Ziua în care nu se cumpără nimic, un spectacol care mută protestul față de consumerism pe scena TNB

„E un statement, oricum ar fi. Ideea e că trebuie făcut ceva … la nivel de mentalitate. Oricum e mai bine decât să nu facem nimic. A zis cineva că dacă faci ceva ca să atingi un scop ceva tot o să se întâmple. Nu neapărat ce vrei tu să se întâmple, dar ceva tot o să se întâmple”. Este o replică din spectacolul “Ziua în care nu se cumpără nimic”, o piesă de teatru despre consumerism, tineri, despre implicarea politică și socială, despre naivitate și principii. Actrițele Simona Cuciurianu și Ilinca Hărnuț sunt inițiatoarele spectacolului regizat de Horia Suru care se joacă în Sala Mică a Teatrului Național, în cadrul proiectului 9G dedicate generației tinere de actori și regizori. 

 

z0

 

Ziua în care nu se cumpără nimic” vorbește despre schimbarea care începe de la individ, făcând apel la umor la activism și la soluții artistice contemporane, efervescente, de sunet, decor și design.

Petra (Ilinca Hărnuț) și Andrei (Rolando Matsangos) vor să atragă atenția asupra consumerismului și a exploatării muncitorilor din lumea a treia. Kati (Cristina Găvruș) și Irina (Olivia Alexandra Niță) vor să devină vedete cântând la un eveniment de salvare a planetei. Toma (Andrei Morariu) și Petru (Emil Măndănac) vor să protesteze pentru a îmbunătății condițiile din azilul de bătrâni în care lucrează. Ana (Simona Cuciurianu) vrea să fie mai mult decât o simplă vânzătoare într-un magazin de haine.  Drumurile lor îi duc la mall. Această vizită le va schimba viețile.

 

z1

z3

z2

 

Aceasta e povestea spectacolului care își propune ca publicul să plece motivat, mai atent la semeni și la ceea  se întâmplă în jurul sau. “Credem că este o mare nevoie de texte noi care să trateze artistic și curajos subiectele fierbinți ale societății în care trăim. Teatrul, ca și oglindă vie a cetății, nu poate fi un bătrân dinozaur orb și surdomut”, spune Horia Suru, regizorul spectacolului.

Cred că teatrul nu numai că poate provoca o schimbare, ci are cumva și datoria să încerce să o facă, la fel cum teatrul are și datoria de a educa societatea. Evident că nu poate răsturna guverne, dar poate, într-o anumită seară, să modifice ceva într-un individ, să provoace la lectură, la reflecție. Iar teatrul ce-și propune un mesaj puternic social sau de altă natură trebuie să ridice întrebări pentru cauza respectivă, să nască dezbateri, să informeze.
Horia Suru

“Ziua în care nu se cumpără nimic” este o producție cu opt performeri și instalații video, un spectacol fresh care mută protestul noii generații de pe treptele Naționalului, pe scena lui, cum spune Horia. “Eu cred că oamenii ar trebui să vină să vadă acest spectacol măcar pentru sentimentul de dezorientare pe care îl ai când intri în sala Teatrului Național și pentru câteva secunde te simți ca în Club Control. E fresh!”, spune, la rândul ei, Simona Cuciurianu, una dintre inițiatoarele spectacolului și actrița care o interpretează pe Ana, pe care am întrebat-o de ce a ales o piesă despre consumerism: “Posibil să fim o generație pentru care implicarea socială e un must. Nu știu cum să răspund exact la întrebarea asta. Pe scurt: pentru că ne pasă. (…) Nu știu dacă este un atac asupra consumerismului, dar sper să fie măcar un atac asupra mentalității consumeriste”.

Sunt sigură că teatrul „activist”, de atitudine, social, poate produce o schimbare de mentalitate, dacă el este gândit în așa fel încât să ajungă la publicul care trebuie sensibilizat pe o anumită problemă. N-aș spune că spectacolul nostru este unul „activist”. Din punctul meu de vedere este o parodie, un fel de Caragiale contemporan cu muzica de Control. Formula spectacolului este destul de cool și fresh pentru că ne adresăm unui public tânăr. Formula este parodică, atât din scriitură cât și din regie, și mi se pare modul ideal de a pune probleme importante pentru a putea ajunge la un public mult mai larg și poate de aici să vină și schimbarea.
Simona Cuciurianu.

Consumerismul este un pericol de care nu scapă nimeni, inclusiv arta în sine. “Prevăd că majoritatea populației se va muta la mall. Acum sunt și spectacole de teatru foarte comerciale care se joaca la mall. Publicul vrea să primească cât mai mult într-un timp cât mai scurt, trebuie să faci efortul de a face produsul artistic cât mai atractiv din toate punctele de. Sunt atât de multe evenimente pe piață, iar oamenii nu au timp și răbdare să se documenteze prea mult cu privire la ce consumă, așa că marea majoritate participă la evenimente mainstream, se duc să vadă artiști consacrați, filme multi-premiate etc, fără să fie neapărat interesați de o temă anume”, spune Simona.

 

z8

z6

z4

 

“Ziua în care nu se cumpără nimic” este un text de Kim Atle Hansen, coproducție Pro Drama, TNB, Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava“. Se joacă în Sala Mică a Teatrului Național, următoarea reprezentație fiind pe 8 februarie.

Puteți citi și:

Mâine e Buy Nothing Day, protestul față de consumerism

Călători în jurul lumii: Politicile de mediu ale statelor sunt ipocrite, realitatea nu e eco

Interviu: Valoarea serviciilor gratuite de mediu estede trei ori cât PIB-ul mondial

spot_img

Ultimele știri