Curtea de Conturi sesizeaza DNA si propune suspendarea din functie a sefului Administratiei Parcurilor din Capitala, Radu Popa. Dupa afacerile cu ceasurile stradale si cu biblio-carciumi inventate, seful Parcurilor, Radu Popa, a platit iarba de sub zapezi si l-a imbogatit pe Mos Craciun.
Curtea de Conturi cere suspendarea din functie a lui Radu Popa, actualul director al Administratiei Lacuri, Parcuri si Agrement Bucuresti (ALPAB). Masura survine ca urmare a definitivarii unui raport de control al inspectorilor Curtii, realizat anul acesta. Concluziile verificarilor au fost deja trimise procurorilor Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) care au declansat, la randul lor, o ancheta privind contractele incheiate de ALPAB in mandatul lui Radu Popa.
In 2009, pus sub semnul crizei economice, ALPAB ar fi cheltuit sume uriase pe proiecte gen: ceasuri stradale suflate cu aur industrial, mese de sah de cate 7.000 de lei bucata, inchirierea, cu sume imense, de reni, elfi si sanii sau vopsirea unor carciumi in biblioteci.
Inverzirea dintre troiene
Una dintre afacerile de la ALPAB, relevante pentru modul in care erau cheltuiti banii in mandatul lui Radu Popa, se refera la o serie de lucrari de semanare gazon in Parcul Herastrau si in Strandul Dambovita. Potrivit inspectorilor Curtii de Conturi, firma contractata de ALPAB, SC Bytza Garden SRL (ce figureaza pe Registrul Comertului ca neavand angajati si cu profit zero), a emis, in decembrie 2009, trei facturi pentru plata lucrarilor efectuate. Valoarea totala: 212.776 de lei, echivalentul a 53.000 de euro. Conform documentelor din contabilitatea ALPAB, receptia lucrarilor a fost efectuata in zilele de 22 si 23 decembrie 2009.
In acea perioada insa, Capitala se afla ingropata sub strat de zapada. „Conform buletinului meteo, in zilele respective, grosimea stratului de zapada in Bucuresti era de 16-18 cm, ceea ce ar fi facut imposibila receptia acestor lucrari", precizeaza raportul Curtii de Conturi.
Bogdan Florea, patronul firmei care a pus iarba miraculoasa, confirma existenta mai multor contracte incheiate intre firma sa si reprezentantii ALPAB, toate privind lucrari de semanare gazon in Capitala. „Nu-mi amintesc de nicio receptie atunci, in decembrie. Era zapada in Bucuresti? Nu-mi aduc aminte de asa ceva. Poate ca doar facturile sunt din acea perioada, iar receptia a fost facuta ulterior. Se mai intampla asta", a incercat Florea sa explice fenomenul.
Elfi exista si sunt platiti regeste
O alta afacere ciudata platita din banii publici se refera la organizarea Craciunului in Capitala. In 30 noiembrie 2009, reprezentantii ALPAB incheiau un contract cu firma SC NDI Grup Expert SRL. Valoarea contractului: 63.800 de lei (fara TVA), echivalentul a 16.000 de euro, banii urmand sa fie platiti in doua transe egale, in cursul lunii decembrie a aceluiasi an.
La obiectul contractului este prevazuta urmatoarea intelegere: „Punerea la dispozitie a doi reni (inclusiv doi elfi), o sanie si un actor deghizat in Mos Craciun (…) in scopul folosirii acestora la parada organizata in parcuri, cu ocazia evenimentelor dedicate Sarbatorilor de iarna". Suma achitata de catre reprezentantii ALPAB acoperea astfel o activitate a carei durata, prevazuta in contractul incheiat cu SC NDI Grup Expert, era de numai „9 zile in limita a maximum 58 de ore".
Activitatea se intindea pe parcursul a aproximativ sase ore pe zi. Un calcul simplu al afacerii descrise de Curtea de Conturi conduce la urmatoarea concluzie: fiecare dintre cei cinci participanti angajati de ALPAB (cei doi reni, doi elfi si un actor deghizat) era remunerat cu aproximativ 236 de lei pe ora.
Sahul, un sport costisitor
In fine, o alta afacere incheiata de ALPAB in mandatul lui Radu Popa se refera la un contract de reparatie a unor mese de sah din parcurile Capitalei. Pentru reconditionarea a zece astfel de mese, ALPAB a incheiat, in 24 august 2009, un contract cu firma SC Land Mark Design, in valoare de 70.802 lei.
Aproximativ 7.000 de lei pentru fiecare masa de sah reparata. Suma este astronomica in raport cu pretul real al unei mese noi. Un model similar celor vazute in Cismigiu sau Herastrau costa maximum 400 de lei.
Popa si ceasurile de aur
In urma cu aproape doua luni, „Adevarul" dezvaluia o alta afacere cu multe semne de intrebare realizata in mandatul lui Radu Popa. Opt dintre cele zece ceasuri stradale, placate cu aur, comandate si achitate integral de catre ALPAB, fusesera pierdute pe traseul dinspre America spre Romania de luni bune, fiind identificate ultima oara pe un vapor.
„Nu le-am putut tine la noi, la ALPAB, pentru ca nu avem conditii de depozitare. Dar va asigur ca sunt la depozitul de la «Solutii Urbane», eu le-am vazut", declara Radu Popa, la 1 aprilie. Ceasurile aveau sa apara insa abia pe 11 aprilie, fiind descarcate dintr-un container in Portul Agigea. In prealabil, seful ALPAB trimisese cateva fotografii cu doua dintre orologii, inscriptionate cu „Sfantul Gheorghe" si „Tineretului". Detaliile din fotografii indicau insa faptul ca pozele au fost facute inainte de a fi trimise spre tara, intr-un depozit din SUA.
Ciudata transformare a unor biblioteci in terase
O alta afacere marca „Radu Popa", scoasa la iveala de „Adevarul", se referea la celebrul program „Biblioteci in aer liber". Doi dintre cei care figurau pe hartie ca fiind beneficiarii acestui proiect erau, de fapt, proprietarii a doua terase bucurestene. Curtea de Conturi sustinea, la acel moment, ca investitiile, in valoare de aproximativ 35.000 de euro, s-au facut doar pe hartie.
Contractele privind lucrarile de renovare fusesera incheiate, in 7 iulie 2009, de catre ALPAB cu firma de constructii Adeo Confort Construct din Capitala.
Obiectele celor doua contracte erau identice: „lucrari de reparatii biblioteca", fara a se preciza vreo zona pentru vreunul dintre asezamintele culturale de acest fel. Nicio luna mai tarziu, pe 3 august 2009, ambele lucrari erau oficializate printr-un proces de receptie favorabil. Cu deosebirea ca bibliotecile prevazute in contractele incheiate nu fusesera niciodata realizate. In fapt, in devizele de lucrari realizate de firma Adeo Confort, la sectiunea obiectiv, apareau doua terase publice, ambele din Parcul Herastrau: „Tête-à-tête" si „Boema".
Transformarea peste noapte
Potrivit Regulamentului de Organizare si Functionare al ALPAB, aprobat prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti din 25 noiembrie 2008, obiectul de activitate al ALPAB il constituie „administrarea, exploatarea, intretinerea, repararea si protejarea lacurilor, strandurilor, spatiilor verzi, in scopul furnizarii publicului vizitator de servicii de agrement".
Textul hotararii, dar si controlul efectuat la fata locului i-au facut pe reprezentantii Curtii de Conturi sa concluzioneze: „S-au efectuat plati nelegale, in suma totala de 141.861 de lei (35.500 de euro), din alocatii de la bugetul local pentru cheltuieli care nu au nicio legatura cu obiectul de activitate al institutiei".
Absurdul situatiei avea sa continue in ziua imediat urmatoare aparitiei articolului din „Adevarul". Pentru a justifica banii primiti, patronii terasei „Tête-à-tête" au scris pe pereti „Biblioteca" si au umplut un raft cu aproximativ 100 de carti. Restul a ramas crasma.
Verificare
Afacerile derulate de ALPAB au fost obiectul unui control al Curtii de Conturi care a intocmit un raport. Inspectorii au constatat mai multe nereguli.