UE ar putea amenda Romania daca situatia taxei auto nu se lamureste pana in aprilie

Romania trebuie sa lamureasca problema taxei de poluare auto pana in aprilie, in caz contrar Uniunea Europeana putand declansa procedura de infringement (incalcarea Tratatului UE), a declarat ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, informeaza Agerpres.

"Daca nu ne lamurim pana in aprilie cu privire la taxa de poluare auto ne paste un infringement, adica Uniunea Europeana ne va amenda la bani. Ultimul scandal, ca sa zic asa, cu Comisia Europeana este ca taxa e prea mare. Chiar in momentul in care vorbim se lucreaza la noua formula, care speram ca va fi agreata. Va ramane aceeasi structura a actualei taxe, aceleasi anexe, insa coeficientii se vor modifica, in sensul ca nu vor mai fi la fel de mari. Probabil ca maine dupa-amiaza (joi – n.red) voi trimite noua formula Comisiei Europene", a precizat ministrul Mediului.

El a aratat ca, in paralel, va initia si va trimite un proiect de lege in Parlament, care, pe principiul ”poluatorul plateste", va stipula ca fiecare proprietar de autoturism "va plati cat dioxid de carbon va scoate pe teava". Intrebat cum ramane cu proprietarii de autoturisme care au cumparat masina si au inmatriculat-o dupa 15 decembrie, cand a intrat in vigoare OUG 218/2008 care tripla taxa, Nemirschi a spus ca "acestia stiau ce-i asteapta".

Insa, cei care au cumparat masina inainte de 15 decembrie si vor dovedi acest lucru, eventual pe baza facturii, si care nu au apucat sa o inmatriculeze, vor plati taxa din vara (stipulata de OUG 80/2008), o perioada de timp. Taxa de poluare auto se va aplica intr-o forma diminuata pana in vara, cand ar putea fi trecut prin Parlament un proiect de lege care sa instituie o taxa anuala pentru toti poluatorii, in functie de gramele de dioxid de carbon si capacitatea motorului, a declarat, miercuri, ministrul Mediului, dupa sedinta de Guvern.

El a precizat ca, in ordonanta de Guvern ce va fi discutata saptamana viitoare in sedinta Executivului, este vorba despre o alta modalitate de calcul a taxei, care sa nu o mai tripleze. De asemenea, ministrul Mediului nu a exclus posibilitatea ca proprietarii de autoturisme care au platit taxa triplata sa primeasca inapoi o parte din bani si a adaugat ca noua formula pastreaza eliminarea taxei pentru masinile Euro 4. Guvernul Tariceanu a aprobat, in decembrie 2008, Ordonanta de Urgenta nr. 2008, ce prevedea triplarea taxei pentru masinile vechi, premierul explicand atunci ca masura are menirea de a incuraja industria auto din Romania.

Astfel, de la 15 decembrie, taxa pentru o masina second-hand Euro 4 cu capacitate de 1.400 centimetri cubi a urcat la 840 de euro, fata de 280 de euro, cum era inainte. Pentru o masina Euro 4 cu o capacitate de 1.600 cmc taxa a ajuns la 1.440 euro, de la 480 de euro. Taxa de poluare auto pentru o masina Euro 4 de 2.000 de cmc a crescut la 2.400 euro de la 800 de euro. Pentru o masina Euro 3 de 1.400 cmc taxa s-a majorat la 2.730 euro, de la 910 euro, pentru un autovehicul cu capacitate de 1.600 cmc taxa a crescut la 4.800 euro, de la 1.600 euro, iar pentru unul de 2.000 cmc taxa a ajuns la 7.800 de euro, fata de 2.600 de euro anterior.

Tot incepand cu data de 15 decembrie se aplica si prevederile care excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare autoturismele cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 de centimetri cubi, precum si utilitarele cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in statele membre ale UE.

Comisia Europeana a aratat, recent, ca primele estimari ale expertilor forului european cu privire la taxa auto triplata, realizate pe baza informatiilor preliminare primite din partea Bucurestiului, arata ca noile masuri nu sunt conforme cu legislatia Uniunii Europene. Taxa auto a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, fiind modificata de mai multe ori, inclusiv in urma criticilor formulate de UE.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri