Transportul maritim este mai mult decât un simplu motor economic – este un element-cheie în arhitectura geopolitică a Europei, un teren de luptă între interese comerciale, politici de mediu și competiția globală. Aproximativ trei sferturi din importurile și exporturile Uniunii Europene circulă pe apă, făcând din acest sector o verigă critică pentru stabilitatea economică și securitatea energetică a regiunii.
Un nou raport publicat de Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă (EMSA) și Agenția Europeană de Mediu (EEA) oferă o evaluare detaliată a stării actuale a transportului maritim în UE și a progreselor înregistrate în direcția unui sector mai sustenabil.
Însă, dincolo de cifrele impresionante, realitatea este mai puțin strălucită: fiecare container, fiecare rută comercială aduce cu sine emisii poluante, ape contaminate și un impact ecologic din ce în ce mai greu de justificat. Dacă Europa vrea să-și păstreze credibilitatea ca lider al tranziției verzi, sectorul maritim nu mai poate fi un bastion al poluării tolerate. Fără măsuri ferme și responsabilitate reală, toate promisiunile de sustenabilitate riscă să rămână doar lozinci politice fără impact real asupra oceanelor.
Navele de mărfuri, ferryboat-urile și vasele de croazieră consumă combustibili fosili într-un ritm accelerat, generând emisii masive de gaze cu efect de seră, poluând aerul și apele, afectând ecosistemele marine și contribuind la pierderea biodiversității. Impactul acestui sector asupra mediului este astăzi mai vizibil ca niciodată, iar presiunea pe statele membre și pe industria navală pentru a găsi soluții sustenabile crește constant.
Deși raportul confirmă unele îmbunătățiri, concluziile sale subliniază faptul că transportul maritim rămâne una dintre cele mai mari provocări în atingerea obiectivelor climatice europene.
Probleme precum emisiile de gaze poluante, poluarea apei, impactul fonic subacvatic și pierderea habitatelor marine necesită acțiuni imediate și măsuri mai ambițioase pentru a preveni degradarea ireversibilă a ecosistemelor marine.
Aerul și apa, afectate de transportul maritim
Raportul confirmă că sectorul maritim este responsabil pentru 3-4% din emisiile totale de CO₂ ale UE, ceea ce pune o presiune uriașă pe obiectivele climatice europene.
Mai mult, emisiile de metan au crescut alarmant – în perioada 2018-2023 s-a înregistrat cel puțin o dublare a acestora, reprezentând 26% din emisiile de metan ale transportului în 2022.
Pe lângă emisiile de gaze cu efect de seră, transportul maritim continuă să contribuie la poluarea apei. Deversările de petrol și evacuările de ape uzate de la nave rămân o problemă gravă, iar sistemele de curățare a gazelor de eșapament utilizate pentru reducerea poluării aerului sunt responsabile pentru 98% din evacuările permise în mări și oceane. Aceste evacuări eliberează contaminanți, creând un nou tip de poluare, mai puțin vizibilă, dar la fel de periculoasă.
În plus, deșeurile marine provenite din pescuit și din transportul naval, deși s-au înjumătățit în ultimul deceniu, continuă să reprezinte o problemă majoră. Pierderile de containere, inclusiv cele care conțin granule de plastic, rămân o sursă importantă de poluare maritimă.
Zgomot subacvatic, coliziuni și pierderea habitatelor
Navele generează zgomot subacvatic puternic, afectând viața marină. În special în Canalul Mânecii, Strâmtoarea Gibraltar și Marea Adriatică, nivelurile de zgomot ating cote alarmante. Raportul sugerează că implementarea unor măsuri tehnice ar putea reduce zgomotul cu 70% până în 2050, protejând astfel ecosistemele marine.
În plus, activitățile maritime au condus la afectarea a 27% din fundul marin în zonele de coastă din Europa. Dragarea, extinderea porturilor și ancorarea distrug habitate esențiale pentru biodiversitate. De asemenea, numărul coliziunilor dintre nave și animale marine a crescut, în special în zonele protejate Natura 2000.
Lupta pentru un transport maritim mai curat
Pentru a combate impactul negativ al transportului maritim asupra mediului, Uniunea Europeană a implementat o serie de politici și măsuri menite să reducă poluarea și să accelereze tranziția către un sector mai sustenabil. Aceste inițiative includ reglementări stricte privind emisiile, investiții în combustibili alternativi și tehnologii inovatoare, precum și strategii de monitorizare mai eficiente.
În fața acestor provocări, UE a implementat mai multe măsuri:
- Extinderea zonelor cu emisii controlate de sulf (SECA) – Începând din 2025, Marea Mediterană va deveni o zonă SECA, ceea ce va reduce semnificativ emisiile de dioxid de sulf (SOx). În plus, se discută extinderea acestor zone și în alte regiuni ale Atlanticului de Nord și ale Arcticii pentru a controla atât emisiile de SOx, cât și de NOx. în Marea Mediterană (2025) și în nord-estul Oceanului Atlantic.
- Sistemul ETS pentru transportul maritim – Transportul maritim a fost inclus în schema de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) a UE, ceea ce înseamnă că operatorii de nave vor trebui să plătească pentru emisiile lor de CO₂. Această măsură va stimula investițiile în tehnologii mai curate și va reduce treptat amprenta de carbon a sectorului., care impune un preț pentru emisiile de CO₂.
- Regulamentul FuelEU Maritime – Adoptat pentru a asigura utilizarea unor combustibili cu emisii scăzute de carbon, acest regulament stabilește obiective clare pentru reducerea intensității emisiilor de gaze cu efect de seră generate de nave. Până în 2050, se preconizează o reducere cu 80% a acestor emisii, ceea ce va impune industriei să adopte rapid soluții de energie curată., ce obligă navele să utilizeze combustibili mai curați.
- Investiții în combustibili alternativi – UE sprijină dezvoltarea și implementarea unor combustibili mai sustenabili, precum hidrogenul, amoniacul și metanolul. Aceste alternative au potențialul de a reduce dramatic emisiile poluante, însă necesită investiții considerabile în infrastructură și logistică., precum hidrogen, amoniac și metanol.
- Îmbunătățirea infrastructurii portuare – Pentru a facilita tranziția către un transport maritim mai ecologic, UE investește în modernizarea porturilor, astfel încât acestea să poată furniza energie electrică navelor în timpul ancorării (cold ironing) și să susțină alimentarea cu combustibili alternativi., astfel încât navele să aibă acces mai ușor la surse de energie alternative.
- Monitorizare prin satelit – Sistemele de supraveghere prin satelit, cum ar fi CleanSeaNet, permit detectarea rapidă a deversărilor ilegale de petrol și alte poluanți, îmbunătățind capacitatea autorităților de a răspunde eficient la incidentele de poluare. pentru detectarea deversărilor ilegale de petrol și alte poluanți.
- Digitalizarea și optimizarea rutelor maritime – UE promovează utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăți eficiența transportului maritim, reducând consumul de combustibil și emisiile. Soluții precum inteligența artificială și analiza datelor ajută la optimizarea traseelor și la evitarea zonelor cu impact ridicat asupra biodiversității marine., pentru reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de GES.
Cu toate acestea, trecerea la o industrie maritimă mai sustenabilă necesită o creștere masivă a producției de combustibili alternativi și formarea a peste 800.000 de navigatori în tehnologii ecologice.
Declarațiile oficialilor europeni
- Comisarul pentru transport sustenabil și turism, Apostolos Tzitzikostas:
,,Acest raport este și un apel la acțiune. Lucrând împreună, ne putem asigura că transportul maritim rămâne un actor-cheie în economia noastră globală, reducând în același timp la minimum impactul său asupra mediului și protejându-ne oceanele pentru generațiile viitoare”.
- Jessika Roswall, comisarul UE pentru mediu, reziliență în domeniul apei și o economie circulară competitivă
,,Apele noastre suferă sub presiunea schimbărilor climatice, a pierderii biodiversității, a gestionării defectuoase și a poluării. Din acest motiv, voi lansa o strategie a UE pentru reziliența în domeniul apei. Avem nevoie de o schimbare de paradigmă cu privire la modul în care ne raportăm la apă, pentru a conserva calitatea și cantitatea apei și pentru a stimula avantajul competitiv al industriei apei din UE”.
- Maja Markovčić Kostelac, directoarea executivă a EMSA
,,Sunt necesare acțiuni continue și o sporire a inovării pentru a se accelera progresele înregistrate în direcția unui transport maritim mai sustenabil în Europa – în toate operațiunile – în vederea atingerii obiectivelor ambițioase ale Pactului verde european, menținându-se în același timp competitivitatea sectorului”.
- Leena Ylä-Mononen, directoarea executivă a EEA
,,Raportul reflectă nevoia urgentă ca sectorul transportului maritim să-și intensifice eforturile de reducere a amprentei de carbon și celelalte efecte asupra mediului, cum ar fi poluarea apei, precum și să-și accelereze eforturile de a trece la combustibili mai curați și la practici portuare și de transport naval sustenabile, pentru a-și reduce impactul asupra ecosistemelor marine și de coastă”.
Concluzie: viitorul transportului maritim depinde de măsuri radicale
Raportul EMSA-EEA arată că, deși sectorul maritim a făcut progrese, acestea sunt insuficiente pentru a atinge obiectivele climatice ambițioase ale UE. Reducerea emisiilor, tranziția la combustibili alternativi și protejarea ecosistemelor marine trebuie accelerate.
Europa trebuie să accelereze implementarea soluțiilor inovatoare și să adopte politici mai stricte pentru a se asigura că transportul maritim devine un sector sustenabil. Este necesară o colaborare strânsă între statele membre, instituțiile europene și industria maritimă pentru a transforma această viziune în realitate.
Parlamentul anunță măsuri mai stricte pentru a opri poluarea prin transportul maritim