Peste 290 de companii și organizații, responsabile de producerea a 20% dintre ambalajele de plastic la nivel mondial, au semnat un acord prin care își asumă ca până în 2025 să facă aceste ambalaje reciclabile, reutilizabile sau compostabile. Pe listă se află și PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Colgate, SC Johnson și H&M.
În urma unui studiu, Fundația Ellen MacArthur a anunțat la începutul anului 2016 că în 2050 în oceanele noastre va fi mai mult plastic decât vor fi pești.
Studiul, care a fost început acum patru ani, presupunea colectarea datelor despre cât plastic este colectat în scopul reciclării, la nivel mondial, cât devine de o calitate mai slabă după reciclare, cât este incinerat sau trimis la groapa de gunoi și cât sfârșește în natură. Rezultatele au fost că 32% scapă de sub controlul oamenilor.
„Nu știm unde se duce”, a declarat fondatoarea Ellen MacArthur. „Se pierde, pur și simplu. Dispare, cel mai probabil, în mediu, în râuri, și, în cele din urmă, în ocean”.
Ținând cont de acestea, fundația a invitat la discuții unii dintre cei mai mari producători de ambalaje.
„Am încercat să facem un pas în spate și să ne întrebăm cum arată situația per total? Dacă privești de la distanță industria ambalajelor de plastic peste 10, 20 de ani, unde vrem de fapt să fim atunci? Ce ar avea succes?”, a mai spus MacArthur.
Astfel, peste 290 de companii și organizații, printre care PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Colgate, SC Johnson și H&M, au semnat un acord care conține mai mulți pași. Acestea își asumă să elimine plasticul în situațiile unde acesta nu este strict necesar și să treacă la ambalaje reciclabile, în unele situații. Până în 2025, plănuiesc să facă toate ambalajele reutilizabile, reciclabile sau compostabile. În fiecare an vor publica raporturi ale progreselor lor.
„Am lucrat cu multe dintre aceste organizații încă de la început și ei știu că nu e ok să producă ambalaje care ies din sistem. Nu e o soluție de viitor. Ceea ce a început ca un rezultat al Revoluției Industriale, acum ne-a scăpat total de sub control și trebuie să regândim parametrii și să înțelegem împreună ce ar însemna succesul pentru această industrie”, a mai spus fondatoarea.
Angajamentul privește și guverne, care trebuie să asigure legislația și infrastructura necesară, dar și companii care produc ambalaje. Acestea din urmă trebuie să treacă de la plasticul de primă mână la cel reciclat sau la materiale regenerabile și să folosească energie regenerabilă pentru a le produce.
MacArthur crede că soluția de a face toate ambalajele reciclabile va fi una bună, căci consumatorii nu vor mai fi derutați ce poate fi reciclat și ce nu.
„Aceste organizații stau împreună în aceeași cameră – unii sunt cei mai mari competitori din acea industrie – și spun «Ce trebuie să inovăm ca să schimbăm sistemul?». Chiar și cele mai mari branduri din lume nu pot rezolva problema asta pe cont propriu. Au încercat și nu au reușit. Nu poți să rezolvi o problemă de sistem de unul singur. Trebuie să schimbi sistemul”, a mai declarat MacArthur.