Gabriela Firea (candidatul PSD), Robert Turcescu (candidatul Mișcării Populare) și Nicușor Dan (candidatul Uniunii Salvați Bucureștiul) au participat recent la o dezbatere televizată, în care au discutat și despre situația transportului din București. Cei trei candidați la Primăria Generală au recunoscut situația „dezastruoasă” a traficului din capitală și au propus soluții asemănătoare: modernizarea transportului public, amenajarea de trasee unice pentru transportul în comun și pentru biciclete, construirea unor parcări la intrările în București și aplicarea unor soluții moderne de management al traficului.
La dezbatere a fost invitat și candidatul PNL, Cătălin Predoiu, care, potrivit organizatorilor, „a declinat invitația”.
Nicușor Dan a menționat că principala problemă a transportului din București este lipsa traficului și transportului public predictibile: „Dacă ai avea un trafic predictibil, nu ai avea întârzieri, nu ai avea grabă și nu ai avea accidente.”
Gabriela Firea a vorbit despre modul în care traficul influențează viața cetățenilor, obligându-i să renunțe la oportunități precum un job mai bun sau o grădiniță mai performantă, din cauza distanțelor, aglomerației și timpului petrecut la volan.
Robert Turcescu este și mai tranșant vizazi de situație: „Cuvântul care caracterizează (transportul în București, n.r.) este dezastru.”
Transportul în comun, principala preocupare a candidaților
Prioritatea asumată a celor 3 candidați la Primăria Capitalei este modernizarea transportului public.
Toți susțin transformarea RATB din regie în societate comercială. Gabriela Firea menționează că această soluție nu ar însemna privatizarea RATB, ci transformarea ei într-o societate 100% a municipalității. Robert Turcescu precizează că „asta nu înseamnă că o dăm unui băiat șmecher care să facă din asta o afacere”, ci asumarea unei abordări strategice, prin care se pot aduce investitori care să „să tranforme RATB-ul într-un centru de profit pentru municipalitate”, prin crearea de prototipuri de tramvaie în „acestă uzină”. Nicușor Dan atrage atenția că transformarea este „o condiție pentru accesarea fondurilor europene”, în valoare de 130 de milioane de euro, pentru refacerea flotei.
Şi Gabriela Firea crede că flota ar trebui modernizată:
Nu ai cum să mergi cu mesajul de a renunța la autoturism și luați autobuzul, câtă vreme acesta nu are o linie proprie, câtă vreme nu sunt suficiente mașini în trafic, câtă vreme acestea nu sunt dotate și modernizate cu tot ce trebuie, inclusiv aer condiționat vara și căldură iarna.
Candidații atrag atenția că, în acest moment, 300 dintre cele 1.000 de autobuze RATB sunt folosite pentru piese de schimb. „E ca la cimitirul de mașini”, remarcă Turcescu. El propune achiziționarea de noi autoturisme, dar și „re-evaluarea tramvaielor”, un mijloc „nepoluant”: „E mijlocul de transport în comun care poate transporta cei mai mulți călători dintre mijloacele de transport de suprafață.”
Crearea de benzi unice pentru transportul în comun este o altă măsură considerată esențială de candidați.
Măsuri complementare pentru descongestionarea traficului
Nicușor Dan a adus în discuție importanța unei șosele de centură cu 2 benzi pe sens, care ar putea prelua traficul din București, iar Gabriela Firea a propus construirea unor parcări la intrarea în București, în care cei care fac naveta să își poată lăsa mașinile pentru a se deplasa apoi cu transportul în comun. Şi Robert Turcescu consideră că trebuie găsită o soluție pentru eliminarea „cozilor nenorocite” de la intrarea și ieșirea din capitală.
Amenajarea pistelor pentru biciclete este și ea o măsură pe lista candidaților, dar ar trebui să vină după modernizarea transportului în comun, potrivit lui Nicușor Dan: „Mai întâi să dezvoltăm transportul public, după – să impunem oamenilor să își ia mașinile (de pe prima bandă, n.r.), pentru că avem alternativa transportului public, și astfel să facem loc pistelor de biciclete”.
O altă măsură din zona mobilității urbane sustenabile, luată în calcul de Robert Turcescu, de această dată, este facilitarea folosirii mașinilor electrice.
Nicușor Dan a mai menționat necesitatea implementării unui sistem inteligent de management al traficului, care „să dea drumul la semafor în funcție de coada care s-a format la el, să fie conectat la autobuz, troleibuz sau tramvai printr-un sistem GPS care să știe când vin acestea și să le dea prioritate și astfel să reușim să facem competiție cu transportul public mașinii personale.”
Corupția din sistem, și ea în dezbatere
Nicușor Dan a vorbit și despre corupția din sectorul transportului. A reproșat administrațiilor precedente modul de acordare a contractelor de întreținere a drumurilor, de semaforizare și de marcare rutieră. A dat exemplul unui contract de întreținere de 200 de milioane de euro, acordat pentru reparații minore pe aproximativ 200 de km de stradă, timp de 4 ani (un milion de euro per kilometru).
Robert Turcescu a folosit o exprimare mai plastică pentru modul în care a fost gestionat până acum transportul în București, care, potrivit lui, a fost „o vacă de muls” pentru administrațiile precedente.