Viitorul verde al noului GM

Text de Joel Makower

Cum sa reactionezi la recentul anunt privind intrarea in procedura de faliment a General Motors? Inseamna asta oare inceputul sfarsitului? Sau sfarsitul inceputului? Un act de deces? Sau de renastere? Sau undeva intre cele doua?

Dat fiind ca situatia era anticipata de luni intregi, s-au scris si spus deja multe pe aceasta tema, iar inspre GM s-au indreptat multe degete acuzatoare. Dupa cum opina recent Paul Ingrassia in „Wall Street Journal“, GM a trecut prin „decenii de decizii stupide“.

Chiar daca e o farama de adevar in asta, GM, Crysler si alti constructori de masini nu au creat aceasta problema de unii singuri. A fost nevoie de o intreaga comunitate – de sindicate, de consumatori, de organisme de reglementare si de multi altii – pentru a ingenunchea marile companii auto.

Ce sa mai spunem de comunitatea ecologista? Termenul este, desigur, imprecis, pentru ca aceasta „comunitate“ rareori vorbeste pe o singura voce. Ecologistii critica de mult timp GM din cauza Hummerului, marele consumator de benzina, dar si din cauza participarii companiei la procesul deschis de industria auto impotriva reglementarilor privind emisiile de dioxid de carbon propuse de guvernul din California, precum si din cauza opozitiei de lunga durata la reglementarile privind eficienta consumului de combustibil auto. Plus „faptul“ ca „a ucis“ masina electrica.

Evident, n-a fost vorba numai despre GM. Multi alti constructori – americani sau din afara – au tinut partea GM in procese, au promovat pe piata monstri lacomi de benzina si au intarziat dezvoltarea tehnologiilor pe baza de energii alternative. Insa simbolul GM a devenit tinta predilecta a activistilor.

Multe dintre aceste critici sunt discutabile astazi. GM pare sa fi gasit un cumparator pentru Hummer, lucru pe care incerca sa-l faca in cursul ultimului an. Cu cateva saptamani in urma, Casa Alba a propus primul standard federal pentru emisiile de esapament, anuntand ca va armoniza aceste standarde atat cu cele propuse de statul California, cat si cu standardele medii nationale de economisire a combustibililor. Si, bineinteles, GM a lucrat mai bine de doi ani la revolutionarul Chevy Volt, un vehicul electric primit cu entuziasm de activisti si ingineri. Chiar si in contextul falimentului, Chevy Volt are sanse sa fie bine primit pe piata la finele anului viitor.

In recenta mea carte („Strategies for the Green Economy“ – n.r.), am scris despre cum a inceput GM sa schimbe tonul in discutiile cu comunitatea ecologista, la sfarsitul anului 2005, odata ce compania a promovat biocombustibilii ca potentiala alternativa la benzina. La finele lui 2006, conducerea GM a informat un grup ecologist despre aparitia Chevy Volt, chiar inainte ca prototipul sa fie prezentat presei, compania asigurandu-si astfel un grup de sustinatori la lansarea conceptului, in 2007. (In mod remarcabil, ecologistii si-au respectat promisiunea de confidentialitate si nu au existat scurgeri de informatii).

In ultimul an, si cu precadere in ultimele sase luni, GM s-a apropiat si mai tare de marile organizatii ecologiste, chemandu-le de mai multe ori la conferinte si intalniri directe si cerandu-le sustinerea in cadrul deliberarilor guvernamentale cu privire la soarta companiei. GreenOrder, o companie de consultanta pe strategii sustenabile la care sunt afiliat, a pus umarul la facilitarea acestor solicitari de colaborare. Prezenta organizatiilor ecologiste a oferit conducerii GM oportunitatea de a discuta direct cu unul dintre grupurile sale importante de actionari pentru a-si descrie
viziunile si planurile, a pune intrebari si a asculta nelinistile acestora.

Am fost uimit de cat de civilizat s-a derulat intreaga afacere, cei doi mari razboinici – Big Auto si Big Green – reunindu-se, daca nu ca prieteni,
cel putin ca parteneri cu aceleasi obiective. Liderii ecologisti s-au aratat surprinzator de deschisi. Zic surprinzator din cauza animozitatii si lipsei de incredere cristalizata de-a lungul anilor intre cele doua tabere. Activistii au oferit sustinere si incurajare companiei auto. A fost socant sa fiu martor la aceasta apropiere, chiar daca, in final, s-ar putea dovedi prea putin si prea tarziu.
 
Aceste discutii si-ar putea dovedi totusi valoarea in urmatoarele luni, cand va iesi la lumina „Noul General Motors“. Inainte ca economia sa o ia la vale, in toamna trecuta, GM parea „sa se fi prins“, mutandu‑si atentia catre electrificare si combustibilii alternativi pentru vehiculele sale de noua generatie.

Conducerea GM a inceput sa reflecte asupra unei lumi in care, intr-o zi, vor fi 2 miliarde de vehicule, aproape de doua ori mai mult decat astazi, plus tot ce implica acest lucru pentru siguranta, trafic si mediu. Au inceput sa conceapa prototipuri de vehicule mici electrice si sa se gandeasca la a doua si a treia generatie de Chevy Volt, care vor urma in 2011 si mai incolo.

Nimeni nu stie cu adevarat ce forma va lua Noul GM, desigur, dar, din cate pot spune, toate aceste eforturi continua. Recent, chiar in ziua in care GM a inaintat cererea de declansare a procedurii de faliment, Beth Lowery, vicepresedintele GM, responsabil de Politici de Mediu, Energie si Siguranta, a trimis un e-mail retelei sale de lideri ecologisti si actionari, prezentandu-le viziunea sa legata de insemnatatea pe care o are noul aranjament pentru viitorul companiei. Ea spune in mesaj:
 
„Noul GM se va concentra nu numai pe reinventarea noastra, dar si a sistemelor de transport din intreaga lume. Un punct de plecare esential este electrificarea vehiculelor, un bun exemplu fiind noul nostru laborator din Warren, Michigan, unde vom continua sa dezvoltam tehnologii care sa sustina programele de vehicule electrice, precum Chevrolet Volt. Totodata, vom continua sa colaboram cu partenerii nostri pentru a dezvolta infrastructura necesara tehnologiilor avansate, de la vehicule urbane cu alimentare mixta pana la vehicule electrice de oras.“

Imi pare incurajator acest mesaj. Desi va dura luni intregi, daca nu chiar ani, pentru a vedea daca si cum va supravietui Noul GM, exista totusi raze de speranta in acest carnagiu corporatist. Si in vreme ce cinicii si scepticii vor lua in deradere Noul GM, poreclindu-l „Government Motors“, traiesc in continuare cu marea speranta ca, in anii ce vor veni, vom putea vorbi despre „Greener Mobility“.

spot_img

Ultimele știri