Comisia Europeană a propus o revizuire amplă a regulilor privind siguranța rutieră și înmatricularea vehiculelor în Uniunea Europeană. Noile măsuri vizează în special testarea tehnică a mașinilor electrice, combaterea poluării generate de vehiculele cu emisii ridicate și digitalizarea completă a documentelor auto.
-
Se introduc teste obligatorii pentru particule ultrafine (PN – Particle Number) și oxizi de azot (NOx) pentru a detecta vehiculele care poluează peste limitele legale.
-
Mașinile și dubele mai vechi de 10 ani vor fi verificate anual, pentru a crește siguranța rutieră și a reduce emisiile.
-
Se va combate frauda cu kilometrajul prin înregistrarea obligatorie a kilometrajului la fiecare reparație și transmiterea datelor între state.
-
Documentele auto devin digitale, iar cetățenii vor putea face inspecții temporare și în alte state membre UE pentru șase luni.
-
Noile reguli vor intra în vigoare după adoptarea lor de către Parlamentul European și Consiliul UE, urmând ca statele membre să le transpună în legislația națională în termenul stabilit.
Comisia Europeană recunoaște că metodele actuale de testare a emisiilor nu sunt suficient de sensibile pentru a detecta vehiculele care poluează peste limitele legale. Referinţa a fost facută în special în cazul emisiilor de oxizi de azot (NOx) și particule ultrafine.
Transportul rutier este responsabil pentru peste 35% din emisiile de NOx și aproximativ 9% din emisiile de particule fine din Uniunea Europeană.
Aceste poluări sunt asociate cu aproximativ 70.000 de decese premature anual.
În mod paradoxal, chiar și unele dintre cele mai noi vehicule depășesc limitele legale de emisii. Iar testele tradiționale nu sunt capabile să depisteze întotdeauna aceste nereguli.
Pentru a crește siguranța rutieră și a îmbunătăți calitatea aerului în întreaga Uniune Europeană, Comisia propune o serie de măsuri noi, adaptate realităților actuale de pe șosele, unde numărul vehiculelor electrice este în creștere rapidă.
Printre schimbările propuse se numără introducerea inspecțiilor tehnice periodice și pentru mașinile electrice.
Până acum, accentul inspecțiilor se punea mai ales pe aspecte mecanice tradiționale, cum ar fi emisiile motoarelor pe combustie sau uzura frânelor.
Teste noi pentru emisii: un pas esențial pentru aer curat
Una dintre cele mai importante noutăți propuse este introducerea obligatorie a testării numărului de particule ultrafine (PN – Particle Number) în cadrul inspecțiilor tehnice.
Această metodă, deja aplicată cu succes în Belgia, Olanda și Germania, implică măsurarea concretă a particulelor emise prin eșapament.
Testele efectuate în țările care au implementat măsurarea particulelor ultrafine au arătat că, deși doar 0,3% dintre vehiculele moderne (Euro 6) semnalau defecțiuni prin autodiagnosticare, 6% dintre ele nu treceau testul real al emisiilor.
Prin noua procedură, mașinile diesel dotate cu filtre de particule vor fi testate riguros. Iar pentru vehiculele comerciale grele, se vor introduce inspecții similare la controalele rutiere.
În paralel, va deveni obligatorie și testarea emisiilor de oxizi de azot (NOx), mai întâi pentru vehiculele diesel, urmând ca ulterior și mașinile pe benzină să fie incluse.
Oxizii de azot (NOx) sunt gaze toxice produse în principal de motoarele cu ardere internă. Acești poluanți contribuie la formarea smogului și a ploilor acide și sunt periculoși pentru sănătatea umană, provocând probleme respiratorii grave.
Pe lângă testarea directă la inspecție, noile reguli introduc monitorizarea emisiilor și a nivelului de zgomot prin tehnologii de senzori la marginea drumului („remote sensing”).
Această metodă permite identificarea rapidă a vehiculelor poluante în trafic, fără a fi necesară oprirea lor pentru testare clasică.
Vehiculele electrice, supuse în premieră testelor tehnice
Vehiculele electrice nu aveau reguli clare privind verificarea siguranței lor – până acum. Acestea vor intra, și ele, sub incidența inspecțiilor. Sistemele electronice avansate de siguranță – precum frânarea automată de urgență sau asistența la menținerea benzii – de asemenea vor fi verificate.
Comisia mai propune ca autoturismele și dubele mai vechi de 10 ani să fie supuse la inspecții anuale, în loc de verificări o dată la doi ani, cum se întâmplă în prezent în multe state membre.
Argumentul este dublu: pe de o parte, vehiculele vechi sunt mai susceptibile la defecțiuni tehnice și implicare în accidente. Pe de altă parte, acestea poluează semnificativ mai mult.
Combaterea fraudei cu kilometrajul: modelul Car-Pass extins la nivel european
O altă problemă majoră vizată de reformă este frauda cu kilometrajul – fenomenul prin care se „dau înapoi” kilometrii parcurși pentru a vinde vehiculele la prețuri mai mari.
Până acum, odometrul era verificat doar la inspecțiile tehnice periodice, la intervale de unu până la patru ani de la prima înmatriculare. Astfel, o mare parte din fraude se producea înainte de primul control oficial.
Noua propunere introduce obligația de a înregistra kilometrajul la fiecare intervenție de service sau reparație.
Aceste date vor fi stocate într-o bază națională și vor fi transmise automat între statele membre în caz de reînmatriculare. Sistemul este inspirat din modelele Car-Pass din Belgia și Nationale Auto Pas din Olanda, care au dovedit eficiență în reducerea fraudelor.
Digitalizarea documentelor și interoperabilitatea registrelor auto
În prezent, în multe state membre, certificatul de inspecție tehnică și certificatul de înmatriculare sunt încă emise în format fizic.
Comisia propune trecerea la documente electronice, ceea ce va reduce birocrația și va permite un schimb mai rapid și sigur de date între state.
În plus, registrele naționale de vehicule vor fi interconectate și vor conține informații armonizate precum țara primei înmatriculări, statutul înmatriculării și modificările semnificative aduse vehiculului.
Această schimbare va facilita atât libera circulație a persoanelor și mărfurilor, cât și lupta împotriva fraudelor și neregulilor în comerțul cu mașini second-hand.
O mai mare flexibilitate
Noul pachet de măsuri va permite șoferilor care locuiesc temporar într-un alt stat membru – de exemplu, pentru muncă sau studii – să efectueze inspecția tehnică într-un alt stat decât cel de înmatriculare.
În acest caz, li se va emite un certificat de inspecție temporar, valabil șase luni. Această soluție va elimina obstacolele birocratice pentru cetățenii mobili din UE.
Comisia estimează că noile măsuri, aplicate între 2026 și 2050, ar putea salva aproximativ 70.000 de vieți și preveni 65.000 de accidente grave în Uniunea Europeană.
CITEȘTE ȘI: