Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat, prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), programul Rabla PLUS. Astfel, persoanele care doresc să achiziționeze o mașină full electric sau electric hibrid plug-in, se pot adresa dealer-ilor validați. Totodată, pentru prima dată în istoria sa, Rabla PLUS permite populației inclusiv achiziția de motociclete full electric.
Anul acesta am aprobat pentru Rabla PLUS cel mai mare buget de când există programul: 140 de milioane de lei, cu aproape 45% mai mare decât în anul 2019. Am crescut bugetul pentru că ne-am stabilit un obiectiv mare pentru 2020: să punem pe șoselele României aproximativ 3000 de mașini nepoluante, adică același număr de autovehicule cumpărate prin RABLA PLUS în toți cei 4 ani de când există programul. Cred că viitorul transportului este full electric, iar acest tip de transport va fi și o garanție a aerului bun în orașe”, a declarat Costel Alexe, ministrul mediului, apelor și pădurilor.
Programul de anul acesta păstrează pentru al cincilea an consecutiv cea mai mare primă pentru achiziția mașinilor full electric din Europa: circa 10.000 euro. În ceea ce privește achizițiile mașinilor hibrid plug-in, aceastea sunt susținute prin program cu circa 4500 de euro, iar motocicletele full electric cu peste 700 de euro, dar nu mai mult de 50% din costul autovehiculelor.
Există calcule care arată că dacă 10% din șoferi și-ar înlocui mașina cu o motocicletă full electric, poluarea din trafic ar scădea substanțial, iar timpul de staționare în trafic s-ar reduce cu până la 40%”, a explicat ministrul mediului.
Programul Rabla PLUS nu condiționează achiziția unui autovehicul nou de casarea unui autovehicul uzat. Însă cei care vor dori să renunțe la o mașină veche, poluantă, vor beneficia în plus și de prima de casare stabilită prin programul Rabla Clasic, în valoare de 6500 de lei.
Astfel, în condițiile accesării concomitente a celor două programe, sumele decontate prin AFM din costul total al mașinii vor fi de: circa 11.300 de euro pentru mașinile full electric, 5800 de euro pentru mașinile hibrid plug-in și 1400 de euro pentru motocicletele full electric, dar nu mai mult de 50% din costul autovehiculului.
Nu în ultimul rând, e important să vorbim și despre o altă noutate: am impus prin ghidul de finanțare condiția ca cei care își cumpără o astfel de mașină să nu o poată înstrăina cel puțin un an. România acordă cea mai mare primă pentru autovehicule electrice din Europa și este normal să ne asigurăm că aceste mașini rămân în traficul din țară”, a mai declarat Costel Alexe.