Bugetul mediu pentru Crăciun al unei familii este în acest an de 1.059 lei, mai mult de jumătate din sumă, 540 lei, fiind rezervată pentru mâncare, iar restul pentru cadouri şi decoraţiuni, arată un sondaj realizat de Reveal Marketing Research. Spre deosebire de anii trecuţi, mai mult de o treime dintre respondenţi (31%) declară că preferă acum să comande cadouri online, comparativ cu doar 5% în 2016.
Comparativ cu un studiu similar derulat acum 4 ani, datele din prezent ne arată o creștere semnificativă a celor care utilizează internetul pentru a cumpăra cadouri. Dacă în 2016, doar 5% dintre români au declarat că își fac cumpărăturile online și doar 7% – cumpără și fizic, dar și online, în 2020, 31% dintre respondenți optează pentru cadouri comandate de pe diferite site-uri.
În 2019, același studiu ne arăta că 40% din totalul eșantionului comandă online cadouri. Față de anul trecut, este o ușoară scădere a procentului, însă trendul se menține constant, iar românii se arată tot mai deschiși spre varianta online.
Totuşi, cea mai mare parte dintre români (69%) continuă chiar şi în prezent să cumpere cadouri de Crăciun din magazinele fizice (mall, supermarket, hipermarket, piaţă). Procentul este totuşi în scădere faţă de 2016, când se situa la 88%, potrivit Reveal Marketing Research. Cu toate acestea, se observă o scădere a numărului românilor care fac cumpărături din magazine fizice, comparativ cu 2016 când preferau această metodă în proporție de 88%.
În 2020, dintre cei care preferă mersul la magazine, tinerii profesioniști sunt cei care au optat în cea mai mare măsură pentru această variantă – 81%. Fenomenul poate fi explicat de faptul că, la nivel general, tinerii au un risc mai scăzut în ceea ce privește dezvoltarea unei forme grave de COVID-19. Așadar, este posibil că ei să fie mai puțin îngrijorați de intrarea în colectivitate în interiorul magazinelor.
La polul opus din punct vedere al generațiilor, seniorii pensionari se împart 50-50 când vine vorba de unde cumpără cadourile pentru cei dragi. 50% dintre aceștia declară că preferă să se deplaseze fizic, iar cealaltă jumătate afirmă că în 2020 comandă online cadouri. Acest procent este încurajator și observăm o tendință a seniorilor către digitalizare și utilizarea mai mare a device-urilor electronice. Deschiderea lor spre mediul online se poate datora și încadrării lor în categoria de risc, astfel încât, sunt nevoiți să găsească alternative mai sigure pentru sănătate și plasează comenzi online.
Buget pentru cadouri
Din totalul mediu de 1059 lei pe care românii declară că îl alocă pentru cumpărăturile de sărbători, 395 lei sunt destinați cadourilor, potrivit răspunsurilor acestora. Față de anul trecut, când bugetul mediu pentru cadouri era de 403 lei, nu se remarcă o scădere semnificativă. Cele mai cheltuitoare la acest capitol sunt familiile moderne cu 562 lei alocați, având un procent de 44%, urmate de tinerii profesioniști care consumă 423 de lei în medie pentru cadouri de Crăciun.
Observăm că cei cu venituri medii și superioare au tendința de a aloca un buget mai mare pentru a-i face fericiți pe cei dragi. Seniorii pensionari și milenialii fară partener sunt segmentele care declară că alocă doar 282 lei, respectiv 272 lei pentru cadouri, fapt determinat și de veniturile mai reduse.
Interesant este că bărbații alocă mai mult pe cadouri decât femeile. În cazul bărbaților cheltuielile pentru cadouri ocupă un buget de 433 lei, comparativ cu femeile ce alocă 364 lei.
Mâncarea este categoria cea mai costitoare pentru buzunarul românilor
Românii declară că peste jumătate din bugetul acestora de sărbători este ocupat de cheltuielile pe mâncare (51%), respodenții afirmând că alocă 539 lei pe mâncare. Dintre aceștia, familiile tradiționale urmate de maturii fără partener cheltuie cel mai mult aici, alocând 588 lei, respectiv 586 lei. Familiile tradiționale alocă, așadar, semnificativ mai mult decât restul eșantionului pentru cumpărarea de alimente – 56%.
Decorațiunile – la coada priorităților românilor în bugetul de Crăciun
Doar 12% din bugetul de sărbători este destinat decorațiunilor, așa cum afirmă respondenții. În 2019, această categorie ocupă 137 lei din bugetul românilor, iar în prezent, respondenții sunt dispuși să aloce mai puțin: 125 lei. Cheltuielile reduse pe decorațiuni se pot datora faptului că mulți dintre români au deja în casă ornanemente din anii trecuți și preferă să le păstreze pe cele vechi.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1017 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 7-12 decembrie 2020. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%.