Partea ucraineana a confirmat ca nu va intreprinde pasi in discordanta cu legislatia internationala in ceea ce
priveste constructia canalului "Bastroe", a declarat, vineri, ministrul Afacerilor Externe, Lazar Comanescu, intr-o conferinta de presa dupa intrevederea cu omologul sau ucrainean, Volodimir Ogrizko.
De asemenea, ministrul Comanescu a reafirmat la Kiev preocuparea si interesul Romaniei pentru ca protectia asigurata Deltei Dunarii, o zona care apartine patrimoniului universal, de catre partea ucraineana, care a demarat constructia canalului de pe bratul Bastroe, sa fie in conformitate cu normele internationale in domeniu, in principal cu Conventia de la Espoo privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontalier, dar nu numai.
La randul sau, ministrul Vladimir Ogrizko a punctat ca Ucraina nu are nicio intentie de a-si incalca obligatiile fata de normele si standardele internationale in ceea ce priveste lucrarile de constructie la acest canal.
El a adaugat ca impreuna cu ministrul Comanescu au convenit pentru organizarea unei intalniri a expertilor in domeniu care sa puna lucrurile la punct in aceasta privinta.
La 11 mai 2004, Ucraina a inceput lucrarile de construire a canalului Dunare – Marea Neagra (pe bratele Chilia si Bastroe din Delta Dunarii) si la 26 august 2004 a inaugurat oficial prima etapa. Lucrarile de construire a caii de navigatie au fost reluate in luna noiembrie 2006, o portiune aflata integral pe teritoriul Ucrainei fiind redata navigatiei in luna aprilie 2007.
Partea romana a argumentat ca implementarea de catre Ucraina a proiectului "Bastroe" incalca prevederile a numeroase conventii internationale din domeniul protectiei mediului si ale unor acorduri bilaterale.
Potrivit MAE de la Bucuresti, proiectul ucrainean s-a derulat fara ca sa fie luate in considerare reactiile negative si apelurile de suspendare a lucrarilor pana la conformarea cu normele dreptului international relevant, exprimate de partea romana, de statele europene si de Comisia Europeana, de organizatiile internationale active in domeniul protectiei mediului inconjurator si de diverse organizatii neguvernamentale.
Ucrainei i s-a solicitat, in repetate randuri, sa se stopeze lucrarile, pana la momentul conformarii integrale cu normele internationale relevante. Invocand faptul ca proiectul "Bastroe" nu are impact transfrontalier negativ, partea ucraineana a ignorat aceste solicitari.
In urma insistentelor partii romane ca Ucraina sa raspunda pe fond solicitarilor sale de a organiza consultari publice cu populatia din teritoriile afectate, de a dispune masuri compensatorii menite sa acopere eventualele prejudicii aduse ecosistemului, la 24 aprilie 2007, Kievul a transmis partii romane unele informatii tehnice despre proiectul "Bastroe" reprezentand, potrivit partii ucrainene, o notificare in baza articolului 3 al Conventiei de la Espoo din 1991 privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontalier.
De asemenea, la 17 ianuarie 2008, Ucraina a transmis Romaniei decizia finala referitoare la proiectul de construire a canalului. Potrivit MAE de la Bucuresti, decizia, prematur adoptata, incalca normele internationale, precum si obligatiile bilaterale pe care Ucraina si le-a asumat fata de Romania.
Pozitia constanta a partii romane a fost aceea ca Ucraina trebuie sa se abtina de la realizarea oricaror noi lucrari si sa initieze un dialog bilateral deschis si sincer in vederea rezolvarii chestiunii in conformitate cu normele internationale, avand in vedere prevederile clare ale conventiilor internationale, in special ale Conventiei de la Espoo, si, in special, faptul ca proiectul "Bastroe" este susceptibil sa provoace un impact transfrontalier negativ semnificativ asupra ecosistemului Deltei Dunarii.
In ultimele luni, intentiile Ucrainei au starnit reactii si la nivelul Comisiei Europene. De asemenea, participantii la Reuniunea Conventiei Espoo desfasurata in mai 2008 la Bucuresti au decis ca Ucraina nu a respectat tratatul in problema Bastroe si au emis catre executivul de la Kiev o "declaratie de neconformare", dar si un avertisment ce intra in vigoare in octombrie, daca lucrarile la canal vor continua.