Pentru a reduce sarcinile birocratice ale companiilor mici și ale importatorilor ocazionali, Comisia Europeană propune introducerea unui prag minim de 50 de tone pe an pentru bunurile reglementate.
Cei care nu depășesc această cantitate ar urma să fie exonerați de obligațiile CBAM, cum ar fi raportarea emisiilor și cumpărarea certificatelor aferente. Comisia estimează că măsura va scuti aproximativ 90% dintre importatori, majoritatea fiind IMM-uri.
Ce este CBAM și de ce a fost introdus
CBAM a fost adoptat de UE pentru a corecta un dezechilibru important: companiile din Uniune plătesc pentru emisiile de gaze cu efect de seră prin sistemul ETS (EU Emissions Trading System), în timp ce producătorii din afara UE pot vinde produse în Europa fără costuri legate de carbon.
Astfel, se creează un avantaj competitiv pentru acești producători și un risc pentru mediul global, dacă firmele europene aleg să-și relocheze activitatea în țări cu reglementări mai permisive – fenomen numit „scurgere de carbon” (carbon leakage).
CBAM aplică un cost echivalent emisiilor de CO₂ incluse în procesul de fabricație pentru anumite bunuri importate (în prezent: fier, oțel, aluminiu, ciment și îngrășăminte), astfel încât să alinieze prețul plătit pentru produse din UE și cele din afara ei.
Ce prevede propunerea Comisiei
Măsura discutată săptămâna aceasta în Parlamentul European este parte din pachetul de simplificare „Omnibus I”, prezentat de Comisie în februarie 2025. Comisia susține că propunerea nu schimbă obiectivul climatic al CBAM, ci doar modul de aplicare în cazul companiilor care importă cantități foarte mici.
Modificările includ:
-
stabilirea unui prag minim de 50 de tone/an, sub care importatorii ar fi exceptați de la cerințele CBAM;
-
simplificarea procedurilor de autorizare pentru companiile care importă bunuri reglementate;
-
clarificarea metodologiei de calcul al emisiilor pentru produsele importate;
-
ajustări administrative și măsuri anti-abuz, pentru evitarea fragmentării livrărilor ca metodă de ocolire a pragului.
Comisia Europeană susține că, deși numărul companiilor exceptate va crește semnificativ, impactul climatic al mecanismului se menține, întrucât emisiile acoperite de noile reguli vor continua să reprezinte peste 99% din totalul emisiilor CBAM.
Cu alte cuvinte, scutirea se aplică importatorilor mici, dar nu și importurilor cu greutate în bilanțul de carbon.
Vot în comisia de specialitate
Pe 13 mai, Comisia pentru Mediu, Schimbări Climatice și Siguranță Alimentară (ENVI) din Parlamentul European a susținut propunerea, adoptând textul cu 85 de voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere. Eurodeputații au adus doar modificări tehnice, pentru clarificarea textului.
Raportorul dosarului, eurodeputatul italian Antonio Decaro (S&D), a subliniat că nu au fost redeschise prevederile de fond ale CBAM:
„Majoritatea membrilor comisiei a fost de acord să limiteze amendamentele la propunerile specifice ale Comisiei și să nu redeschidă alte dispoziții din legislația privind Mecanismul de ajustare la frontieră a carbonului (CBAM), care este esențial pentru prevenirea relocării emisiilor de carbon. Această abordare ne permite să simplificăm lucrurile pentru companii fără a desființa sau slăbi CBAM. Vom continua să lucrăm cât mai rapid posibil pentru a oferi claritate și securitate juridică tuturor celor implicați în aplicarea acestui mecanism.”
Urmează votul în plen și negocierile cu Consiliul
Parlamentul European va vota în plen propunerea, urmând să stabilească mandatul pentru negocierile cu Consiliul UE. Forma finală a legii va rezulta în urma acestor negocieri interinstituționale.
În paralel, Comisia urmează să publice anul viitor o evaluare privind extinderea CBAM către alte produse și sectoare, precum produsele chimice. În acest context, simplificarea propusă acum poate fi un test pentru eficiența mecanismului.
CITEȘTE ȘI: