Se estimează că emisiile UE de gaze cu efect de seră (GES) în 2020 au fost cu 31% mai scăzute decât în 1990, ceea ce reprezintă o depășire a obiectivului cu 11 procente, informează Parlamentul European. Date verificate arată că emisiile au scăzut până în 2019 cu 24% față de nivelul din 1990. A existat o scădere importantă în emisiile de gaze cu efect de seră între 2019 și 2020, strâns legată de pandemia Covid-19.
Totuși, potrivit ultimelor previziuni ale statelor membre bazate pe măsurile existente, reducerea netă emisiilor va fi de doar 41% până în 2030. Obiectivul UE privind emisiile pentru 2030, stabilit în legea europeană a climei, este o reducere de minim 55% în comparație cu nivelurile din 1990. Un nou pachet legislativ actualizat, cunoscut sub denumirea „Pregătiți pentru 55”, urmărește să îndeplinească obiectivele Pactului verde european și să facă din Europa un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050.
Progrese în sectorul energetic și în cel industrial
Pentru a îndeplini obiectivul pentru 2020 menționat anterior, UE a luat măsuri în mai multe domenii. Una dintre ele este schema UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), care acoperă emisiile de gaze cu efect de seră provenite de la instalațiile de mari dimensiuni din sectoarele energiei și industriei, precum și din sectorul aviației (aproximativ 40 % din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE).
În perioada 2005-2020, emisiile provenite de la centralele electrice și de la fabrici incluse în schema UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) au scăzut cu 40%. Este semnificativ mai mult decât reducerea cu 23% stabilită ca obiectiv pentru 2020.
Statutul obiectivelor naționale
Pentru a reduce emisiile din alte sectoare (locuințe, agricultură, deșeuri, transport – dar nu și aviație), statele membre stabilesc obiective naționale de reducere a emisiilor în temeiul Deciziei privind partajarea eforturilor. Emisiile din sectoarele vizate de obiectivele naționale au fost cu 15% mai scăzute în 2020 decât în 2005, depășind obiectivul de reducere cu 10 % a emisiilor pentru 2020.
Această scădere s-a datorat în principal îmbunătățirilor eficienței energetice și trecerii la combustibili cu degajări de carbon mai mici. Emisiile din transport, pe de altă parte, au crescut de la an la an până la debutul pandemiei Covid-19.
Obiectivele naționale pentru emisii în 2020 au variat de la o reducere cu 20% până în 2020 (față de nivelurile din 2005) pentru țările cele mai bogate la o creștere cu 20% pentru cele mai puțin bogate.