Albia canalului Bega va fi adancita pentru a reduce riscul inundatiilor

Directia Apelor Banat va incepe pana la finele anului lucrarile de ecologizare si decolmatare a canalului Bega pe o distanta de 20 de kilometri cu scopul reducerii riscului producerii de inundatii.

In prima faza, canalul Bega va fi adancit cu 70 pana la 150 de centimetri, iar in cea de-a doua etapa a proiectului, pentru care nu exista inca finantare, canalul va fi adancit cu pana la 7 metri si va permite navigatia, a declarat directorul Serviciului de Gospodarire a Apelor din judetul Timis, Titu Bojin.

Prima adancire a canalului Bega se va realiza pe trei tronsoane: in amonte de Timisoara si Uzinele de Apa Timisoara (investitie de 7 milioane de lei), traseul urban al Begheiului pana la Sanmihaiu Roman (investitie de circa 40 de milioane de lei) si refacerea nodului hidrotehnic de la Sanmihai (investitie de circa 10 milioane de lei).

"Desi este un vis al nostru redarea canalului Bega circuitului navigabil, nu avem banii necesari, adancirea albiei cu 7 metri fiind o investitie de pana la 50 de milioane de lei", a precizat seful Serviciului de Gospodarire a Apelor Timis.

Aceasta va fi prima actiune de ecologizare a Begheiului dupa mai bine de 70 de ani. In 1945 raul era navigabil pentru ambarcatiuni de dimensiuni mai reduse, care ajungeau in Serbia, iar de acolo pe Dunare pana in Olanda.

In ultimii 15 ani, autoritatile locale si judetene din Timis s-au straduit sa redea Bega circuitului navigabil, insa fara succes.

Sponsorizarea de peste 100.000 de euro primita de la oficialii olandezi a fost inghitita de studii de prefezabilitate si fezabilitate pentru a materializa aceasta idee.

Proiectul trezeste interes ambelor parti, tinand cont de faptul ca in anul 1728 inginerul olandez Maximilian Fremant a realizat primul plan de canalizare a raului Bega pentru a realiza legatura dintre raurile Timis si Bega, dupa care canalul Bega a devenit o ruta navigabila deosebit de eficienta si economicoasa pana la Dunare si Rhin.

Prin aceasta poarta navala, zona Timisului a beneficiat de o legatura directa cu Occidentul pentru transportul marfurilor pana la Rotterdam.

Din anul 1958, din considerente politice si economice, navigatia a fost intrerupta, iar canalul neexploatat s-a colmatat, devenind, astazi, inutilizabil.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri