18 la suta mai putine emisii: Dacia Logan cu GPL

text de Alexandra Kartman

Automobile Dacia a lansat, la sfarsitul lunii mai, modelul Logan echipat cu instalatie de alimentare alternativa benzina / GPL (gaz petrolier lichefiat). Reprezentantii Dacia asigura ca "emisiile de CO2 ale vehiculelor care utilizeaza carburantul GPL sunt cu 18% mai mici fata de cele echipate cu motoare pe benzina. In plus, GPL este cu 50% mai ieftin decat benzina". Disponibil in doua modele, Loganul GPL poate fi achizitionat, in varianta berlina, la un pret de 8.000 euro (modelul Preference 1.4 mpi) si 8.800 euro (modelul Laureate 1.4 mpi).

Instalatia specifica GPL este furnizata si montata de unul dintre liderii mondiali in productia de sisteme alternative de propulsie cu GPL si gaz natural, compania italiana Landi Renzo. Functionarea atat cu gaz petrolier lichefiat, cat si cu benzina va conferi Loganului, potrivit constructorului autohton, o autonomie de peste 1.500 km.

Rezervorul GPL are cinci sisteme de siguranta si este realizat dintr-un material deosebit de rezistent, care a trecut testele la temperaturi de 550°C, ceea ce-l face sa se incadreze fara rezerve in standardele europene actuale. De asemenea, spun reprezentantii companiei, "Dacia a fost recent recertificata ISO 9001, ceea ce confirma faptul ca Sistemul de Management al Calitatii adoptat corespunde exigentelor standardului international ISO 9001, versiunea 2000". Gama Dacia Logan este construita in conformitate cu exigentele reglementarilor Euro 4, fiind compatibila cu necesitatile unor clienti sensibili la impactul vehiculului asupra mediului inconjurator.

Primul avantaj al alimentarii cu GPL este de departe pretul scazut, prin comparatie cu cel al benzinei. Un litru de GPL poate costa si cu 50% mai putin decat un litru de benzina. Pe de alta parte insa, in cazul alimentarii cu GPL, creste consumul de combustibil, ceea ce stirbeste intr-o oarecare masura primul avantaj.

Cu toate acestea, un calcul aproximativ ar indica o reducere cu aproximativ 100 de lei a pretului combustibilului folosit la 1.000 de kilometri.

Motoarele care functioneaza cu GPL asigura o durata de viata mai mare a uleiului si a bujiilor, insa, deoarece greutatea autoturismului creste cu cel putin 50 de kilograme, suspensiile pot fi afectate.

Nu in ultimul rand, GPL-ul polueaza mai putin. Astfel, la pornirea pe timp rece, motorul cu GPL emite de 20 de ori mai putine noxe decat cel cu benzina fara plumb. Puterea motorului scade insa cu 5-6%.

Statistic, din cele peste 10 milioane de vehicule alimentate cu GPL, pe plan mondial, 150.000 se gasesc in Romania. In vreme ce la nivelul intregului continent european exista 25.000 de statii de alimentare cu GPL, iar aproape 1.000 dintre acestea se gasesc la noi in tara.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri