Uniunea Europeană a anunțat un plan prin care intenționează să le ceară producătorilor de electronice să permită mai multe reparații și îmbunătățiri, înainte ca utilizatorii să își cumpere altele noi. Pentru ca măsurile să devină lege ar putea fi nevoie de cel puțin patru ani.
Planul a pornit de la mișcarea globală „Dreptul de a repara” (Right to Repair) prin care mai multe organizații au cerut Comisiei Europene să impună producătorilor reguli mai stricte care să permită repararea unor produse precum telefoane, textile și electronice. Măsura ar prelungi viața produselor și ar reduce impactul asupra mediului a acestora.
De-a lungul anilor, consumatorii s-au plâns că Comisia Europeană le permite firmelor să controleze aproape tot procesul de reparare, sub pretextul că produsele sunt întreținute doar de profesioniști.
„Asta restricționează opțiunea reparatorilor independenți să economisească componente și limitează accesibilitatea serviciilor de reparații”, a comentat Biroul European de Mediu.
Măsurile ar combate și ceea ce unele asociații de consumatori numesc „adolescență prematură”, când producătorii fac intenționat bunuri cu viață scurtă pentru a obliga clienții să cumpere modele noi. Una dintre soluții ar putea fi ca producătorii să folosească șuruburi pentru a fixa componentele, în locul lipiciului.
„Vrem să ne asigurăm că produsele de pe piața din Uniunea Europeană sunt gândite să dureze mai mult, să fie ușor de reparat și de îmbunătățit, mai ușor de reciclat și de refolosit”, a declarat comisarul european pentru mediu, Virhinijus Sinkevicius.
Pachetul de măsuri, care face parte dintr-o campanie mai amplă – Green Deal – prevede o serie de acţiuni în acele sectoare economice unde economia circulară ar putea avea un efect mai puternic, incluzând produsele electronice şi IT, materialele plastice şi textile, ambalajele, bateriile, construcţiile şi sectorul alimentar.
Planul ar urma să fie pus în aplicare de Comisia Europeană. Pentru a deveni lege este nevoie de aprobarea Parlamentului Uniunii Europene și a guvernelor celor 27 de state membre, procedură despre care experții spun că ar putea să dureze cel puțin patru ani.
Campania Green Deal prevede măsuri ce includ limite mai stricte privitoare la emisii, standarde mai stricte de sustenabilitate pentru bunuri vândute pe piaţă şi mai multe informaţii pe etichetele produselor.