Prima cursă a autobuzului electric, care va circula timp de o lună în municipiul Brașov a avut loc astăzi. În perioada de probă se va evalua eficiența și costurile introducerii unui astfel de sistem. Autobuzul va fi pus în circulație începând de mâine (18 aprilie – n.r.), pe linia 4, urmând să circule și pe alte linii în perioada testării.
Autobuzul electric BYD este pus la dispoziția Regiei de Transport pentru testare de către reprezentanții CEFIN Trucks, în baza unui acord exclusiv de reprezentare oficială în România a producătorului chinez.
Ne bucurăm că, timp de o lună, avem posibilitatea de a testa acest autobuz electric, mai ales că în Planul de Acțiuni pentru Energie Durabilă al Municipiului Brașov (PAED) am prevăzut introducerea acestui tip de transport public începând cu anul 2016. Municipiul Brașov și-a asumat încă din 2008, prin semnarea Convenției Primarilor, o țintă foarte grea: atingerea și chiar depășirea obiectivului Uniunii Europene de reducere cu 20% a poluării, până în anul 2020. Încercăm să atingem acest obiectiv mult mai devreme decât a fost planificat. În contextul noului exercițiu financiar al Uniunii Europene, 2014-2020, și a angajamentelor asumate prin Convenția Primarilor, introducerea unor astfel de autobuze, cel puțin pe traseele din Centrul istoric, ar putea fi o soluție nu numai pentru reducerea poluării, ci și pentru imaginea de oraș european verde a Brașovului”, a declarat primarul George Scripcaru.
Referitor debutul testărilor in Brasov, directorul general al RAT Brasov, ing. Cristian Radu, a precizat că acest demers reprezintă o continuare a eforturilor depuse de noi pentru asigurarea unui transport ecologic, un transport care se înscrie pe linia acțiunilor de protecție a mediului.
Practic, exploatarea acestui autobuz asigură o continuitate a transportului electric în municipiul Brasov. Ne asteptăm ca testele la care urmează să fie supus acest autovehicul să fie utile în vederea unor eventuale dezvoltări ulterioare”, a explicat Cristian Radu.
100% electric
Autobuzul model K9 este 100% electric și funcționează cu baterii reîncărcabile bazate pe o tehnologie de ultimă generație. Acestea asigură autobuzului BYD o autonomie de 250km cu o singură încărcare în condiții de trafic urban, cea mai mare autonomie atinsă de un astfel de vehicul până în prezent.
Atributele cele mai importante ale autobuzului BYD eBus, care diferențiază acest vehicul de mijloacele de transport in comun clasice, sunt ecologia și economia.
Autobuzul BYD a înregistrat un succes rapid în Europa, după ce a obținut la începutul anului 2013 omologarea de tip în Uniunea Europeană (produsul are toate aprobările pentru a fi comercializat în toate statele membre UE fără alte certificări necesare).
Autobuzul BYD este un produs cunoscut în România după primul proiect de testare care a avut loc în Timișoara în octombrie 2013.
Un alt oraș pe străzile căruia autobuzul electric a circulat în teste a fost Suceava, începând cu 6 februarie 2014.
Pentru 799 de km efectuați cu autobuzul alimentat cu energie electrică s-au consumat 576 KW. La un preț de 0,47 de lei pe KW, rezultă un cost total de 270,72 lei. Deci, valoarea costurilor de funcționare pentru autobuzul electric este de aproximativ 13,5% din valoarea costurilor de funcționare pentru un autobuz clasic”, a spus directorului TPL Suceava, Darie Romaniuc.
Record de kilometric parcurși
La mijlocul lunii martie 2014 un autobuz BYD asemănător cu cel pus la dispoziție de reprezentanții CEFIN pentru testare a atins un record neegalat până acum de un alt model de autobuz 100% electric: 325 km parcurși cu o singura încărcare a bateriei, performanța atinsă în timpul testărilor derulate de operatorul de transport City-Traffic în Copengaha (Danemarca) în timp ce a transportat un număr mediu de 40 de pasageri.
Ziua record a fost finalizată cu un nivel de încărcare a bateriei de 8%. Aceasta performanță o depășește pe cea realizată anul trecut în Polonia, când un model de autobuz similar a parcurs 310 km utilizând numai 69% din resursele bateriei pe un traseu între orașele Varșovia și Cracovia.
Un al doilea test derulat tot în Copenhaga operatorul de transport Arriva a produs un rezultat nu mai puțin impresionant: 240 km parcurși cu o singură încărcare în condiții de utilizare la maxim a sistemului de încălzire.
BYD eBus a fost nominalizat de institutul internațional Sustainia printre cele 10 proiecte finaliste ale competiției de inovații sustenabile. Câștigătorului competiției îi va fi desemnat prestigiosul Premiu Sustainia în cadrul unei festivități ce va avea loc la Copenhaga, pe 7 noiembrie 2013. Proiectele în competiție au fost prezentate în cadrul conferinței Leaders Summit din New York, la mijlocul lunii septembrie 2013. Cele 10 companii finaliste au fost selectate din peste 1000 de proiecte pentru capacitatea de a produce o schimbare sustenabilă în comunitate, iar BYD eBus a fost selectat drept cea mai bună soluție de transport.
La finalul lui septembrie 2013, doar pe străzile orașului Shenzhen din China erau în circulație 220 de autobuze electrice BYD, ele totalizau un număr de peste 20 milioane km parcurși în trafic.
Utilizarea a 500 de autobuze electrice în circulație față de autobuze diesel tradiționale echivalează cu salvarea a 20.000 de hectare de pădure (prin reducerea emisiilor de CO2).