Noul sistem de comercializare a carbonului propus de Comisia Europeană, Emissions Trading System – ETS2 – care acoperă transportul rutier și încălzirea clădirilor – este în prezent unul dintre cele mai controversate subiecte din Parlamentul European. Directorul Institutului Potsdam susține că acesta va duce la creșterea prețului petrolului, dar îl va reduce pe cel al energiei verzi.
Noul ETS2 l-ar completa pe cel existent, care acoperă emisiile de la generarea de energie și industrie. ETS2 face parte din pachetul de politici UE propus „Fit for 55” pentru a reduce emisiile europene cu 55% până în 2030, comparativ cu valorile lor din 1990.
În cadrul unui webinar organizat de Institutul Potsdam pentru Cercetarea Impactului Climatic (PIK), Institutul de Cercetare Mercator pentru Comunul Global și Schimbările Climatice (MCC) și Asociația Producătorilor Europeni de Automobile, părțile interesate din știință, afaceri, societate civilă și politică s-au declarat de acord cu introducerea ETS2, oferind perspective diferite asupra acestui nou sistem de comercializare a cabonului.
Printre vorbitori s-au numărat raportorul Parlamentului European pentru ETS în cadrul comisiei de mediu ENVI, Peter Liese, Sofie Defour de la Transport & Environment (T&E), Nicolette van der Jagt de la Asociația Europeană pentru Expediție, Logistică și Servicii Vamale (CLECAT), Thomas Fabian de la ACEA , Michael Pahle de la PIK și Ottmar Edenhofer, director PIK și MCC. Evenimentul a fost moderat de Sam van den Plas, director de politici la Carbon Market Watch.
„ETS2 are potențialul de a combina politica climatică și securitatea energetică. În vremuri de război, acesta este un aspect important despre care nu s-a discutat prea mult”, a spus Ottmar Edenhofer de la PIK și MCC. Prețul carbonului poate reduce cererea de petrol și gaze și, prin urmare, și veniturile viitoare ale Rusiei din exporturile de combustibili fosili. Prin urmare, poate reduce dependența UE de importurile de energie din Rusia. Impozitarea acestor importuri ar putea completa ETS2 pentru a modifica compoziția importurilor pe termen scurt. „ETS2 poate ajuta prețurile energiei să meargă în direcția corectă”, a spus Edenhofer. Prețurile petrolului ar trebui să crească, iar prețurile la electricitatea curată ar trebui să scadă pentru a se asigura că transportul rutier durabil devine mai competitiv, la timp pentru a îndeplini obiectivele UE în materie de climă.
Thomas Fabian, directorul pentru vehicule comerciale al ACEA, a îndemnat factorii de decizie să aprobe propunerea de a stabili un sistem solid de comercializare a carbonului pentru transportul rutier: „ETS pentru transportul rutier este o parte crucială a cadrului de politică care permite decarbonizarea sectorului. Nu este „un glonț de argint” să înlocuiască alte reglementări, dar, fără ea, reducerile necesare de CO2 pur și simplu nu vor fi posibile. Într-adevăr, o acceptare largă pe piață a vehiculelor cu propulsie alternativă poate fi de așteptat numai dacă conținutul de carbon al tuturor purtătorilor de energie și emisiile de CO2 sunt evaluate în mod corespunzător.”
Citește și: ONU face apel la stoparea „spiralei de autodistrugere” în care a intrat omenirea