In organizarea firmei AlfaRom Holding SRL, ieri, la Hotelul Vega a avut loc o dezbatere libera pe proiectul "Reconfigurare urbana plaja Dunarea". Au fost prezenti prefectul Mihai Capra, primarul Dumitru Nicolae, viceprimarul Constantin Dumitriu, seful Comisiei de Urbanism Local – Eugen Gavan, consilieri, arhitecti, oameni de afaceri dintre cei mai grei si toata presa locala. Ideea firmei AlfaRom a fost de a prezenta acel proiect de jumatate de miliard de euro despre care noi am scris, unul care sa duca Galatiul in viitor.
Firma a venit cu reprezentanti ai investitorului Planorama group (cel care va baga banii), ai proiectantului DS Architects Ltd si ai consultantului marin Rami Ravi engineering. Inginerul-sef pe constructia navala a spus: "Orice oras din lume ar fi fericit sa aiba o asemenea faleza. Dar ea trebuie dezvoltata la nivelul celor intamplate la Paris si Londra, unde exista rauri mari".
Pro si contra unei propuneri
Cel mai critic participant la discutie a fost dl Sandu Traian. Iata, in esenta, ce a spus domnia sa: "Nu am gasit mare lucru despre AlfaRom, singurele informatii luandu-le din presa. Motiv pentru care cred ca ar trebui sa discutam doar cu BSR Group. Evolutia proiectului trebuie sa se bazeze pe competitie si piata libera. Din start vreau sa clarificam regimul terenului pus la dispozitia dvs".
"Nu avem niciun teren pus la dispozitie, deocamdata noi propunem un proiect primariei pentru a face ceva cu totul deosebit pentru Galati, prin care comunitatea locala si noi sa avem profit", a raspuns Yigal Zohar, presedintele AlfaRom Holding. Sandu Traian a continuat: "Nu exista un program de mediu. Nu avem niciun fel de referiri la influenta asupra intregii structuri, nu numai asupra terenului. Nu regasesc garantia pentru ducerea la bun sfarsit a acestui proiect. Si ma intreb daca exista conditiile de concurenta loiala si in aplicarea acestui proiect la Galati".
Una dintre interventii i-a apartinut lui Mihai Turcu, directorul Agentiei pentru Protectia Mediului Galati, care a spus, printre altele: "Invitam firma sa construiasca pe malul drept al Dunarii, care este mai stabil!" Dar malul drept, deocamdata, e al Tulcei, nu al Galatiului!
Sigur, a fost o dezbatere interesanta, care la un moment dat insa s-a politizat. Prefectul Mihai Capra a comentat: "Oare in ce tara traim si in ce oras? Se propune pentru prima data o investitie pentru viitorul Galatiului si noi o contestam inainte de a o discuta". Presedintele Camerei de Comert, Dan Lilion Gogoncea, a declarat: "Vine un om si ne propune un proiect pe care nimeni din Galati nu a fost in stare sa-l gandeasca, nimeni din oras nu are banii sa-l faca si, inainte de a-l asculta pe acest om, noi il facem infractor!" Iar Eugen Gavan parea multumit: "Faptul ca am adunat si executivul si legislativul local, cat si oamenii importanti, care conteaza, dar si toata presa, e o demonstratie ca incet-incet incepe sa ne pese de ce se intampla cu orasul acesta".
Va propunem un dialog
Proiectul lui AlfaRom Holding trebuie sa aiba o dezbatere publica, ca sa-si spuna parerea oricine doreste. Din pacate, inca dinainte de prezentarea lui, asa cum de altfel am si anticipat, exista voci care nu contesta proiectul, dar se pun de-a curmezisul! Exista interese locale in mediul de afaceri, exista interese politice. Dar ne permitem oare sa ratam singura investitie europeana care s-a propus la Galati in ultimii 18 ani? Firma care vrea sa construiasca un astfel de proiect trebuie sa faca dovada bonitatii, sa dea garantii materiale si sa ajunga la un consens cu primaria, pentru ca si comunitatea locala sa aiba mari avantaje.
Foarte multi baieti destepti au luat pe nimic spatii si terenuri extraordinare la Galati, n-au rupt gura targului, doar si-au umplut conturile. Ne poate cineva condamna ca un proiect european, ca la Paris, la Londra si la New York, cu care sa se mandreasca si copiii copiilor nostri si care sa fie in beneficiul comunitatii? Cotidianul nostru va propune o dezbatere publica pe aceasta tema. Va rugam sa va spuneti parerea despre oportunitatea acestei investitii, care ar transforma o rapa a orasului intr-un punct de mare atractie turistica, culturala, navala si imobiliara.
Pentru mai multe informatii vizitati Viata Libera