Majoritatea constructorilor auto care și-au promovat noile modele in Spania au mizat pe varianta ecologica din gama proprie. Motoare electrice, cu hidrogen, hibride sau convenționale cu emisii poluante reduse, modelele eco au atras vizitatorii mai mult de o saptamana.
La Salonul auto de la Barcelona pasionații de tehnologie eco au vazut pentru prima data in Spania hibridul Subaru R1e Foto: Olivera Taban
Producatorii auto care au expus intre 8 și 17 mai la Salonul de la Barcelona au confirmat, o data in plus, tendința adoptarii modelelor ecologice in acest domeniu, tendința data de nevoia reducerii emisiilor poluante și a diminuarii consumului de combustibil.
Prototipul electric de la Renault și hidridele de gama medie au reprezentat cele mai indraznețe propuneri. Modelele auto prezentate la Barcelona respecta norma de poluare Euro 6, care va intra in vigoare in 2014.
Deși majoritatea se afla in stadiul de prototip, vehiculele electrice, hibride, pe baza de hidrogen sau convenționale, dar cu emisii reduse de dioxid de carbon, au fost punctul principal de atracție al evenimentului. Totodata, vizitatorii s-au putut convinge de importanța unui motor ecologic, datorita sistemelor de simulare grafice sau video, puse la dispoziție de companii precum Honda, Ford sau Renault.
„Nu exista surse publice de incarcare“
Americanii de la Ford au prezentat la Barcelona noul model Connect Concept, versiunea electrica. Motorul mașinii a fost produs in colaborare cu Smith Electric Vehicles. Avand la baza o baterie litiu-ion, mașina are o autonomie de pana la 160 de kilometri și poate atinge maximum 113 kilometri pe ora. Potrivit oficialilor Ford, primul vehicul de serie alimentat numai cu baterii din istoria Ford, Connect, se așteapta sa fie comercializat pana la sfarșitul acestui an.
Ford a dezvaluit primul model suta la suta electric
Incarcatorul de la bordul autoturismului poate fi conectat direct la o sursa normala de curent electric, iar pentru o reincarcare totala este nevoie de șase pana la opt ore.
„Interiorul este spațios și aș folosi-o cu succes prin poligoanele industriale unde-mi desfașor activitatea. Inconvenientul de care te lovești insa cand optezi pentru astfel de mașini este ca nu exista surse publice de incarcare“, ne-a declarat unul dintre vizitatorii salonului, Jordi Sirella, din Barcelona.
O alta „bijuterie“ electrica au dezvaluit-o francezii de la Renault, care au atras atenția cu prototipul Z. E. Concept – Zero Emission Concept. Designul modelului este inspirat de Renault Kangoo și reușește sa redea filosofia unui vehicul electric, in primul rand prin limitarea consumului de energie.
Francezii de la Renault au prezentat modelul Kangoo Zero Emission Concept
Ușor de manevrat, Z. E. Concept este propulsat de un motor electric care dezvolta pana la 60 de cai-putere. Mașina nu dispune de cutie de viteze și are un randament energetic de pana la 90 de procente.
Baterii care rezista șase ani
Potrivit reprezentanților Renault, compania iși propune, cu acest prototip, sa sporeasca interesul șoferilor europeni pentru mașinile electrice. Oficialii companiei franceze spun ca vehiculele complet electrice vor intra in producție și vor fi comercializate peste aproximativ doi ani.
Designul futurist al modelului Kangoo Z. E., care seamana cu cel al unei furgonete, a atras atenția sutelor de mii de vizitatori. „Cred ca in cațiva ani le vom folosi prin orașe. Municipalitatea din Barcelona și-a propus sa adopte modelul promovat de Tokyo și New York, in ceea ce privește autovehiculele electrice“, ne-a spus Carles Vilatores.
Sistem de reciclare a bateriilor
Ecomotive este modelul „verde“ de la Seat
Bateriile folosite de Kangoo Z.E. sunt pe litiu-ion, produse de Automotive Electric Supply Corporation, in colaborare cu Nissan și cu Nec. Potrivit Renault, dupa șase ani de folosința, randamentul acestor baterii va scadea cu pana la 20% din capacitatea inițiala, ceea ce va impune inlocuirea lor. Conform declarațiilor reprezentanților companiei franceze, Renault urmeaza sa dezvolte și un sistem de reciclare pentru aceste baterii.
Un detaliu inovator in cazul acestui model este legat de locul unde sunt amplasate bateriile, situate sub bordul vehiculului, ceea ce face ca spațiul de depozitare a bagajelor, precum și cel destinat pasagerilor, sa ramana la fel de mari.
Modelul Insight de la Honda este prezent deja in peste 40 de țari
Racordul la echipamentul de incarcare se face prin fața mașinii, in apropierea farului drept. Poate fi incarcat atat de la o priza normala, cat și folosind un echipament special. Reincarcarea la o sursa normala dureaza intre șase și opt ore. Daca se folosește un echipament special, care incarca bateria in proporție de 80%, durata este de 30 de minute.
Japonezii țintesc piața europeana
Tot la Salonul auto de la Barcelona a putut fi vazut pentru prima data in Spania Subaru R1e. Acest prototip electric se afla in probe de doi ani pe strazile din Japonia, urmand ca in curand pe piața nipona sa se comercializeze bateriile litiu-ion pentru R1e.
Un detaliu important legat de acest vehicul il constituie volanul amplasat pe partea dreapta. Racordul la echipamentul de incarcare se face prin fața mașinii.
O alta noutate, tot de la Subaru, este și Forester Bi-Fuel, impulsat de GLP (gazul petrol lichefiat). Acest combustibil permite o reducere cu 20% a emisiilor și cu pana la 40% a consumului de combustibil.
La salonul din Barcelona a fost expus pentru prima data in Spania FCX Clarity de la Honda.
Tot Honda a prezentat și hibridul Insight aflat pe piața auto in peste 40 de țari. Noul hibrid Honda, cu propulsie combinata, pornește de la un preț de 19.800 de euro. „Subvențiile pentru achiziționarea unui model ecologic și caderea prețurilor ma incurajeaza sa ma orientez spre un hibrid, la care doar visam pana acum“, spune un alt vizitator al salonului, Manel Clos.
Toyota a expus noul Prius, cel mai vandut automobil hibrid din lume. Prius combina un motor pe benzina cu unul electric, remarcandu-se prin consumul de doar 3,9 litri.
Bateria e incarcata de motorul pe benzina și nu se poate incarca la o sursa de curent electric. Prius poate funcționa folosind doar motorul electric pe distanțe foarte mici și cu o viteza mai mica de 50 de kilometri pe ora.
Prima mașina electrica omologata
Autoturismul Th!nk City este prima mașina suta la suta electrica omologata la nivelul Uniunii Europene. Lansata la inceputul anului trecut, mașina creata de compania norvegiana Th!nk poate fi vanduta in toate statele UE, dupa ce a fost omologata in urma cu o saptamana.
Modelul minion produs de norvegieni, 100% electric, are o autonomie de aproape 180 de kilometri și poate rula cu maximum 108 kilometri pe ora. Producția mașinii nu implica procese poluante, iar vehiculul este construit in proporție de 95% din materiale reciclabile. Caroseria din plastic ABS, planșa de bord, tapițeria, adezivii, toate acestea pot fi reciclate.