoliul Orange au eticheta ecologica. (n.r.– cifrele sunt valabile pentru sfarsitul anului trecut.) Este foarte greu de calculat insa un efect direct al acestor etichete. Ceea ce ne-am propus noi a fost sa informam clientii despre impactul asupra mediului si sa le oferim toate premisele sa faca o alegere buna atat pentru ei, cat si pentru mediu. Sistemul de etichetare este similar celor folosite pentru automobile sau pentru alte aparate electrocasnice si este o noutate pe piata de telecomunicatii din Romania.
Care sunt criteriile de evaluare pentru telefoanele eco?
Pe langa caracteristicile tehnice, pret sau design, cei care doresc sa-si achizitioneze un nou model de telefon pot sa faca selectia si in functie de impactul aparatului asupra mediului. De exemplu, in magazinul online Orange, la sectiunea terminale, clientii pot afla care sunt emisiile de CO2 generate de un anumit model, in ce masura poate fi reciclat sau care sunt eforturile facute de producatori pentru a limita folosirea substantelor periculoase care pot prezenta un risc pentru oameni si mediu.
Evaluarea telefoanelor are la baza 3 indicatori, luandu-se, totodata, in considerare principalele etape din ciclul de viata a produsului: fabricare, transport, functionare. Cei 3 indicatori („limitarea emisiilor de dioxid de carbon”, „conservarea resurselor naturale”, „productie ecoresponsabila”) sunt centralizati intr-unul singur, denumit „performanta de mediu”. Cu cat acest parametru are o valoare mai mare cu atat telefonul are un impact mai redus asupra mediului. Sistemul de evaluare ia in calcul informatiile oferite de producatorii de terminale si este realizat de BIO Inteligence Service, o companie cu experienta in masurarea performantei de mediu.
Ce impact asupra mediului au pachetele PrePay din hartie reciclabila?
In 2008 am introdus pe piata pachetele PrePay din hartie reciclabila. Impactul folosirii acestui tip de ambalaj se rasfrange si asupra clientilor, dar, mai ales, asupra mediului. Spre exemplu,10. 000 de pachete PrePay din hartie reciclata reprezinta echivalentul a 9 copaci salvati de la taiere, 14.000 de litri de apa economisiti, cat si o reducere a consumului de energie electrica cu aproximativ 20%.
Ce alte instrumente dezvoltati pentru a contribui, in continuare, la un consum responsabil?
Pentru a contribui la dezvoltarea unui consum responsabil, cred ca ar trebui sa mergem in paralel cu partea de informare si implicare a clientilor si cu dezvoltarea unor noi produse sau servicii care sa sustina un astfel de consum. Pe zona de educare, in perioada 20 noiembrie – 14 decembrie 2012, am desfasurat un program in liceele din Bucuresti, prin care vrem sa informam elevii despre implicarea sociala si consumul responsabil. Aproximativ 60 de elevi au avut parte de ateliere despre voluntariat, reciclare, tipuri de produse responsabile si consumul responsabil. In plus, la finalul atelierelor, elevii au fost provocati la 2 concursuri, unul de reciclat si unul de propunere a unui produs sau serviciu responsabil. Liceele au avut la dispozitie 2 saptamani, timp in care elevii au strans 860 kg de hartie, 24 kg de plastic si peste 180 de telefoane mobile si baterii. La cel de-al doilea concurs, elevii au trimis propuneri pentru un produs responsabil. Premiul cel mare a fost acordat pentru proiectul EcoLearning – editura ecologica, care sa ofere manuale noi, pe hartie reciclata, celor care vin si dau spre reciclat manuale vechi.
Alte doua proiecte au atras atentia publicului, si anume, geanta eco-friendly si multifunctionala, ce se poate transforma intr-o pelerina de ploaie sau jacheta, si biblioteca virtuala EduOrange, unde elevii pot regasi in format electronic toate manualele si culegerile necesare pe parcursul unui an scolar.