Sectorul auto european se află într-un punct critic, confruntându-se cu schimbări tehnologice rapide și concurență globală intensă. Pentru a-și menține poziția de lider, UE lansează un plan de acțiune axat pe inovare, digitalizare și dezvoltarea vehiculelor curate și autonome.
Acest plan abordează priorități esențiale precum mobilitatea curată, reziliența lanțului de aprovizionare și îmbunătățirea competențelor. De asemenea, susține dezvoltarea bateriilor și a infrastructurii necesare pentru a sprijini competitivitatea industriei auto europene.
De ce este necesar un plan de acțiune pentru sectorul auto european?
Industria europeană a autovehiculelor se află într-o etapă de transformare profundă, determinată de progresul tehnologic și de o concurență acerbă la nivel global. Pentru a rămâne competitivă, UE trebuie să își consolideze capacitățile industriale, în special în domeniul bateriilor, componentelor și software-ului necesar vehiculelor autonome.
Acest plan de acțiune are la bază dialog strategic privind viitorul industriei europene a autovehiculelor, inițiat în ianuarie 2025 de președinta von der Leyen și se concentrează pe tranziția către vehicule inteligente, curate și conectate.
Acesta este un proces de colaborare favorabil incluziunii menit să abordeze cele mai presante provocări ale sectorului.
Comisia a prezentat, pe 5 martie a.c., un plan de acțiune, care se bazează pe dialogul strategic, și prezintă acțiuni concrete care vor asigura un sector al autovehiculelor solid și durabil și vor contribui la eliberarea puterii sale inovatoare.
Pentru a menține o bază de producție europeană puternică și pentru a evita dependențele strategice, Comisia Europeană pune la dispoziție 1,8 miliarde EUR pentru a crea un lanț de aprovizionare sigur și competitiv pentru materiile prime pentru baterii, care va contribui la sprijinirea creșterii industriei europene a autovehiculelor.
Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, a declarat:
„Există atât de mult potențial neexploatat pe piața mondială în ceea ce privește inovarea și soluțiile curate. Vreau ca industria noastră europeană a autovehiculelor să preia conducerea.
Vom promova producția internă pentru a evita dependențele strategice, în special pentru producția de baterii.
Ne vom respecta obiectivele convenite în materie de emisii, dar cu o abordare pragmatică și flexibilă. Obiectivul nostru comun este o industrie a autovehiculelor durabilă, competitivă și inovatoare în Europa, care să aducă beneficii cetățenilor noștri, economiei noastre și mediului nostru.”
Cinci priorități-cheie ale planului de acțiune
- Inovare și digitalizare
Promovarea dezvoltării vehiculelor definite prin software și integrarea inteligenței artificiale în procesele auto. - Tranziția către mobilitate curată
Stimularea producției de baterii și componente eficiente din punct de vedere energetic. - Asigurarea competitivității și rezilienței lanțului de aprovizionare
Crearea unor alianțe europene pentru vehicule autonome și conectate și consolidarea lanțurilor de producție. - Îmbunătățirea competențelor și abordarea dimensiunii sociale
Pregătirea forței de muncă pentru noile tehnologii și asigurarea unei tranziții echitabile. - Condiții de concurență echitabile și mediu de afaceri competitiv
Simplificarea reglementărilor și oferirea de finanțare specifică pentru susținerea inovației.
Măsuri pentru menținerea competitivității producătorilor europeni și stimularea inovării și rezilienței
Planul include măsuri concrete pentru susținerea producției de baterii și componente prin finanțare directă și stimulente.
În 2025, vor fi autorizate primele serii mari de vehicule cu sisteme automatizate de parcare, urmate de extinderea acestora în 2026 pentru diverse utilizări.
Alianța europeană pentru vehicule conectate și autonome va dezvolta soluții avansate, precum platforme software open-source și arhitecturi de calcul eficiente.
De asemenea, UE va investi 1 miliard EURO între 2025 și 2027 prin programul Orizont Europa pentru susținerea tehnologiilor inovatoare.
Pentru a spori reziliența industriei autovehiculelor din UE la concurența acerbă din străinătate, Comisia va asigura condiții de concurență echitabile prin utilizarea instrumentelor de apărare comercială, cum ar fi măsurile antisubvenție, pentru a proteja întreprinderile europene de concurența neloială.
În același timp, negocierile cu țările partenere vor continua, pentru a spori accesul pe piață și oportunitățile de aprovizionare pentru industria autovehiculelor.
În plus, Comisia va propune măsuri pentru a se asigura că investițiile străine în sectorul autovehiculelor din UE contribuie la competitivitatea pe termen lung a industriei, depunând în același timp eforturi pentru a reduce sarcina administrativă asupra producătorilor auto europeni prin simplificarea reglementărilor.
Relaxarea termenelor
Termenele se relaxează în ceea ce privește conformitatea cu standardele privind emisiile de CO2, dar și stimulente pentru adoptarea vehiculelor cu emisii zero.
Planul de acțiune este însoțit de Comunicarea privind decarbonizarea flotelor întreprinderilor, care evidențiază exemple de bune practici și încurajează statele membre să ia măsuri suplimentare pentru flotele întreprinderilor ecologice, care reprezintă aproximativ 60% din înmatriculările de autoturisme noi.
Comisia a luat act de cererea clară de mai multă flexibilitate în ceea ce privește obiectivele privind emisiile de CO2 și se angajează să abordeze această chestiune într-un mod echilibrat și echitabil:
Comisia va propune luna aceasta o modificare specifică a Regulamentului privind standardele în materie de CO2 pentru autoturisme și camionete.
Amendamentul, dacă va fi adoptat, ar permite producătorilor de autoturisme să își îndeplinească obiectivele de conformitate prin calcularea unei medii a performanței lor pe o perioadă de trei ani (2025-2027), permițându-le să compenseze orice deficit într-un an sau doi cu realizări excedentare în celălalt an (ceilalți ani), menținând în același timp nivelul general de ambiție în ceea ce privește obiectivele pentru 2025.
De asemenea, Comisia va accelera lucrările de pregătire a revizuirii prevăzute a Regulamentului privind standardele în materie de CO2 pentru autoturisme și camionete.
În paralel, Comisia lucrează la modalități de stimulare a cererii de vehicule europene cu emisii zero. Planul de acțiune include măsuri care vor oferi stimulente pentru trecerea la vehicule cu emisii zero și vor consolida încrederea consumatorilor prin măsuri concrete, cum ar fi îmbunătățirea sănătății bateriilor și a posibilității de reparare a acestora.
Comisia va colabora în mod activ cu statele membre pentru a optimiza aceste sisteme de stimulente pentru consumatori.
Poziția de lider a Europei în tehnologia bateriilor
Planul propune măsuri pentru creșterea competitivității producției de baterii, precum finanțări directe, împrumuturi și criterii avantajoase pentru componente. De asemenea, va sprijini dezvoltarea bateriilor de generație următoare și va accelera procesul de autorizare pentru rafinarea materialelor necesare.
Conform Comisiei Europene este esențial ca Europa să realizeze o producție de celule a UE competitivă din punctul de vedere al costurilor, care să acopere o mare parte din aprovizionarea cu baterii și să genereze valoare adăugată europeană de-a lungul lanțului de aprovizionare.
Comisia va sprijini în continuare industria bateriilor din UE și o va ajuta să mențină o bază de producție europeană puternică, cu finanțare din Fondul pentru inovare.
Comisia va analiza, de asemenea, sprijinul direct pentru producție acordat întreprinderilor producătoare de baterii și criteriile nelegate de preț pentru componente, cum ar fi cerințele în materie de reziliență.
Pentru a ajuta sectorul autovehiculelor din UE să abordeze provocările legate de deficitul de competențe, de necorelarea competențelor și de îmbătrânirea forței de muncă, Observatorul european pentru o tranziție echitabilă, astfel cum a fost lansat prin Pactul industrial curat, va elabora și va colecta date pentru a contribui la identificarea viitoarelor „puncte fierbinți” preconizate în ceea ce privește dislocările locurilor de muncă și lacunele în materie de competențe.
Comisia va extinde sprijinul acordat prin Fondul european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii disponibilizați (FEG) pentru a-l face mai rapid și mai amplu, permițând întreprinderilor să declanșeze acțiuni de sprijin și sprijinind lucrătorii amenințați de disponibilizare imediată.
În plus, Comisia va colabora cu partenerii sociali și cu statele membre pentru a majora finanțarea din Fondul social european Plus (FSE+) pentru sectorul autovehiculelor, sprijinind lucrătorii care doresc să se recalifice și să caute noi oportunități de angajare.
De asemenea, Comisia va utiliza evaluarea la jumătatea perioadei a FSE+ pentru a stimula statele membre să reprogrameze mai multe fonduri pentru sectorul autovehiculelor.
În plus, precum cum s-a anunțat în Pactul privind competențele, Comisia va propune o inițiativă consolidată pentru a sprijini lucrătorii din sectoare strategice precum industria autovehiculelor, concentrându-se asupra programelor de perfecționare și recalificare.