Un procent de 90% din comertul extern al Uniunii Europene si mai mult de 40% din tranzactiile in terne depind de transportul maritim, se arata intr-un raport al Comisiei Europene (CE), facut public la mijlocul lunii octombrie a acestui an. Raportul, intitulat "Un ocean de oportunitati" a fost elaborat la initiativa presedintelui CE Jose Manuel Barroso, care s-a declarat "convins ca o mare parte a viitorului nostru depinde de potentialul inca nevalorificat al oceanelor". Conform raportului CE, industriile si serviciile navale au un aport intre 3% si 5% din produsul intern brut al Europei. Aceasta fara a lua in calcul valoarea materiei prime, cum ar fi petrolul sau pestele. Mai mult, studiul releva faptul ca regiunile maritime sunt responsabile pentru 40% din PIB-ul european.
Profitul vine cu vaporul
Daca ne gandim ca Europa detine 40% din flota mondiala, devine evident faptul ca transportul maritim si porturile sunt esentiale pentru comertul international. In numai zece ani, flota comerciala europeana a facut un salt cantitativ de la un volum de 20.000 de miliarde de tone-mile in 1994 la 27.500 de miliarde de tone-mile in 2004. Cu toate ca transportul petrolier detine o pondere de 45% din volumul de transport maritim si se inscrie intr-un trend de ascensiune, accidentele de deversare a petrolului au o frecventa din ce in ce mai redusa.
La nivelul fiecarui an, flota europeana transporta o incarcatura ce se ridica la aproximativ 3,5 miliarde de de tone, in timp ce numarul pasagerilor care trec prin porturile europene a ajuns la 350 de milioane. In plus, aproximativ 350.000 de persoane sunt angajate in porturi sau de catre prestatorii de servicii maritime conexe. Acestea genereaza anual o valoare adaugata de 20 de miliarde de euro, iar perspectiva ambelor sectoare este una a dezvoltarii continue, mai ales datorita cresterii inregistrate de volumul comertului la nivel mondial.
Sistemul maritim, angrenaj economic solid
Un aspect notabil este faptul ca transportul marin este o forta catalizatoare si pentru alte sectoare. Dintre acestea, cele mai importante ar fi industria constructoare de vapoare si echipament marin, insa nu ar trebui ignorate nici sectoarele auxiliare: cel bancar, cel al asigurarilor sau cel al brokerajului. In ultimii zece ani, industria constructoare navala a pierdut aproximativ 36% din personal, insa si-a crescut cu 43% productivitatea, odata cu dezvoltarea unui sector specializat al productiei de ambarcatiuni de lux. Marile si oceanele genereaza profit, de asemenea, si prin intermediul turismului. Vorbim despre o valoare a pietei europene estimata la 72 de miliarde de euro, numai in 2004. Raportul "Un ocean de oportunitati" va fi folosit de Uniunea Europeana ca punct de pornire pentru implementarea unei politici maritime integrate, avand la baza o viziune holistica asupra importantei mediului marin pentru echilibrul economic si dezvoltarea sustenabila a Uniunii Europene.