3 motive pentru a sărbători „Ziua în care nu se cumpără nimic” în loc de „Black Friday”

Estimările de până acum arată că Black Friday a generat vânzări de peste 260 de milioane de lei în doar 3 zile, pentru 6 retaileri din România. La nivel internațional, fenomenul este contracarat printr-o mișcare anti-consum, sărbătorită în acest an în data de 27 noiembrie. Iată cum și de ce ar trebui să ne alăturăm acestei mișcări, denumite Buy nothing day.

 Buy nothing day

Mâine, 27 noiembrie 2015, este ziua internațională de protest împotriva consumerismului. Mișcarea „Buy nothing day” a fost inițiată de artistul Ted Dave în 1992 și promovată ulterior de ONG-ul de mediu Adbusters. În fiecare an, este sărbătorită după „Black Friday”, una dintre zilele cu cele mai mari vânzări înregistrate de-a lungul anului.

De Buy Nothing Day, consumatorii sunt invitați să nu cumpere și să organizeze acțiuni inedite de protest. Printre metodele sugerate, se numără distrugerea unor carduri vechi de credit în fața caselor de marcat din supermarketuri; plimbări în șir indian prin magazine, cu cărucioarele goale; simularea unor crize de temperament în magazine, mimând reacția unor copii cărora părinții nu vor să le cumpere o jucărie; plimbări prin supermarketuri costumați în zombie, ca sugestie pentru comportamentul irațional al consumatorului; sau chiar refuzul de a folosi dispozitive neesențiale (precum telefonul sau televizorul), timp de o zi.

Buy nothing day - card de credit

60 de țări din întreaga lume s-au alăturat până acum mișcării. Marea Britanie, Suedia, Franța, Finlanda, Japonia, Danemarca, Olanda sau Ungaria sunt doar câteva dintre acestea. În România, singurele acțiuni care s-au organizat au fost târgurile cu lucruri gratis. Iată doar câteva motive pentru care ar trebui să ne alăturăm mișării Buy nothing day.

  1. Buy nothing day costă mai puțin decât Black Friday

Black Friday este una dintre zilele cu cele mai mari vânzări la nivel global. Anul acesta, de exemplu, 6 retaileri din România au raportat vânzări de peste 260 de milioane de lei în 3 zile.

De cele mai multe ori, însă, consumatorii sunt stimulați să cumpere produse de care nu au strictă nevoie, doar pentru că sunt la reducere. Aceștia ar trebui să își amintească însă că cea mai mare economie ar fi făcut-o necumpărând nimic.

  1. Buy nothing day descurajează hiperconsumul

Populația țărilor bogate, care reprezintă doar 20% din întreaga populație a planetei, consumă 80% dintre resursele naturale. Efectul este devastator, atât asupra mediului înconjurător care nu mai poate face față cantității de deșeuri generate, cât și asupra bună-stării cetățenilor din țări sărace. Aceștia sunt de multe ori forțați să lucreze ca niște sclavi pentru companii străine, pentru a-și asigura un venit minim. Încă mai există în acest moment 1,3 milioane de oameni care trăiesc cu mai puțin de un dolar pe zi.

Soarta lor depinde și de cererea din țările bogate, care irosesc mare parte din ceea ce muncitori din China sau Indonezia produc în zecile de ore suplimentare pe care sunt forțați să le realizeze.

  1. Buy nothing day încurajează consumul local

Se presupune că stimularea consumului influențează pozitiv dezvoltarea unei țări. Însă, prin cumpărarea unor produse din lanțurile de hipermarketuri sau de la branduri străine, consumatorul nu contribuie decât în proporție de 13% la stimularea economiei locale.

În schimb, alegerea unor produse locale creează locuri de muncă și ajută la protejarea mediului înconjurător. În cazul produselor importate, emisiile generate în timpul transportului le depășesc uneori  pe cele din timpul producției bunurilor respective.

Nu doar consumatorii sau organizațiile de mediu organizează acțiuni de protest cu ocazia Buy nothing day. Compania americană REI, producătoare de vestimentație și echipamente outdoor, a anunțat că își va închide porțile de Black Friday, încurajându-și astfel angajații să petreacă ziua în aer liber.

În România, la Teatrul Național București, de Buy nothing day, de la ora 20, se va juca piesa „Ziua în care nu se cumpără nimic”, o satiră savuroasă la adresa societății de consum.

spot_img

Ultimele știri