Uber și Lyft cresc poluarea și subminează transportul public – studiu

Companiile care oferă servicii de transport precum Uber și Lyft ar putea creşte numărul de congestii și cantitatea de emisii și ar afecta transportul public, potrivit unui nou studiu american.

Concluziile sunt în concordanță cu alte studii care arată că așa-numitele companii care efectuează servicii de „ride hailing” au aglomerat traficul rutier și au redus utilizarea transportului public, spune un raport al organizaţiei Transport şi Environment (T&E) de la Bruxelles.

Uber a fost fondată în urmă cu 10 ani, iar în 2012 a introdus UberX, un serviciu de călătorie non-lux, care oferea o alternativă la serviciile de taxi. Lyft a fost înființată în 2012, iar împreună sunt cei mai mari transportatori de călători din SUA. Aceste companii au susținut de mult că aplicațiile de călătorie au potențialul de a îmbunătăți orașele pentru că le oferă oamenilor mobilitate fără a fi nevoie să dețină o mașină, dar un grup de cercetări în creștere sugerează că acest lucru nu se întâmplă în practică.

Cel mai recent studiu analizează nivelurile de trafic din San Francisco între 2010 și 2016, date care reflectă epoca pre-Uber / Lyft și perioada în care Uber și Lyft erau bine stabilite. S-a constatat că congestia traficului – măsurată în timpul în care se parcurge o călătorie – a crescut cu 62%, iar cel puțin jumătate din această creștere era atribuită Uber și Lyft. În același timp, utilizarea transportului public în oraș a scăzut.

Uber și Lyft au susținut că ajută transportul public pentru că au creat condiţiile ca oamenii să nu dețină o mașină. Însă, autorul studiului, Gregory Erhardt, profesor de inginerie civilă la Universitatea din Kentucky, îi contrazice.

„Aceste lucruri sunt adevărate într-o anumită măsură, dar întrebarea este dacă sunt suficient de adevărate pentru a compensa congestia creată de companiile de transport. Și constatăm că atunci când te uiți la date, nu este cazul”.

Acest lucru este prezentat într-un raport al lui Bruce Schaller, fost comisar adjunct al transporturilor la New York, care a arătat că creșterea transportului rutier a dus la mai mult trafic și la o utilizare mai mică a transportului public în marile orașe americane – şi nu invers, aşa cum Uber și Lyft speraseră. Schaller folosește o metodologie diferită de Erhardt, dar concluziile lor sunt foarte similare.

Și un alt studiu bazat pe Studiul Comunității Americane (parte a recensământului american) concluzionează că numărul proprietarilor de vehicule a crescut în orașele unde Uber și Lyft sunt cel mai intens utilizate. Ba mai mult, rata creșterii vehiculelor a depășit în mod substanțial creșterea populației în primele cinci orașe (Boston, Los Angeles, New York, Philadelphia și Chicago).

În pofida declarațiilor sale publice potrivit cărora serviciile de ride-hailing ajută transportul public, Uber a declarat într-un document de ofertă de acțiuni (IPO) la începutul acestui an că privește transportul public ca pe un concurent.

Erhardt a adăugat: „Dacă călătoresc într-un Uber sau Lyft, este destul de convenabil și rezonabil de ieftin și primesc servicii de la ușă la ușă. Cu toate acestea, există o externalitate, există un efect asupra altor persoane de pe drum … Și același lucru se întâmplă dacă conduc și mașina mea personală. Ceea ce trebuie să facă urbanistii și oficialii orașului este, într-un fel, să echilibreze beneficiile persoanei din mașină, cu costurile pentru toată lumea.

Privind dincolo de congestie, departamentul de utilități publice din Massachusetts a investigat recent impactul Uber și Lyft asupra emisiilor de CO2 care încălzesc planeta. S-a constatat că în 2018, TNC-urile au avut o amprentă netă de carbon de aproape 100.000 tone metrice de CO2. Autorii studiilor au considerat că „în cazul în care creșterea emisiilor de la activitatea de ride-hailing continuă fără să fie verificate, va fi foarte dificil pentru stat să-și îndeplinească obiectivele de reducere a emisiilor”. În Massachusetts numărul curselor efectuate prin ride-hailing a urcat cu 25% între 2017 și 2018, de la 64,8 milioane la 81,3 milioane.

Noul agent de mobilitate al T&E, Yoann Le Petit, a declarat: „Modelul de afaceri pentru Uber și Lyft poate funcționa pentru ei, dar nu funcționează pentru societate. Acestea adaugă mai multe mașini pe drum, cresc poluarea aerului și emisiile de CO2 care provoacă încălzirea globală. Uber și Lyft ar fi sfătuiți să accelereze absorbția mașinilor cu emisii zero, astfel încât cel puțin orice creștere a traficului cauzată de activitățile lor să nu adauge combustibil pe foc”.

Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

spot_img

Ultimele știri