În medie, mașinile emit de 5 ori mai mult oxid de azot atunci când sunt testate în condiții reale de trafic, decât atunci când testele sunt realizate pe pistele producătorilor de mașini, se arată într-un raport publicat de grupul de organizații Tranport&Environment (T&E). Poluarea industriei auto cauzează moartea prematură a jumătate de milion europeni.
„Fiecare mașină diesel nou-produsă ar trebui să fie curată, dar, în acest moment, doar una din 10 este. Aceasta e principala sursă de poluare în orașe.”, a precizat Greg Archer, Manager Vehicule T&E.
Specialiștii T&E au testat modele diesel ale tuturor marilor producători din Uniunea Europeană. Au descoperit că, în medie, acestea produc de 5 ori mai multe noxe decât permite legislația UE, iar cea mai poluantă marcă de mașină, Audi, produce de 22 de ori mai mult.
Începând cu 1 septembrie 2015, toate mașinile diesel produse în Uniunea Europeană trebuie să respecte standardul „Euro 6„. Producătorii de mașini au găsit însă metode prin care pot diminua semnificativ nivelul de noxe emise de mașini, atunci le testează în propriile condiții: scot anumite componente pentru a le reduce greutatea, folosesc lubrifianți speciali sau le rulează pe piste foarte fine. Astfel, obțin scoruri mult mai bune pentru noxele emise decât dacă ar testa mașinile pe drumuri publice.
Raportul avertizează că noxele emise de mașini, în special cele diesel, omoară anual jumătate de milion de europeni. În plus, alte 100 de milioane au probleme de sănătate din această cauză. Faptul că aceștia își iau concedii medicale generează o pierdere de 900 de miliarde de euro în economie, iar tratarea pacienților costă aproximativ 1 trilion de euro.
Soluția, la îndemâna producătorilor
Experții T&E susțin că producătorii de mașini pot îmbuntăți performanțele de mediu ale mașinilor destul de ușor și de ieftin.
Ei recomandă, pe lângă folosirea unui filtru de particule care costă în jur de 50 de euro, introducerea unor catalizatori pentru reducerea catalitică selectivă a oxizilor de azot. Acești catalizatori costă între 200 și 500 de euro și au nevoie de un reactor consumabil.
Pentru a reduce costurile, producătorii fie nu includ catalizatorii în dotarea mașinilor, fie îi configurează să consume mai puțin reactor, astfel încât să nu creeze un disconfort clienților. Ambele soluții generează însă o cantitate de noxe suplimentară inutilă.
Recomandări la nivel legislativ
Raportul cuprinde și o serie de recomandări pentru autoritățile și instituțiile responsabile cu gestionarea nivelului de noxe produse de sectorul auto.
Specialiștii consideră că e important să se stabilească limite maxime și condiții de testare în medii diferite, să se impună efectuarea unor teste monitorizate de către o autoritate independentă și să se ușureze procedura de infringement, astfel încât statele care nu se supun legislației să plătească mai repede.
Citește și:
VIDEO Google își echipează mașinile cu senzori care detectează poluarea aerului
Parisul interzice mașinile pentru a reduce poluarea aerului
Reducerea taxei de poluare a dublat importurile de masini second hand
ZF: Rabla“ si taxa de poluare inclina balanta spre masinile mai noi