Comisia Europeana a facut primul pas in vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera generate de sectorul transporturilor maritime, propunand o legislatie care va obliga proprietarii de nave de mari dimensiuni ce folosesc porturile UE sa monitorizeze si sa raporteze emisiile anuale de dioxid de carbon (CO2) ale navelor.
Sistemul de monitorizare al UE va conduce la beneficii economice si de mediu pentru sectorul transportului maritim, prin cresterea gradului de transparenta privind emisiile si prin crearea unui stimulent pentru reducerea emisiilor de catre armatori (…) Monitorizarea, raportarea si verificarea fiabila a emisiilor reprezinta o conditie prealabila esentiala pentru ca discutiile la nivel european si mondial privind obiectivele de reducere pentru acest sector sa se poarte in cunostinta de cauza”, a declarat Connie Hedegaard, comisarul european pentru politici climatice
Propunerea va crea un cadru juridic la nivelul UE pentru colectarea si publicarea de date anuale verificate privind emisiile de CO2 generate de toate navele de mari dimensiuni (peste 5.000 tone brute) care utilizeaza porturile UE, indiferent de tara in care sunt inmatriculate navele.
Armatorii vor trebui sa monitorizeze si sa raporteze volumul verificat de CO2 emis de navele lor de mari dimensiuni pe rute catre, dinspre si intre porturi ale UE. De asemenea, armatorii vor trebui sa furnizeze si alte informatii, cum ar fi date pentru determinarea eficientei energetice a navelor.
La bordul navelor va trebui pastrat un document de conformitate eliberat de un verificator independent, care va face obiectul unei inspectii de catre autoritatile statelor membre.
Se propune ca normele sa se aplice de la 1 ianuarie 2018.
Pe baza politicii schitate astazi, UE isi va continua eforturile, impreuna cu partenerii sai internationali, pentru a gasi o solutie cuprinzatoare la nivel international. Propunerea de astazi constituie o contributie semnificativa la eforturile OMI de reducere a consumului de combustibili si de sporire a eficientei consumului de combustibili al navelor printr-o serie de instrumente, incluzand masuri tehnice si masuri de piata”, a declarat Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei Europene si responsabil cu mobilitatea si transporturile.
Potrivit evaluarii impactului realizate de Comisie, se preconizeaza ca sistemul propus de monitorizare, raportare si verificare (MRV) la nivelul UE va permite reducerea emisiilor de CO2 generate de deplasarile vizate cu pana la 2 % fata de o situatie de statu-quo. De asemenea, sistemul ar reduce costurile nete pentru armatori cu pana la 1,2 miliarde EUR pe an in 2030.
In plus, va oferi informatii utile cu privire la performanta fiecarei nave, costurile de exploatare aferente si potentiala valoare de revanzare. Acest lucru va fi in avantajul armatorilor, care vor fi mai bine pregatiti sa ia decizii cu privire la investitii majore si sa obtina fondurile aferente.
Propunerea urmeaza sa fie examinata de Parlamentul European si de Consiliu, de care trebuie aprobata pentru a intra in vigoare ca act legislativ.