Un nou manual aduce educația forestieră în programa școlară

Un manual de Educație Forestieră ar putea fi introdus ca material auxiliar începând cu anul școlar 2026–2027, potrivit directorului general al Romsilva, Marius-Dan Sîiulescu. Dacă se dovedește util și bine primit de elevi și profesori, acesta ar putea deveni ulterior un manual de bază, destinat elevilor de clasa a VI-a.

Manualul intitulat Prin pădurile României se adresează elevilor de gimnaziu și este gândit în special pentru clasa a VI-a, când copiii au deja suficiente cunoștințe pentru a înțelege concepte precum biodiversitate, protecția pădurii sau conservarea mediului.

Scopul este ca elevii să deprindă o relație sănătoasă și conștientă cu pădurea.

Manualul poate fi adaptat pentru întreg ciclul gimnazial. Pentru copiii mai mici, Romsilva propune caietul Prin pădure primii pași, conceput special pentru preșcolari.

Oficialul Romsilva a explicat că manualul a fost elaborat de specialiștii instituției și a fost transmis Ministerului Educației pentru analiză.

„Manualul pe care împreună cu colegii din țară l-am redactat are un capitol exact pe partea de Săptămână Verde, în care are detaliate ce activități se pot face în fiecare din cele cinci zile, astfel încât să nu fie aceeași activitate de două ori”, a declarat Sîiulescu, citat de AGERPRES

Planul actual este de a se introduce un manual opțional de Educație Forestieră în anul școlar 2026-2027.

„iar dacă el va fi un succes, probabil, pe viitor, să îl implementăm ca un manual de bază”,

a mai spus Sîiulescu.

În prezent, acest manual este utilizat ca material de sprijin în cadrul activităților desfășurate în „Săptămâna Verde”. Conținutul include activități dedicate fiecărei zile din program.

Marius-Dan Sîiulescu a subliniat că elevii de clasa a VI-a reprezintă grupul-țintă potrivit pentru acest demers educațional: „Considerăm că la elevii de clasa a șasea este vârsta cea mai potrivită – încă nu intră în febra examenelor de Capacitate, au destul cunoștințe acumulate ca să poată învăța despre păduri”.

Structura manualului

Manualul „Prin Pădurile României – Manual de educație forestieră” este organizat în 15 lecții (capitole) care acoperă gradual aspecte esențiale ale ecosistemelor forestiere, de la cunoștințe de bază despre pădure până la utilizarea durabilă a acesteia.

Manualul este conceput în principal pentru elevii din clasa a VI-a, dar poate fi folosit în toate clasele din ciclul gimnazial, în funcție de nivelul de pregătire. El este construit în acord cu recomandările oficiale pentru educația de mediu și poate fi utilizat nu doar în cadrul orelor obișnuite, ci și în programe extracurriculare, precum „Săptămâna Verde” sau „Școala altfel”.

Documentul are o structură clară, cu lecții care abordează treptat diverse aspecte ale ecosistemelor forestiere. Fiecare capitol are un titlu sugestiv și este însoțit de explicații, activități interactive, întrebări recapitulative, exerciții aplicative și exemple din România.

Manualul „Prin Pădurile României – Manual de educație forestieră” este organizat în 15 lecții care urmăresc o structură clară și progresivă. Conținutul pornește de la noțiuni de bază despre pădure ca ecosistem și ajunge treptat la subiecte mai complexe, precum biodiversitatea, protecția pădurilor și utilizarea responsabilă a resurselor forestiere. Fiecare lecție tratează o temă distinctă și include explicații, exemple și activități adaptate vârstei elevilor de gimnaziu, în special celor din clasa a VI-a.

Primele cinci lecții sunt dedicate modului în care ia naștere și se dezvoltă o pădure. Manualul începe cu o introducere generală despre pădure și rolul ei în natură și în viața oamenilor, inclusiv cu date istorice despre suprafețele împădurite din România. Urmează lecții despre cum se formează pădurea din semințe, cum sunt crescuți puieții în pepiniere, cum sunt plantați în teren și ce lucrări de îngrijire sunt necesare pentru a menține arboretul sănătos, cum ar fi rărirea sau curățarea.

Lecțiile următoare (6–8) prezintă diferite tipuri de păduri întâlnite în România. Elevii află ce caracteristici au pădurile de foioase și cele de rășinoase, ce specii sunt cele mai frecvente, ce tipuri de sol și climă preferă aceste păduri.

Un capitol separat este dedicat pădurilor cu valoare naturală ridicată – cum sunt pădurile virgine sau foarte puțin modificate de activitatea umană – și explică de ce este importantă conservarea lor.

În lecțiile 9 și 10, accentul se mută pe viețuitoarele pădurii. Sunt descrise mamifere mari, precum ursul sau cerbul, dar și alte animale precum păsări, insecte, amfibieni sau reptile. Conținutul subliniază faptul că toate aceste viețuitoare joacă un rol în echilibrul natural al pădurii și că între ele există relații de interdependență.

Ultimele cinci lecții (11–15) tratează problemele și pericolele care afectează pădurile – cum ar fi dăunătorii, incendiile sau tăierile necontrolate – și măsurile prin care acestea pot fi protejate.

Este prezentată rețeaua ariilor naturale protejate din România și modul în care funcționează.

În încheiere, manualul discută despre folosirea pădurii în mod responsabil: de la exploatarea lemnului și valorificarea produselor nelemnoase (ciuperci, fructe, plante medicinale) până la pădure ca loc pentru activități de recreere și educație în aer liber.

Vă atașăm mai jos manualul „Prin Pădurile României – Manual de educație forestieră”, care poate fi descărcat gratuit de pe platforma Green Report și de pe site-ul Romsilva și utilizat ca material educativ în școli.

Manual de educatie forestiera

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri