Conform Eurostat, numărul de autoturisme la 1.000 de locuitori a crescut cu 40%, începând cu 1991, și nu se prevede niciun decuplaj între creșterea economică și nevoia de transport, în baza indicatorului tonă-kilometru/PIB. La nivel urban, Agenția Europeană de Mediu raportează că, în ciuda reducerii emisiilor de oxizi de azot (NOx) și a celor de compuși organici volatili (COV) nemetanici, poluarea aerului cu ozon
nu s-a redus în aceeași proporție.
Transportul companiilor, analizat de Green Business Index 2013, a devenit tot mai dependent de combustibilii fosili, iar lipsa măsurilor din partea sectorului public va continua să submineze, din ce în ce mai mult, competitivitatea României și a mediului în care trăim.
În urma evaluărilor anuale în domeniu, echipa Green Business Index constată, din nou, faptul că transportul companiilor din România și sistemul de transport sunt departe de a fi sustenabile.
Acest lucru este cauzat de lipsa mijloacelor de transport alternativ, de o rețea rutieră urbana, suprasaturată de autovehiculele conduse ineficient sau depășite moral, precum și de lipsa infrastructurii pentru folosirea combustibililor alternativi, cât și de posibilitățile reduse de conexiuni intermodale.
La aceste neajunsuri se adaugă, la nivel național, investițiile insuficiente pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii naționale de transport feroviar și fluvial.
De asemenea, România nu beneficiază de suficiente conexiuni rutiere cu terminalele intermodale și/sau porturile care să asigure atractivitatea potențialilor beneficiari ai transportului intermodal. În privința transportului intermodal acesta se confruntă cu o lipsă evidentă a investițiilor, dar și cu cea a contractelor de performanță, încheiate cu administratorii de infrastructură.
Transportul alternative dependent de condițiile meteo
Conform datelor GBI 2013, între 13% și 18% din angajații companiilor ajung la sediul companiei cu transportul în comun sau cu mijloace de transport puse la dispoziție de companie, ori cu mijloace de transport publice, față de 12% – 19%, potrivit GBI 2012.
În ceea ce privește gradul de satisfacere a necesarului de transport alternativ, până la 77% din companiile respondente pun la dispoziția salariaților parcări pentru biciclete. Există companii care au declarat în mod curajos și optimist ca 30%-50% din angajați apelează la transportul alternativ (de exemplu, bicicleta).
Deși acest indicator este îmbucurător pentru piața locală a transportului alternativ, este puțin probabil că aceste procente să fie atinse sau constante, în condițiile în care utilizarea bicicletei este sezonieră și condiționată de factorii meteorologici.
Există companii înscrise în Green Business Index 2013 care dețin parcuri auto dotate cu tehnologii Euro 5 și Euro 6 în proporție de 70% până la 100%.
Acest fapt le permite o reducere de până la 1 g/km, a emisiilor de CO2, de până la 0,080 g/km, a emi-siilor de Nox, de până la 0, 005 g/km a emi-siilor de PM, pentru autovehiculele de pasageri, sau de până la 0,80 g/km a emisiilor de Nox, pentru vehiculele comerciale de mici dimensiuni (<1.305 kg).
Interes scăzut pentru achiziționarea mașinilor electrice
Din păcate însă, combustibilii fosili rămân dominanți pentru parcurile auto ale respondenților, în detrimentul combustibililor alternativi, companiile argumentând acest fapt prin specificul activității, prin lipsa infrastructurii necesare folosirii combustibililor alternativi sau prin autonomia redusă a vechiculelor cu combustibili alternativi.
În ciuda investitorilor care sunt dispuși să construiască, pe propria lor cheltuiala, stații de încărcare pentru vehiculele electrice și a subvenției acordate prin programul Rabla, pentru achiziționarea de vehicule electrice, analiza Green Business Index, pe bază de documente justificative, nu a identificat nicio companie activă în România, care să fie dotată cu vehicule electrice, ci doar o companie care este în tratative de achiziționare a unui vehicul electric pentru activități operaționale în București.
Mai multe companii dețin o politică de transport sustenabil
Ediția GBI 2013 înregistrează o ușoară scădere a companiilor respondente care nu dețin o politică de transport sustenabil, respectiv 40%-45% față de 51%, procente înregistrate în GBI 2012.
Conform Strategiei de transport intermodal, în România, 2020, se preconizează că, în traficul rutier din 2015, vor fi mai mult de 16.000 de vehicule, zilnic, timp de 24 ore, pe drumurile publice, în zonele aferente marilor orașe, fapt care va duce la apariția de blocaje și întârzieri în traficul rutier de marfă și pasageri.
Statisticile Green Business Index 2013 confirmă predilecția compa-niilor pentru transportul auto, peste 55% din respondenți indicând aceasta preferință. Transportul a devenit tot mai dependent de combustibilii fosili, iar lipsa măsurilor din partea sectorului public va continua să submineze, din ce în ce mai mult, competitivitatea României și a mediului în care trăim.