Timbrul de mediu trebuie platit in fiecare an, nu doar la prima inmatriculare a masinii, considera Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
O taxa anuala, corelata cu nivelul emisiilor, ar compensa poluarea generata de fiecare automobil, pe toata durata lui de exploatare, explica UNTRR.
In schimb, o taxa unica, asa cum e propusa in proiectul legislativ elaborat de Ministerul Mediului, ar fi platita doar de un singur proprietar, la un anumit moment, iar proprietarii ulteriori nu ar mai plati nimic, indiferent cat timp va mai fi utilizata masina.
„Vehiculul poate fi scos din circulatie in acelasi an urmare unui accident sau poate fi utilizat 30 de ani fara sa mai plateasca nimic, desi va deveni din ce in ce mai poluant”, considera Radu Dinescu, secretar general al UNTRR.
Pe de alta parte, Uniunea Transportatorilor propune o grila de calcul axata pe nivelul de emisii, neinfluentata de vechimea masinii. In viziunea UNTRR, taxa de mediu trebuie calculata in functie de impozitul anual, pornind de la 5 la suta din impozitul anual pentru Euro 5 si 10 la suta pentru Euro 4, pana la 160 la suta din impozitul anual pentru vehicule non – Euro sau neclasificate (cu nivel de emisii nementionat de producator).
Masinile Euro 6 nu trebuie sa plateasca timbrul de mediu
Ca si in proiectul elaborat de Ministerul Mediului, UNTRR considera ca masinile Euro 6 nu trebuie sa plateasca timbrul de mediu.
„Consideram ca in acest fel, se permite crearea unui cadru durabil, autosustenabil pe termen lung proportional cu durata de exploatare si tinand cont mereu de cele mai avansate si ecologice norme de poluare”, sustine UNTRR.
Un asemenea mod de aplicare a timbrului de mediu ar asigura atat protectia mediului, cat si venituri certe la bugetul de stat.
Potrivit UNTRR, in anul 2011 din taxa de poluare auto s-au incasat 365 milioane de lei. Pentru anul 2012, estimarea este ca incasarile au fost mai mici cu 25-30 la suta, totalizand 260 – 270 milioane de lei.
Noul timbru de mediu se va aplica asupra unui parc de circa cinci milioane de autoturisme, dintre care un milion au peste 14 ani. Vechimea medie a automobilelor inmatriculate in Romania este de circa 10,5 ani.
Pe ansamblul Uniunii Europene, varsta medie a parcului auto este de 8,5 ani. Cea mai mare piata auto europeana este aceea a Germaniei, cu trei milioane de masini inmatriculate in fiecare an, urmata de Franta, cu doua milioane de automobile pe an.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, fondata in anul 1990.
Organizatia numara peste 13.000 de membri, acestia fiind operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.
Ministerul considera ca timbrul trebuie platit o singura data
Propunerile formulate de UNTRR au fost trimise, ieri, si catre Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice (MMSC), care a elaborat proiectul timbrului de mediu.
Pe acest subiect, MMSC are o alta viziune decat UNTRR. Potrivit mecanismului de calcul prezentat de Ministerul Mediului, „timbrul de mediu se va plati o singura data si reprezinta costul poluarii pentru intreaga durata de viata a masinii. Nu se va plati timbrul la revanzare”.
O alta prevedere controversata in proiectul Ministerului Mediului este aceea ca masinile non – Euro, Euro 1 si Euro 2, care emit cea mai mare cantitate de noxe pe kilometru, trebuie sa plateasca mai putin decat in vechea taxa de mediu. Justificarea acestei decizii, potrivit Ministerului Mediului, este ca masinile non – Euro, Euro 1 si Euro 2 sunt vechi, deci vor fi retrase in curand din circulatie si drept urmare vor polua mai putin timp decat masinile noi – Euro 3, Euro 4 sau Euro 5.
In cazul vehiculelor non – Euro, Euro 1 si Euro 2, „taxa pentru acest tip de masini scade semnificativ fata de situatia din prezent, ajungand la cifre rezonabile”, explica Ministerul Mediului. Daca timbrul de mediu va fi aprobat in varianta propusa de Minister, suma ce trebuie platita, dupa vanzare, pentru reinmatriculare, de noul proprietar ar fi diminuata, ceea ce ar stimula vanzarile de masini vechi. Ulterior, soferul ramas fara masina veche ar fi tentat sa cumpere una noua, considera Ministerul Mediului.
Proiectul timbrului de mediu elaborat de MMSC a fost deja trimis Guvernului Romaniei. Executivul urma sa-l discute in sedinta de ieri, dar documentul nu a mai ajuns pe ordinea de zi. Dupa ce Guvernul va aproba timbrul de mediu, MMSC ar urma sa formuleze norme metodologice pentru aplicarea lui.
Abia dupa ce normele metodologice vor fi publicate in Monitorul Oficial, timbrul de mediu va intra in vigoare in Romania.
Ulterior, pe baza legislatiei timbrului de mediu, MMSC va anunta si noua forma a programului Rabla, valabila in anul 2013.