Nu doar mașinile, deforestările și combustibilii fosili poluează mediul. Amprenta de carbon asociată cu activitățile digitale este probabil mai mare decât ne-am aștepta. Compania Fuel Fighter a calculat emisiile asociate căutărilor pe Google, trimiterii unui email sau postării pe Twitter și Facebook. Iată rezultatele:
Centrele de date cu ajutorul cărora funcționează Internetul sunt mari consumatoare de energie. Potrivit companiei americane de cercetare Gartner, acestea consumă un sfert din energia necesară sectorului de tehnologie a informațiilor și a comunicațiilor. Compania britanică Fuel Fighter a calculat emisiile aferente celor mai comune activități digitale și le-a rezumat în infografice.
Cât CO2 emit e-mailurile
Într-un an, generăm 135 de kilograme de dioxid de carbon prin folosirea e-mailului la serviciu. Cantitatea reprezintă 1% din cât generăm în total timp de un an. Tot atât produce și o mașină la fiecare 320 de km.
Trimiterea unui e-mail simplu generează 4 grame de dioxid de carbon. Atașarea unor documente crește cantitatea de emisii până la 50 de grame.
Din totalul e-mailurilor trimise anual, 78% sunt mesaje spam. Cele 62 de trilioane de astfel de mesaje consumă 33 de miliarde de kWh. Pentru producerea acestei cantități de energie, este nevoie de 100.000 de vagoane de cărbune.
Căutările pe Google nu sunt gratuite
„Star Wars” a fost cea mai căutată sintagmă în 2015. A fost introdusă de 155 de milioane de ori, generând 31 de milioane de grame de dioxid de carbon. La fel de mult produce arderea a 6.000 de litri de petrol. Şi vorbim de un singur termen.
În fiecare lună, Google efectuează 100 de miliarde de căutări. Fiecare căutare produce 0.2 grame de dioxid de carbon. Asta înseamnă că, folosind Google, generăm lunar 200 de milioane de grame de emisii și 2.4 miliarde de grame anual. Tot atât consumă și 350 de case timp de un an.
Materialele video, și ele poluante
Vizualizarea de DVD-uri a produs în 2011 aproximativ 2 miliarde de kilograme de dioxid de carbon. Tot atât produc 200.000 de gospodării. Se pare că streamingul online este mai puțin poluant.
Şi folosirea televizoarelor este poluantă. O oră la emisiunea preferată generează 88 de grame de dioxid de carbon. În timpul Jocurilor Euro 2016, s-au emis un miliard de kilograme de emisii.
Nici muzica nu scapă de evaluări
Folosirea canalului Youtube timp de 10 minute generează 1 gram de dioxid de carbon.
Totuși, ascultarea muzicii în mediul online este mai puțin poluatoare decât de pe suporturi fizice.
Socializarea în mediul digital are și ea un impact
Fiecare mesaj trimis înseamnă 0.000003 grame de dioxid de carbon. În statele Unite, se trimit 6 trilioane de mesaje anual. Dioxidul generat poate fi absorbit de 2.043 de arbori nou plantați, în decurs de 10 ani.
Facebook încearcă să își reducă semnificativ impactul. Fondatorul rețelei pretinde că folosirea ei timp de un an are același impact ca o cafea. Pe de cealaltă parte, o postare pe Twitter generează 0.02 grame de dioxid de carbon.
Suntem însă oare dispuși să ne reducem activitatea digitală, pentru a ne diminua impactul?