Patru mii de bicicliști au plecat sâmbătă după-masa într-un nou marș de protest. Bicicliștii au plect în marș la ora 15:30 din Piața Charles de Gaulle și au continuat pe traseul Arcul de Triumf – Șoseaua Kiseleff – Piața Victoriei – Bulevardul Nicolae Titulescu – Pasajul Basarab – Șoseaua Grozăvești – cu întoarcere pe Șoseaua Grozăvești – Pasajul Basarab – Bulevardul Nicolae Titulescu – Piața Victoriei – Calea Victoriei – Bulevardul Regina Elisabeta – Bulevardul Schitu Măgureanu – Splaiul Independenței – Piața Națiunile Unite – Piața Unirii – Bulevardul Dimitrie Cantemir – până la intrarea în Parcul Tineretului.
Potrivit organizatorilor marșului, Comunitatea Bicicliștilor din București și OPTAR, motivele de protest au rămas din păcate aceleași: încurajarea transportului motorizat în timp ce orașul este cea mai poluată capitala europeană; neaplicarea măsurilor de siguranță rutieră; lipsa unei viziuni a administrației orașului pentru creșterea calității vieții; menținerea în funcții a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de recepția ilegală a pistelor pentru biciclete; neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.
„Aceste marșuri au crescut pentru că există tot mai mulți oameni care au înțeles cât de gravă este poluarea din București. Din cea mai poluată capitală europeană, am ajuns să fim anul trecut și cel mai congestionat oraș din Europa și locul opt în lume”, a spus Marian Ivan, reprezentantul OPTAR.
Startul marșului nu a fost lipsit de incidente. Jandarmeria a propus organizatorilor să modifice traseul spre Piața Victoriei prin bulevardul Aviatorilor și nu Șoseaua Kiseleff, din cauza evenimentelor în desfășurare pe acea arteră. Propunerea Jandarmeriei a fost respinsă cu vehemență de cei prezenți, iar marșul s-a desfășurat pe traseul inițial.
„Ca în fiecare an autoritățile locale fac tot ceea ce pot pentru a ne determina să renunțăm la marșul nostru. Ca în fiecare an pentru noi marșul este complet nenegociabil. Vom merge pe acolo pe unde am cerut autorizația încă din 2013. Să nu uităm că anul viitor vom avea alegeri locale și este important ca mesajul nostru să fie cât mai bine diseminat de fiecare dintre noi”, a spus Andrei Gătăinaru, reprezentantul Comunității Bicicliștilor din București.
Soluțiile bicicliștilor pentru problemele din trafic
Potrivit organizatorilor, soluțiile pentru rezolvarea problemelor generate de traficul rutier sunt simple: descurajarea traficului motorizat individual și oferirea de alternative viabile de deplasare prin încurajarea transportului alternativ. Acestea au fost și concluziile echipei de experți români și străini care lucrează la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov. În opinia lui Moshe Hirsh, directorul proiectului PMUD București-Ilfov, prima măsură urgentă care trebuie luată în București este realizarea unei rețele de trasee sigure și atractive pentru biciclete la nivelul întregului municipiu.
Implementarea unei astfel de măsuri ar duce la scăderea nivelul poluării. Dovada a fost oferită chiar de Primăria Municipiului București în Memoriul tehnic – Proiect privind implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului București. Concret, pe 21 septembrie 2013, ziua în care a avut loc al treilea marș al bicicliștilor (Oraș pentru Oameni), concentrația medie a dioxidului de azot în zona Piața Victoriei a început să crească odată cu redeschiderea traficului motorizat, după trecerea coloanei de bicicliști. Este o dovadă a faptului că, în ultimii 3 ani, marșurile bicicliștilor au asigurat scăderea poluării 2 zile pe an.
De asemenea, conform statisticilor Poliției Rutiere, din 2012, anul în care numărul bicicliștilor din București a început să crească vizibil, numărul de decese cauzate de accidentele rutiere a scăzut:
2011 – 85 persoane decedate; 2012 – 80 persoane decedate; 2013 – 62 persoane decedate; 2014 – 61 persoane decedate. Și numărul persoanelor rănite grav a scăzut, de la 945 în 2012, la 614 în 2013 și la 583 în 2014.
De remarcat că aceste statistici s-au îmbunătățit în condițiile în care administrația nu a aplicat măsuri de creștere a siguranței bicicliștilor decât pe 2 km (Calea Victoriei) în 4 ani.
Citește și: