Produse alimentare cu data de pe etichetă depășită sunt puse la vânzare într-un supermarket din Oslo, în încercarea autorităților norvegiene de a reduce risipa de hrană.
Din același program de acțiune fac parte mai multe aplicații de mobil sau platforme online care îi ajută pe consumatori să localizeze în supermarket-uri alimentele pe cale să expire, scrie The Guardian.
Unul dintre exemple este platforma numită bestfør.no, care ajută supermarketurile să identifice produsele alimentare expuse riscului de a deveni necomestibile. Prin intermediul unei baze de date digitale cu înregistrări ale datelor de expirare a produselor, magazinele pot să identifice alimentele al căror preț trebuie redus. De asemenea, prin aceeași platformă, magazinele pot să anunțe organizațiile caritabile că urmează să primească mâncare. Toate acestea, fără a fi nevoie să caute printre rafturile magazinului sau depozitului.
Tot în Oslo, există și magazinul cu același nume – Best Før, care comercializează alimente cu termen de valabilitate depășit. Încă din octombrie anul trecut, produse extra-sezon sau alimente care au fost produse în cantități prea mari ajung în acest magazin. Ele sunt donate de lanțul autohton de supermarketuri Lentusgruppen, la inițiativa guvernului din Norvegia. Astfel, conducerea supermarketului a decis să înființeze un magazin în Oslo, singurul de acest gen din capitală, vânzând lucruri pe care ceilalți furnizori și magazine le aruncă.
„Majoritatea supermarket-urilor nu cumpără produse care au termenul de valabilitate depășit cu 10 zile. Așa că, de cele mai multe ori, hrana ajunge la gunoi. Ne-am gândit, <de ce să nu facem un loc în care să se găsească acest gen de produse?>, din care ar avea de beneficiat toate părțile: consumatorul, furnizorul și noi – supermarketurile”, spune Nadeem Ahmed, managerul magazinului Best Før.
Printr-o altă aplicație, foodlist, utilizatorii sunt încurajați să facă fotografii la mâncarea care stă să să expire în supermarketuri, pentru a-i avertiza pe ceilalți cumpărători unde pot fi găsite aceste alimente și că trebuie consumate. O altă companie norvegiană, SNÅL frukt & grøn, vinde legume cu 30% mai ieftin, față de prețul pieței. Singurul „defect” al legumelor este că nu arată perfect.
Toate aceste inițiative enumerate există grație colaborării dintre actorii industriei alimentare și cei din administrația centrală. Acțiunile au început din 2010, când industria alimentară a început să ia problema risipei alimentare în serios. Etichetele au fost schimbate: „folosiți înainte de” a fost înlocuită cu „a se consuma de preferință înainte de”. Porțiile de mâncare vândute au fost micșorate și consumatorii au fost informați de angajați ai magazinelor despre ce metode să folosească pentru a menține mâncarea proaspătă mai mult timp și despre cât îi costă faptul că aruncă mâncarea pe care o cumpără.